شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 242535

چه به آترواسکلروز مبتلا باشید و چه نباشید، همه انسان ها با افزایش سن سخت شدن سرخرگ ها را تجربه می کنند. این به معنای آن است که محافظت پیشگیرانه از سرخرگ ها ایده خوبی محسوب می شود.

نسخه گیاهی برای پیشگیری از انسداد سرخرگ ها

سلامت نیوز: چه به آترواسکلروز مبتلا باشید و چه نباشید، همه انسان ها با افزایش سن سخت شدن سرخرگ ها را تجربه می کنند. این به معنای آن است که محافظت پیشگیرانه از سرخرگ ها ایده خوبی محسوب می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، مدتها پیش از این که با احساس درد در قفسه سینه خود مواجه شده و هراسان شوید، زیرا یک حمله قلبی را تجربه کرده اید، اتفاقی در سرخرگ های شما رخ می دهد. آنها سخت‌تر، باریک‌تر و با پلاکی چسبنده پر می شوند که به تدریج در جریان خون اختلال ایجاد کرده و در نهایت آن را متوقف می کند. این تغییرات به نام آترواسکلروز (تصلب شرایین) شناخته می شود و هر ساله میلیون ها نفر در جهان آن را تجربه می کنند.

به گزارش "ایزی هلث آپشنز"، بیشتر افراد مبتلا به آترواسکلروز تا زمانی که دیگر خیلی دیر شده است از این مساله آگاه نمی شوند، زیرا این شرایط تا زمانی که انسداد سرخرگ شدید نشده است، علائم آشکاری ندارد. اما پزشک شما می تواند آن را بررسی کند.

مساله این است که چه به آترواسکلروز مبتلا باشید و چه نباشید، همه انسان ها با افزایش سن سخت شدن سرخرگ ها را تجربه می کنند. این به معنای آن است که محافظت پیشگیرانه از سرخرگ ها ایده خوبی محسوب می شود.

اما برای محافظت از سرخرگ ها چه کاری می توانید انجام دهید؟

شاید تمام کاری که باید انجام دهید مصرف سبزیجات باشد. اما اگر فردی هستید که دوستدار محصولات گیاهی نیست، چطور؟ باز هم مشکلی نیست، زیرا با مصرف تنها یک نوع از سبزیجات تقریبا هر آنچه که برای پاکسازی شریان ها نیاز دارید را دریافت خواهید کرد.

قدرت نجات بخش سبزیجات چلیپایی

مطالعه ای جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه استرالیای غربی در کراولی انجام شد، نشان داد زنان مسن که سبزیجات موجود در رژیم غذایی خود را مصرف می کردند از سرخرگ های پاک‌تر و سالم‌تری نیز برخوردار بودند.

این مطالعه با حضور 954 زن که 70 سال یا بیشتر سن داشتند، انجام شد. از شرکت کنندگان خواسته شده بود تا یک پرسشنامه غذایی را پاسخ دهند. همچنین، آنها برای بررسی ضخامت سرخرگ های کاروتیدشان سونوگرافی انجام دادند.

سرخرگ های کاروتید در گردن قرار دارند و همانند سرخرگ های موجود در قلب، آنها نیز می توانند دچار آترواسکلروز شوند. تفاوت این است که در زمان مسدود شدن سرخرگ های کاروتید جریان خون به سمت مغز متوقف می شود و نتیجه آن مواجهه با سکته مغزی است، در شرایطی که مسدود شدن سرخرگ های قلب به حمله قلبی منجر می شود.

در نتیجه، این که آترواسکلروز کجا شکل بگیرد، اهمیتی ندارد زیرا در نهایت خبرهای بدی را به همراه خواهد داشت. خبر خوب این است که امکان پیشگیری از آترواسکلروز با مصرف محصولات غذایی تازه و مغذی وجود دارد.

زنان حاضر در مطالعه که به میزان زیاد سبزیجات مصرف می کردند دارای دیواره های سرخرگی نازک‌تری نسبت به زنانی بودند که این کار را انجام نمی دادند. سرخرگ های آنها 0.05 میلیمتر نارک‌تر بود. این رقم شاید زیاد به نظر نرسد، اما به گفته پژوهشگران هر 0.1 میلیمتر کاهش در ضخامت دیواره کاروتید خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را 10 تا 18 درصد کاهش می دهد.

در پرسشنامه غذایی ارائه شده به شرکت کنندگان میزان مصرف پنج نوع سبزیجات مختلف شامل چلیپایی ها (مانند بروکلی و گل کلم)، سیرها (مانند پیاز، سیر، پیازچه و موسیر)، سبزیجات زرد/نارجی/قرمز رنگ، سبزیجات برگدار و حبوبات (از نظر فنی سبزیجات هستند، زیرا از گیاه به دست می آیند) پرسش شده بود. اما پژوهشگران دریافتند که یک نوع از سبزیجات عملکرد چشمگیری داشته و آن چلیپایی ها بودند.

آنها دریافتند به ازای مصرف هر 10 گرم سبزیجات چلیپایی در روز، ضخامت سرخرگ کاروتید شرکت کنندگان تا 0.8 درصد کاهش یافته است. از آنجایی که یک وعده معمول بروکلی حدود 36 گرم وزن دارد، این احتمالا به کاهشی خوب در خطر سکته مغزی و حمله قلبی منجر می شود.

پس مصرف سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی را فراموش نکنید، زیرا این کار می تواند زندگی شما را نجات دهد.

انواع مختلفی از سبزیجات چلیپایی در دسترس هستند. بروکلی احتمالا شناخته شده‌ترین عضو این خانواده محسوب می شود. اما اگر قصد دارید از سرخرگ هایی تمیز برخوردار باشید، انتخاب های بسیار دیگری نیز در این زمینه وجود دارند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- آراگولا

- بوک چوی

- بروکلی

- بروکلی راب

- جوانه های بروکسل

- کلم

- گل کلم

- بروکلی چینی

- برگ های کولارد

- ترب کوهی

- کیل

- تربچه

- شلغم و برگ شلغم

- واسابی

- شلغم زرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha