یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵

بررسی شاخص های بازار کار در سه دولت اخیر نشان می‌دهد در دولت نهم۱۱۹هزار نفر از جمعیت شاغل کاسته شد؛در دولت دهم سالانه ۹۳هزار شغل و در دولت یازدهم نیز در هر سال ۳۱۰ هزار اشتغال ایجاد شد.

فراز و فرودهای ۱۲ ساله بازار کار

سلامت نیوز:بررسی شاخص های بازار کار در سه دولت اخیر نشان می‌دهد در دولت نهم۱۱۹هزار نفر از جمعیت شاغل کاسته شد؛در دولت دهم سالانه ۹۳هزار شغل و در دولت یازدهم نیز در هر سال ۳۱۰ هزار اشتغال ایجاد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، بررسی شاخص های بازار کار در سه دولت اخیر نشان می‌دهد در دولت نهم۱۱۹هزار نفر از جمعیت شاغل کاسته شد؛در دولت دهم سالانه ۹۳هزار شغل و در دولت یازدهم نیز در هر سال ۳۱۰ هزار اشتغال ایجاد شد.

به گزارش قانون به نقل از مهر، بررسی خروجی سیاست‌های سه دولت اخیر در حوزه بازار کار نشان می دهد به رغم کاهش ۱۱۹ هزار نفر از جمعیت شاغل در طول چهار، ۲۸۳ هزار نفر نیز از جمعیت بیکار کشور کاسته شد؛ اما در دولت دهم ۳۷۳  هزار شغل در سال‌های ۸۸ تا ۹۲ در کشور ایجاد شد. ضمن اینکه در این مدت ۸ هزار نفر به جمعیت بیکار کشور اضافه شد. 

در عین حال که در دولت یازدهم وضعیت اشتغالزایی کشور روند مطلوبی را نسبت به دو دولت ماقبل طی کرد و یک میلیون و ۲۴۲ هزار شغل (سالانه ۳۱۰ هزار و ۵۰۰ شغل) در کشور ایجاد شد اما روند جمعیت بیکار از سال ۹۲ تا ۹۵ یک سیر صعودی به خود گرفت.

البته یکی از معیارهای مهم در بررسی شاخص‌های بازار کار، جمعیت فعال اقتصادی است که تحت عنوان نرخ مشارکت اقتصادی از آن یاد می شود. جمعیت فعال، مجموع جمعیت شاغل و بیکارِ در سن کار است.

دولت نهم سال ۸۴ سکان هدایت کشور را بر عهده گرفت؛ در این سال جمعیت شاغل کشور ۲۰ میلیون و ۶۱۹ هزار نفر و جمعیت بیکار نیز ۲ میلیون و ۶۷۵ هزار نفر بود؛ در سال ۸۵ جمعیت شاغل کشور با افزایش ۲۲۲ هزار نفری به ۲۰ میلیون و ۸۴۲ هزار نفر و جمعیت بیکار کشور با کاهش ۳۲ هزار نفری به ۲ میلیون و ۶۴۳ هزار نفر رسید.

روند روبه رشد جمعیت شاغل و کاهش جمعیت بیکار در سال ۸۶ ادامه داشت به طوریکه تعداد شاغلان در این سال با رشد ۲۵۱ هزار نفری به ۲۱ میلیون و ۹۲ هزار نفر افزایش یافت؛ در عین حال جمعیت بیکار کشور نیز با نزول ۱۵۷ هزار نفری به ۲ میلیون و ۴۸۶ هزار نفر رسید.

اما در سال ۸۷ به عنوان آخرین سال فعالیت دولت نهم، جمعیت شاغل کشور با ریزش ۵۹۲ هزار نفری مواجه شد؛ از طرفی جمعیت بیکار کشور هم در این سال با کاهش مواجه شد. کاهش همزمان جمعیت شاغل و بیکار به دلیل کاهش ۶۸۷ هزار نفری جمعیت فعال کشور در سال ۸۷ نسبت به ۸۶ است. تعداد شاغلان در سال ۸۷ به ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید. علاوه بر این جمعیت بیکار کشور هم در این سال، ۹۴ هزار نفر کاهش داشت و به ۲ میلیون و ۳۹۲ هزار نفر رسید.

برآیند فعالیت چهارساله دولت نهم، ریزش ۱۱۹ هزار نفری جمعیت شاغل و همچنین کاهش ۲۸۳ هزار نفری جمعیت بیکار در کشور بود. در مجموع در این چهارسال به طور متوسط سالانه ۲۹ هزار و ۷۵۰ نفر فرصت شغلی در کشور ایجاد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha