مطالعه جدید صورت گرفته در دانمارک مشخص کرد که سطح بالایی از ویتامین D در خون با افزایش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها مرتبط است و البته خطر مبتلا شدن به برخی دیگر را کاهش می دهد.

خطر ابتلا به سرطان با زیاده روی در مصرف ویتامین D

سلامت نیوز: مطالعه جدید صورت گرفته در دانمارک مشخص کرد که سطح بالایی از ویتامین D در خون با افزایش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها مرتبط است و البته خطر مبتلا شدن به برخی دیگر را کاهش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، محققان دریافتند که سطح بالای ویتامین D منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست، پروستات و خون و همچنین کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه می شود. این مطالعه نتوانست دلیل دقیقی برای این اثرات ظاهرا متناقض در ارتباط با خطر ابتلا به سرطان تعیین کند. اما محققان می دانند که براساس  این یافته ها سطح بالای ویتامین D همیشه مفید نیست.

دکتر فی جول واجدمن، رئیس تحقیق از گروه بیوشیمی بالینی در بیمارستان Bispebjerg Frederiksberg در کپنهاگ، دانمارک معتقد است که مردم مکمل های ویتامین D را خود سرانه وبدون هیچ نگرانی  مصرف می کنند در حالیکه مصرف دوزهای سنگین مکمل های ویتامین D در بلند مدت می تواند مضر باشد.

این مطالعه روی بیش از ۲۰۰،۰۰۰ نفر که در منطقه پایتخت دانمارک زندگی می کنند انجام شد. در این بررسی میزان ویتامین D خون افراد بین آوریل ۲۰۰۴ تا ژانویه ۲۰۱۰ اندازه گیری شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. هیچ یک از شرکت کنندگان قبل از آزمایش ویتامین  D درگیر بیماری سرطان نبودند.

در طول دوره پیگیری، بیش از ۱۸۰۰۰ نفر از افراد حاضر در این مطالعه مبتلا به سرطان شدند. نتایج این بررسی نشان داد که افزایش ویتامین D در خون با افزایش ۹ درصدی خطر ابتلا به سرطان پوست، افزایش ۱۰ درصدی در خطر ابتلا به ملانوم ( تورم سیاه رنگ قشر عمیق پوست )، افزایش ۵ درصدی خطر ابتلا به سرطان پروستات و ۳ درصدی خطر ابتلا به سرطان خون همراه است.

با این وجود افزایش ویتامین D در خون منجر به کاهش ۵ درصدی خطر ابتلا به سرطان ریه می شود.

منبع: www.livescience.com

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha