دانشمندان دریافته اند رژیم غذایی مدیترانه ای موجب افزایش باکتری های خوب ساکن در روده تا ۷۰ درصد می شود.

تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای بر تقویت باکتری های سودمند روده

سلامت نیوز:دانشمندان دریافته اند رژیم غذایی مدیترانه ای موجب افزایش باکتری های خوب ساکن در روده تا ۷۰ درصد می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، محققان مرکز پزشکی ویک فورست کارولینای شمالی دریافتند رژیم غذایی گیاهی مدیترانه ای در مقایسه با رژیم غذایی غربی که مبتنی بر گوشت است تا ۷ درصد موجب افزایش باکتری های خوب روده می شود درحالیکه این رقم در رژیم غذایی غربی تنها۰.۵ درصد است.

در این مطالعه، شرکت کنندگان به طورتصادفی به گروه رژیم غذایی مدیترانه ای یا غربی تقسیم شدند و به مدت ۳۰ ماه مورد مطالعه قرار گرفتند.

رژیم غذایی غربی حاوی گوشت خوک، گوشت گاو، کره، تخم مرغ، کلسترول، شربت ذرت با قند فروکتوز بالا و ساکروز بود، در حالی که رژیم غذایی مدیترانه ای شامل روغن ماهی، روغن زیتون، وعده های غذایی ماهی، کره، تخم مرغ، آرد لوبیا سیاه و سفید، آرد گندم، آب سبزیجات، پوره میوه و ساکاروز بود. میزان کالری هر دو رژیم غذایی یکسان بود.

در پایان تحقیق، تیم تحقیق میکروبیوم های روده همه شرکت کنندگان را از طریق آزمایش مدفوع بررسی کردند؛ میکروبیوم روده، باکتری های خوب و بدی هستند که در دستگاه گوارش زندگی می کنند.

آنها دریافتند تنوع باکتری های روده در گروه رژیم غذایی مدیترانه ای در مقایسه با گروه رژیم غذایی غربی به شکل قابل توجهی بالاتر بود.

«هاریوم یاداو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «در حدود ۲ میلیارد باکتری خوب و بد در روده همه انسان ها زندگی می کنند. اگر تعداد باکتری ها با یکدیگر متعادل نباشد، می تواند سلامت آسیب ببیند.»

به گفته وی، «ما مشاهده کردیم باکتری خوب روده و عمدتا Lactobacillus که بیشتر ناشی از پروبیوتیک ها هستند، به شکل قابل توجهی در گروه رژیم غذایی مدیترانه ای افزایش یافته بود.»

محققان عنوان می کنند این مطالعه می تواند با هدف فهم رابطه بین رژیم غذایی-میکروبیوم-سلامت در انسان ها در مشکلاتی نظیر چاقی، دیابت نوع۲، بیماری قلبی-عروقی و اختلالات روان پریشی سودمند باشد.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha