سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 24269

یک تیم بین‌المللی متشکل از محققان به دلیل اصلی بروز یکی از شایع‌ترین عوامل نابینایی در بین مردم جهان پی بردند.

سلامت نیوز : یک تیم بین‌المللی متشکل از محققان به دلیل اصلی بروز یکی از شایع‌ترین عوامل نابینایی در بین مردم جهان پی بردند.
AMD یکی از مهم‌ترین عوامل نابینایی در سنین بالا در بین مردم جهان است که نزدیک به 500 هزار نفر را در بریتانیا به خود مبتلا کرده است.
نتایج یک تحقیق که در نشریه نیچر به چاپ رسیده است نشان می‌دهد تغییر در عملکرد یک آنزیم به نام DICER1 در بروز این بیماری نقش بسیار مهمی دارد.
ماکولا بخشی از چشم است که درست در مرکز شبکیه قرار گرفته و نقش زیادی در بینایی انسان بازی می‌کند. اما بعد از ابتلا به بیماری تخریب ماکولا (AMD) دید مرکزی چشم به تدریج کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل کارهایی مانند خواندن، رانندگی و تشخیص چهره با مشکل مواجه شود.
تقریبا از هر 50 نفر در دنیا که بالای 50 سال هستند و یک پنجم افراد بالای 85 سال به این بیماری دچار می‌شوند.
علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نیست، اما دانشمندان متوجه شدند سیگار کشیدن، فشار خون بالا و سابقه خانوادگی در این میان نقش زیادی در ابتلای یک شخص به این بیماری بازی می‌کند.
دانشمندان با انجام تحقیقاتی متوجه شدند آنزیم DICER1 در افرادی که به این بیماری دچار شده‌اند فعالیت کم‌تری دارد. این آنزیم برای تخریب مواد ژنتیکی خاصی که در بدن انسان وجود دارند نقش مهمی بازی می‌کند. در صورتی که این آنزیم وظیفه خود را به درستی انجام ندهد سلول‌های شبکیه دچار مرگ تدریجی می‌شوند و این عامل می‌تواند در نهایت منجر به نابینایی در انسان شود.
پروفسور لان گریسون از دانشگاه لیورپول در این باره گفت: این یافته می‌تواند یکی از مهم‌ترین کشفیات ما در مبارزه با بروز نابینایی در افراد سالمند باشد. شاید ما بتوانیم در آینده با ساخت داروهایی از ابتلا به نابینایی در بخش زیادی از مردم جامعه پیشگیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha