پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳

سیدمهدی حسینی یادم می‌آید در سال ١٣٧٤ حدود ٣٢ میلیارد دلار از بدهی‌های ایران سررسید شده بود و دولت منابع لازم را برای پرداخت این بدهی‌ها نداشت.

سلامت نیوز:یادم می‌آید در سال ١٣٧٤ حدود ٣٢ میلیارد دلار از بدهی‌های ایران سررسید شده بود و دولت منابع لازم را برای پرداخت این بدهی‌ها نداشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد  آن موقع در وزارت نفت بودم قصد داشتیم زیرساخت‌های لازم برای ایجاد پارس جنوبی را ایجاد كنیم. بدیهی است در شرایطی كه كشوری بدهكار باشد، اعتبار بین‌المللی او نیز خدشه‌دار می‌شود اما با توجه به برندی كه شركت ملی نفت داشت توانستیم با وجود این بدهی بزرگ حدود ٣٠ میلیارد دلار فاینانس برای ایجاد پارس جنوبی جذب كنیم.

این میزان فاینانس بعدها پلت فورمی را ساخت كه بر اساس آن دولت آقای خاتمی توانست پارس جنوبی را توسعه داده و عملا آن نقطه از كشور را به كارگاهی عظیم برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز تبدیل كند. حال كه نزدیك به ٢٠ سال از آن روزها می‌گذرد. خبری از آن سرمایه‌گذاری‌ها و ارتباطات بین‌المللی نیست. شركت نفت ایران عملا به یكی از بدهكارترین شركت‌های دنیا تبدیل شده و قدرت سرمایه‌گذاری خود را از دست داده است.

این بدان خاطر است كه در فاصله سال‌های ٨٤ تا ٩٢ تقریبا پارس جنوبی به حالت نیمه‌تعطیل درآمد و سرمایه‌گذاری‌ها به نتیجه‌ای نرسید. با روی كار آمدن دولت آقای روحانی كمیته تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی را تشكیل دادیم و بر اساس آن مدل جدید قراردادها شكل گرفت تا شركت‌های بزرگ دنیا برای ورود به ایران خود را تجهیز كرده و جذابیتی برای سرمایه‌گذاری‌شان ایجاد شود. اما متاسفانه دیده شد كه انگار برخی از درون مایل نیستند تا سرمایه‌ای وارد كشور شود و ...

اصولا با سرمایه‌گذاری خارجی مشكل دارند به همین خاطر تا توانستند علیه قراردادهای جدید نفتی سخن گفتند. این در حالی است كه كشور ما بدون سرمایه‌گذاری خارجی نمی‌تواند رشد ٨ درصدی پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه را محقق كند پس لازم است تا از هر فرصتی استفاده كرده و اقدام به جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بخش‌های مختلف به ویژه صنعت نفت و گاز كند. امروز عراق معادل تمام تولید كشور ما نفت صادر می‌كند.

عربستان ١١٠ میلیارد دلار در صنعت گاز خود سرمایه‌گذاری كرده و تكنولوژی‌های نوین را به خدمت گرفته است. در كشور ما به سبب دوری از سرمایه‌گذاران خارجی و به كار نگرفتن ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و همكاری مشترك، صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته در صنعت و نفت مان در معرض نابودی قرار گرفته چرا كه تجهیزات فرسوده شده و عملا با تكنولوژی‌های قدیمی نمی‌توان این صنعت را توسعه داد. راه چاره مشخص است.

باید سرمایه‌گذاران خارجی وارد ایران شوند و با خود سرمایه و تكنولوژی بیاورند. از این راه خواهیم توانست منابع خود را به صورت بهینه بهره‌برداری كنیم و بهره‌وری تولید را بالا ببریم.

در غیر این صورت با این تجهیزات نخواهیم توانست به سرمنزل مقصود برسیم.

به نظر می‌رسد كه شاید بهتر باشد تمام تشكل‌ها و بازیگران اقتصادی كشور تعامل با دنیا و جذب سرمایه‌گذاری خارجی را به مطالبه تبدیل كنند تا زیرساخت‌های لازم و شرایط كافی برای ورود آنان به كشور مهیا شود. اگر از همین امروز اقدامات لازم را به عمل آوریم باز دیر است چرا كه روز‌به‌روز از تحقق رشد ٨ درصدی فاصله می‌گیریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha