دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 24266
سلامت نیوز :بحث زباله های بیمارستانی از سال 80 با هشدار كارشناسان بهداشت و درمان برای خروج این زباله های پرخطر، عفونی و آلوده از بیمارستان ها مطرح شد.
 
زباله بیمارستانی، اصولا زباله‌های پر خطری محسوب می‌شوند زیرا با خون، عفونت و انواع میكروب‌ها و باكتری‌ها آغشته هستند و جمع آوری آنها حتی باید با ماشین‌های زباله‌بر مخصوص انجام شود تا محیط شهری را آلوده نكند.
همچنین با افزایش زباله گردها و بازیافت زباله، خطر انتقال این میكروب‌ها به منازل و شهروندان بیشتر می‌شود.
كارشناسان بهداشت و درمان معتقدند بیمارستان‌ها باید به سیستمی مجهز شوند تا زباله‌ها در محل بیمارستان، عفونی‌زدایی شوند و پس از بی‌خطرسازی آنها، به محل دفن و امحای سایر زباله‌ها برده شود.
 ابراهیم متولیان  قائم مقام وزیر بهداشت در امور بازرگانی با اعلام اینكه امحای زباله های عفونی در مراكز درمانی به شركت های خصوصی واگذار می شود، می گوید: با اعتبارات كنونی تا 20 سال دیگر هم نمی توانیم مراكز درمانی را مجهز به دستگاههای امحای زباله كنیم.
وی درباره طرح جدید وزارت بهداشت برای بی خطرسازی پسماندها و زباله های عفونی بیمارستان ها و درمانگاهها می افزاید: استفاده از دستگاههای امحای زباله در مراكز درمانی كوچك، مقرون به صرفه نیست؛ از این رو به دنبال اجرای برنامه ای هستیم كه بتوانیم این كار را از طریق شركت های خصوصی به بهترین شكل انجام دهیم.
متولیان اضافه می كند: حل مشكل بی خطرسازی زباله های عفونی بیمارستان های كشور نیازمند 150 میلیارد تومان اعتبار است كه سهم بیمارستانهای دولتی 70 میلیارد تومان است.
وی ادامه می دهد: هم اكنون امحای زباله در بیمارستان های بزرگ صورت می گیرد اما مشكل در بیمارستانهای كوچك و درمانگاههاست كه استفاده از دستگاههای امحای زباله در این مراكز مقرون به صرفه نیست.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت با تاكید بر اینكه نظارت بر امحای زباله های عفونی وظیفه وزارت بهداشت است، تصریح می كند: می خواهیم از طریق عقد قرارداد با شركتهای خصوصی، امحای زباله های عفونی را به آنها واگذار كنیم؛ یعنی این شركتها زباله های عفونی را با استفاده از فناوری های روز دنیا بی خطر كنند و تحویل شهرداری دهند.
رییس فراكسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: با توجه به وضعیتی كه زباله‌های بیمارستانی در آلودگی محیط زیست دارند، قانون‌گذار مشخص كرده است كه این زباله‌ها باید توسط دستگاه‌ها و بخش‌های تولید كننده آن به زباله بی‌خطر تبدیل شود و سپس در اختیار شهرداری قرار گیرد .
 انوشیروان محسنی بندپی می افزاید: متاسفانه امحای زباله‌ها و فاضلاب‌های بیمارستانی از وضعیت استانداردی برخوردار نیست و اقدامات وزارت بهداشت و مجموعه بیمارستانی از جمله بخش خصوصی در این راستا موثر و مطلوب ارزیابی نمی‌شود.
وی تاكید می كند: با توجه به خطرپذیر بودن این گونه زباله‌ها، نیازمند اقدامات علمی‌تر در این راستا هستیم، ضمن اینكه مسئولان مربوطه باید توجه بیشتری به مساله امحای زباله و پسماندهای بیمارستانی داشته باشند.
محسنی بندپی با بیان این‌كه مسئولان امر در پاسخ به عدم تحقق این قانون كمبود اعتبارات را مطرح می‌كنند، خاطرنشان می كند: با اعتبارات فعلی نیز امحای زباله‌ها به نحو مطلوب امكان‌پذیر است چرا كه این كار هزینه‌بردار نیست .
وی ادامه می دهد: با توجه به شرایطی كه امروزه شاهدیم، راهی جز امحای زباله‌های بیمارستانی نداریم و متاسفانه بیماران زیادی با مراجعه به بیمارستان علاوه بر بیماری‌ها و عفونت‌هایی كه دارند، مبتلا به عفونت‌های جدید دیگری می‌شوند كه به واسطه همین پسماندها ایجاد می‌شود.
وی درباره بیمارستان‌هایی كه مجهز به دستگاه امحای زباله در تهران هستند، می گوید: بیمارستان‌های امام خمینی(ره) و شریعتی اقدام به تجهیز به این دستگاه ‌كرده‌اند اما بعید است وزارت بهداشت بتواند به تعهدش در خصوص تجهیز تمام بیمارستان‌ها به این دستگاه‌ عمل كند.
این در حالی است كه مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی می گوید: بیشتر بیمارستان ها به دستگاه های ضدعفونی و امحای زباله مجهزند.
وی می افزاید: بیمارستان های بخش خصوصی و دولتی را معرفی كرده ایم تا دستگاه های ضدعفونی و امحای زباله را خریداری كنند.
دستجردی اضافه می كند: 6 شركت داخلی، دستگاه های امحای زباله را ساخته اند كه این دستگاه ها مورد تایید وزارت بهداشت است و مجوز دریافت كرده اند.
وزیر بهداشت خاطر نشان می كند: این دستگاه ها زباله ها را تفكیك، ضد عفونی وامحا می كنند و پس از آن، با همكاری ماموران شهرداری زباله های بیمارستانی جمع آوری و معدوم می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha