دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 24245
سلامت نیوز :كشور ایران جزو آن دسته از كشورهایی است كه با تكنولوژی تولید دارویی بالا توانسته داروی ضد سرطان را تولید كند به گونه ای كه در آینده نزدیك داروهای تزریقی ضد سرطان را نیز تولید می كنیم.

دكتر محمدرضا فاضلی مدیر مركز رشد دارویی ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: داروهای ضد سرطان جزو داروهای گران و پر هزینه محسوب می شوند و از نظر تولید باید از تكنولوژی بسیار بالایی برخوردار باشند و امیدواریم در چند سال آینده بخش اعظمی از نیاز دارویی را در داخل كشور تولید كنیم.

وی گفت: اگر چه از نظر تولید داروی ضد سرطان پژوهشگران كشورمان باید بیشتر تلاش كنند اما در تولید فرآورده های دارویی ضد سرطان به ویژه فرآورده های بیولوژیك ضد سرطان از تكنولوژی بسیار بالایی برخورداریم به گونه ای كه از طریق همین تكنولوژی داروهای زیادی با كیفیت بسیار بالا تولید كردیم.

* تولید داروی ضد سرطان به اقتصاد دارویی كشور كمك كرده است

دكتر عباس كبریایی زاده مدیر عامل كارخانه داروسازی در ادامه افزود: تولید داروهای ضد سرطان از 2 سال قبل در ایران شروع شده و معمولا داروهای خوراكی ضد سرطان را تولید كردیم و قرار است به زودی تولید داروهای تزریقی ضد سرطان را نیز در ایران شروع كنیم.

وی گفت: تولید داروهای ضد سرطان در كنار اینكه از نظر دانش داروسازی اهمیت دارند تكنولوژی تولید و تجهیزاتی كه برای تولید آن ها به كار گرفته می شود نیز اهمیت زیادی دارد.

وی اظهار كرد: شرایطی كه در حال حاضر در كشور فراهم است به نحوی كه ما حتی داروی ضد سرطان را نیز توانستیم تولید كنیم. وقتی توانمندی دارویی یك كشور افزایش پیدا می كند شاخص های توسعه و سلامت آن كشور نیز رشد پیدا می كند و دسترسی مردم به داروها راحت تر می شود.

كبریایی زاده با اشاره به اینكه صرفه جویی اقتصادی به عنوان یك موضوع با ارزش در تولید دارو شناخته شده تصریح كرد: تولید داروی ضد سرطان از نظر ارزش اقتصادی بسیار با صرفه است یعنی اگر 95درصد دارو را در كشور تولید كنیم برای واردات آن باید حداقل سه تا پنج برابر آن هزینه می كردیم، ارزش افزوده هر دارو در هر كشور بیش از 300 تا 500 درصدی محاسبه می شود.

وی ادامه داد: بعضی وقت ها گفته می شود كه داروی ایرانی كیفیت داروی خارجی را ندارد، اما برای این موضوع باید به مطالعه علمی كه با همكارانم درباره كیفیت چند داروی ایرانی و خارجی داشتیم، اشاره كنم، طبق مطالعاتی كه انجام شده سرعت جذب، سرعت دفع و هضم دارو در بدن برای داروی ایرانی و داروی خارجی با هم برابر است، به گونه ای كه در 96 درصد موارد داروی ایرانی با داروی خارجی كاملاً برابری می كند.

مدیر عامل كارخانه داروسازی خاطر نشان كرد: خوشبختانه در باره داروهای ضد سرطان وسواس بیشتری داریم و وزارت بهداشت سختگیری خاصی در این مورد دارد.

* از داروی ضدسرطان پروستات رونمایی می شود

دكتر شانه ساز مدیر كل داروی وزارت بهداشت در ادامه افزود: داروهای ضدسرطان معمولاً جزو داروهای گرانی محسوب می شوند. اول اینكه تولید آن ها آسان نیست و دیگر اینكه منابعی كه قابلیت تولید آن ها را دارند بسیار كم است.

وی گفت: ما مطمئن هستیم كه اگر داروهای ضد سرطان را در داخل كشور تولید كنیم، قیمت بسیاری از اقلام آن نسبت به داروی وارداتی به زیر 50 درصد قیمت وارداتی افت پیدا می كند.

شانه ساز، با اشاره به رونمایی داروی ضدسرطان جدید در دهه فجر تصریح كرد: یكی از اقلام دارویی كه برای سرطان تولید كردیم، برای سرطان پروستات و برای اندومتریوز در زنان قابلیت استفاده دارد و به زودی آن را رونمایی می كنیم./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha