پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳

ی‌خواستم با رییس‌جمهور سلفی بگیرم بذارم پروفایلم ولی نذاشتن، خیلی شلوغ بود.» یكی از جوانان راسته بازار كفش‌فروش‌ها این را می‌گوید، قبل از اینكه سر درد‌دلش درباره مشكلات شغلش باز شود. دیروز روحانی قبل از اینكه به جمع رسانه‌های استانی در استانداری تبریز برود، بازدیدی سرزده از بازار كفش تبریز داشت؛ «ما یكدفعه دیدیم آقای روحانی با یك جمعی دارن میان، رفتیم استقبال»

روحانی بازاری‌های تبریز را غافلگیر كرد

سلامت نیوز:می‌خواستم با رییس‌جمهور سلفی بگیرم بذارم پروفایلم ولی نذاشتن، خیلی شلوغ بود.» یكی از جوانان راسته بازار كفش‌فروش‌ها این را می‌گوید، قبل از اینكه سر درد‌دلش درباره مشكلات شغلش باز شود. دیروز روحانی قبل از اینكه به جمع رسانه‌های استانی در استانداری تبریز برود، بازدیدی سرزده از بازار كفش تبریز داشت؛ «ما یكدفعه دیدیم آقای روحانی با یك جمعی دارن میان، رفتیم استقبال

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد آمده داخل مغازه و قیمت چند كفش را سوال می‌كند، از ایرانی بودن كفش‌ها می‌پرسد اما امكان خرید یا اهدای كفش نیست: «ما اینجا از هر كفش یك لنگه برای نمونه داریم، آنقدر سریع رفتن كه نشد بریم از انبار یك جفت كفش بهشون هدیه بدیم.»

دل كسبه پر از درد است، آقای عالی یكی از كسبه‌ای است كه رییس‌جمهور به مغازه‌اش سر زده، می‌گوید: «گاوصندوقم پر از چك برگشتیه، به رییس‌جمهور نشان‌شان دادم و گفتم مشكل ما این چك‌هاست، سرمایه‌مان خوابیده» دو ماه از سال جدید گذشته اما كسبه بازار كفاش‌ها هنوز دست به تولید نبرده‌اند. هنوز منتظر ثباتی هستند كه در سال ٩٧ از بازارشان رخت بسته: «هیچ پولی تو این بازار جابه‌جا نمیشه، همه تو حجره‌هاشون نشستن، كسی جنس نداره داشته باشه هم نمی‌فروشه، منتظریم ببینیم وضعیت دلار چی میشه.»

٣٠ سال است كه در بازار كفش مشغول كار است، هیچ‌وقت فكر نمی‌كرد روزی در باز شود و رییس‌جمهوری كه به او رای داده وارد حجره‌اش شود؛ «آقای روحانی اولین رییس‌جمهوری بودن كه اومدن اینجا، هیچ مسوولی به ما سر نمیزنه». در همان فرصت كوتاه چند دقیقه‌ای آنقدر مشكلات‌شان را دانه دانه شمرده‌اند كه رییس دفتر رییس‌جمهور قول پیگیری داده؛ «گفتن یك نفر میاد از وضعیت بازار كفش و مشكلاتتون گزارش مینویسه، میدیم به رییس‌جمهور رسیدگی كنن.»

صاحب حجره‌ای كه امروز میزبان روحانی بود، می‌گوید: «٢٠ روزه ما حجره رو باز كردیم، اما یك ریال هم دشت نكردیم، هیچ پولی تو بازار نیست، هر كس پولی دستش هست ترجیح میده خونه و ماشین بخره، كسی برای تولید خرج نمیكنه، تمام كسانی كه ما ازشون چك برگشتی داریم خونه و ویلا دارن اما چك ما رو پاس نمی‌كنن» مشكل اصلی شان قوانین مربوط به چك است و سهولت دریافت دسته چك: «یك نفر با مبلغ كمی توی حسابش میتونه دسته چك بگیره، یك مشكل دیگه اینه كه ما برای اینكه تولیدمون تعطیل نشه مجبوریم چك مدت‌دار قبول كنیم، من الان چك دارم با تاریخ سال ٩٩، تا اون موقع معلوم نیست چه اتفاقی بیفته، اما من مجبورم این چك رو قبول كنم. ٩٠ درصد چك‌های ما برگشت می‌خوره.»

سایه چك‌های برگشتی بر سر محصولات بازار كفش سنگینی می‌كند. صنعتگران تبریزی در حوزه چرم و فرش كه مهم‌ترین محصولات تولیدی در این شهر است و سبقه‌ای روشن و طولانی هم دارد، این روزها گله‌مندند. گله دارند از قوانین چك و ارزش افزوده‌هایی كه دارایی برای محصولات‌شان تعیین می‌كند، گله‌مندند از سرمایه‌گذاری‌هایی كه در زمینه ساخت‌و‌ساز و خودرو می‌شود و سرمایه‌های بازار تولید را می‌بلعد.

روحانی در نشست خبری خود با رسانه‌های استانی كه پس از بازدیدش از بازار تبریز برگزار شد، گفت: «در شیرینی، شكلات، چرم، فرش وكفش، تبریز یك برند است. یعنی وقتی كسی نام تبریز را می‌بیند، به آن اعتماد می‌كند و می‌گوید این جنس برای تبریز است. كفش تبریز می‌تواند با كفش‌های خارجی رقابت كند و جزو جنس‌هایی است كه بهانه‌ای برای نخریدن آن نداریم.

در بحث فرش هم تبریز امروز رقیبی ندارد و از استاندار خواسته‌ام گزارشی دقیق را تهیه كند تا در تهران پیگیری‌های لازم برای رفع مشكلات تولیدكنندگان این استان انجام شود.» در همین رابطه در سخنرانی‌اش در آیین افتتاح تبریز ٢٠١٨ خطاب به صنعتگران تبریزی گفت: «فرش و صنایع دستی زیبای شما می‌تواند یك سوغات زیبای ابدی برای یك گردشگر باشد.

وقتی محصولی به خارج از كشور می‌رود، هنر ایرانی است كه وارد زندگی روزانه شهروندان دیگر كشورها می‌شود. در بسیاری از خانه‌های اروپا و امریكا فرش ایرانی زینت بخش خانه‌هاست. شما از طریق فرش، ایران را به خانه‌های اروپایی‌ها و امریكایی‌ها برده‌اید، حالا ترامپ هرچه می‌خواهد بگوید.»

 

جاذبه دایمی برای تبریز ایجاد كنید

در حجره ساده، خلوت و كوچكی در طبقه دوم بازار مظفریه در حال برجسته كاری یك تابلو فرش نفیس است، صدای سخنرانی رییس‌جمهور در دالان باریك پیچیده و مرد جوانی در حجره مشغول كار است، در دانشگاه مكانیك خوانده اما حالا هشت سالی می‌شود كه بعد از پرداخت ماشینی تابلوفرش‌ها كار برجسته‌سازی نقوش آنها را با یك قیچی نوك تیز و كوتاه انجام می‌دهد.

می‌گوید: «مسوولان خوب از این فرصت استفاده نكرده‌اند، یك سومش از دست رفت، باقیش هم همین طور می‌گذره، ببینیم تو این چند ماه چه كار می‌كنند.» اینها را درباره رویداد تبریز ٢٠١٨ می‌گوید، همان رویدادی كه همشهری‌های ستارخان دو سالی می‌شود كه منتظرش هستند. چند خیابان آن طرف‌تر حسن روحانی در استادیوم تختی برای تبریزی‌ها سخنرانی می‌كند، مرد جوان اما معتقد است به عمل كار بر‌آید به سخندانی نیست.

می‌گوید شهرداری مدت‌هاست روی این رویداد مانور می‌دهد اما در عمل اتفاقی كه مردم بخواهند به شكل پررنگی لمسش كنند در شهر نیفتاده: «بنر زدن تو خیابون‌ها كه دردی دوا نمی‌كنه، بنر كه گردشگر نمیاره، باید كار اساسی انجام بشه كه هم مردم شهر لمسش كنند هم گردشگرایی كه وارد شهر میشن بتونن ازش استفاده كنن.»

از وعده‌هایی می‌گوید كه عملی نشده و از كوچك‌ترین‌شان: «قرار بود برای تعدادی از راننده‌های تاكسی و كسبه بازار كلاس زبان برگزار بشه، اما از هر كسی كه می‌پرسی خبر نداره از چنین برنامه‌ای، فقط یكی از راننده‌های تاكسی به من گفت كه یك كلاس فشرده و خلاصه براشون برگزار شده، خیلی برنامه‌هایی كه مدیران در موردشون صحبت می‌كنن هیچ‌وقت اجرایی نمیشن، حالا ببینیم بعد از افتتاح چی میشه» بیرون از حجره او اما مردمی كه در دالان‌های بازار جهانی تبریز در ترددند تحلیل و حتی خبر چندانی در مورد رویدادی كه رییس‌جمهور را به شهرشان كشانده، ندارند:

«تبریز ٢٠١٨ برای توریست‌هاست برای ما نیست»، «نشنیدم چیزی درباره‌ش»، «فكر می‌كنم یه برنامه ست برای خارجیا»، «همینه دیگه همینی كه رو اتوبوس نوشته»، «بله شنیدم، گفتن تبریز دوباره پایتخت شده، اما برای گردشگری.» صدای روحانی از رادیوی كوچك حجره‌های تاریخی بازار به گوش می‌رسد: «باید به امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت كشور مطمئن باشیم و امیدوارم امسال كه سال حمایت از كالای ایرانی نامگذاری شده همه برای حمایت از تولید داخلی تلاش كنیم.» اینجا شهر جهانی فرش است،

شهری كه فرش فروش‌های راسته اصلی بازارش از ركود می‌گویند و تعطیل شدن كارگاه‌های فرش‌بافی، پیرمرد گوشه یكی از حجره‌ها نشسته و رفت و آمد آدم‌ها را تماشا می‌كند: «یك زمانی همین حجره نان ٥ تا خانوار را می‌داد، الان اما هیچ خبری نیست. ما ٥ تا برادر هستیم كه حدود ٥٠ تا‌ دار قالی داشتیم، یكی یكی دارها رو پایین آوردیم، آخریش هم همین چند روز پیش تعطیل كردیم.»حسن روحانی روز گذشته در دومین روز سفرش به آذربایجان شرقی به سالن همایش‌های بین‌المللی تبریز آمد تا در حضور مهمانانی ازچندكشور همسایه، بلغارستان، سوییس، همچنین دبیركل اكو و نمایندگان ارشد یونسكو، جایكا و آیسسكو در ایران، رویداد تبریز ٢٠١٨ را افتتاح كند. پیش از این قرار بود او سوم فروردین و سه ماه پس از آغاز سال ٢٠١٨ برای افتتاح رسمی این رویداد به تبریز بیاید، اما مشغله كاری‌اش مانع این اتفاق شد. ٥اردیبهشت بالاخره تبریز ٢٠١٨ فعالیت رسمی خود را آغاز كرد، حالا مسوولان شهری و مدیران میراث فرهنگی و متولیان گردشگری تبریز ٨ ماه فرصت دارند تا تبریز را به شهروندان كشورهای اسلامی معرفی كنند و به همشهریان شهریار بگویند تبریز ٢٠١٨ یعنی چه؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha