سلامت نیوز :محققان ایرانی با تلاش 7 ساله توانستند داروی تقویت كننده سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری ایدز را در سال 85 تولید كنند.

به گزارش فارس، محققان ایرانی بعد از انقلاب اسلامی تلاش خود را در جهت تولید داروهای مختلف آغاز كردند و این محققان پس از 7 سال تلاش داروی گیاهی ایدز در دهه فجر سال 85 رونمایی كردند.

داروی ایرانی ایدز به نام IMOD كاملاً اثر‌گذار و ایمن است و تاكنون عوارض خاصی درباره آن به اثبات نرسیده است. این دارو با بالا بردن سطح ایمنی بدن بیماران مبتلا به ایدز را در برابر این بیماری مقاوم می‌كند و طول عمر با كیفیت‌تری را به آن‌ها می‌دهد.

داروی آیمود سطح cd4 بیماران را كه نشانه سیستم ایمنی بدن آنان است از حدود 350 تا 400 به بیش از دو برابر ارتقا می‌دهد و به این ترتیب بیماران را در برابر عفونتهای ثانویه كه عامل مرگ بیماران مبتلا به HIV است مقاوم می‌كند.

داروهایی كه قبلا برای درمان بیماری ایدز استقاده می‌شد داروهای شیمیایی بودند كه به عنوان داروهای ضد ویروس كاربرد داشتند اما در بیش از 30 درصد موارد به علت عوارض این داروها مجبور به عوض كردن دارو یا دوز مصرف آن بودیم اما این دارو هیچ عارضه ای ندارد ضمن اینكه هزینه این دارو از داروهای شیمیایی بسیار كمتر است.

در آزماش‌‌های اولیه این دارو برای 200بیمار مبتلا به ایدز استفاده شده و ثابت شد كه پس از یك دوره درمان دارویی 90 روزه سطح ایمنی بدن تا یكسال بالا می‌ماند.

برای ساخت این دارو كه ابتكار دانشمندان ایرانی است، محققان كشور در 15 مركز مختلف تحقیقاتی فعالیت كرده‌اند و مطالعات بالینی و پایه زیادی برای اثبات اثربخشی، كیفیت و نداشتن عوارض آن انجام شده است و اكنون به تایید وزارت بهداشت رسیده و به زودی تاییدیه‌های جهانی را نیز اخذ می‌كند.

تولید این داروی جدید در كشور نشانه خودباوری دانشمندان كشور است كه بزرگترین ثروت داخلی ماست.

در زمان حاضر بیش از 40 میلیون نفر در دنیا مبتلا به ویروس ایدز هستند و تاكنون 25 میلیون نفر بر اثر این بیماری در جهان جان خود را از دست داده‌اند. هر 15 ثانیه یك كودك بر اثر بیماری ایدز پدر یا مادر خود را از دست می‌دهد و یتیم می‌شود.

اولین مورد بیماری ایدز 20 سال پیش در كشور ما پیدا شد و پس از آن و تاكنون این بیماری از طریق اعتیاد تزریقی بیشتر شده‌است به همین علت وزارت بهداشت استراتژی كنترل اعتیاد تزریقی برای كنترل اعتیاد و مقابله با ایدز را در دستور كار قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha