عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی گفت: قاچاقچیان مواد مخدر در ساخت ماده روانگردان شیشه از چند ماده مختلف استفاده می‌كنند به همین دلیل معتادان به این ماده برای درمان، مسیر بسیار سختی در پیش دارند.

سلامت نیوز :عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی گفت: قاچاقچیان مواد مخدر در ساخت ماده روانگردان شیشه از چند ماده مختلف استفاده می‌كنند به همین دلیل معتادان به این ماده برای درمان، مسیر بسیار سختی در پیش دارند.

علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با فارس  با بیان اینكه ماده روانگردان شیشه از نظر میزان مسمومیت و خطر در رأس تمام مواد مخدر و روانگردان‌ها قرار دارد، اظهار داشت: متأسفانه این باور غلط كه شیشه اعتیادآور نیست، موجب افزایش مصرف آن در افراد جامعه شده است.

وی گفت: ماده روانگردان شیشه به شكل خرده شیشه و بیشتر شبیه بلور‌های یخ‌زده است و وابستگی روحی و روانی به این ماده از مهمترین عوارض مصرف آن به شمار می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی با بیان اینكه ماده روانگردان شیشه بیشتر در لابراتورهای خانگی تهیه می‌شود، افزود: در كشورهایی نظیر پاكستان، ایران و كشورهای اروپایی، طرز تهیه شیشه متفاوت است اما آمفتامین‌ها و داروهای مختلف اعصاب از مهمترین موادی هستند كه در ساخت این ماده اعتیادآور به كار می‌روند.

وی تركیبات به كار رفته در ماده روانگردان شیشه را غیر ثابت بیان كرد و اظهار داشت: متأسفانه قاچاقچیان مواد مخدر در ساخت شیشه از چندین ماده مختلف استفاده می‌كنند و به همین دلیل در خصوص درمان افرادی كه به این ماده اعتیاد پیدا كرده‌اند، اقدامات درمانی زیاد و مؤثری را نمی‌توان انجام داد.

مدیر گروه بیهوشی بیمارستان لقمان، افزود: متأ‌سفانه جوانان با این تصور اشتباه كه با مصرف شیشه شادی، تغییر حال عمومی، افزایش انرژی و سرخوشی پیدا می‌كنند به سمت مصرف این ماده كشیده می‌شوند.

وی بالا رفتن ضربان قلب، افزایش فشار خون و تغییر خلق‌وخو را از علائم مسمومیت با شیشه بیان كرد و گفت: اطرافیان در صورت مشاهده این علائم، باید فوراً فرد مصرف‌كننده را به نزدیكترین مركز درمانی انتقال دهند.

سلیمی ادامه داد: مصرف روانگردان‌ اكستازی و شیشه در چند سال گذشته در كشور بسیار كم ‌بود اما در سال‌های اخیر مصرف این مواد در بین جوانان خصوصاً زنان در حال افزایش است.

دانشیار دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی، پیشگیری را بهترین راه جلوگیری از اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان دانست و گفت: رسانه‌ها خصوصاً صدا و سیما باید در این زمینه بیش از پیش سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی كنند چرا كه آلوده شدن جوانان به این دسته مواد به غیر از آسیب‌های اجتماعی غیر قابل جبران، به نابودی‌ سرمایه‌های مفید كشور منجر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha