دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸

دبیر کارگروه ملی مخاطرات زلزله با بیان اینکه ۱۲ هزار ساختمان در حریم‌های گسلی تهران ساخته شده‌اند، گفت: ۲۴۵ ساختمان حساس در تهران در حریم‌های گسل قرار دارند که ۳۶ مدرسه، انبار نفت، ۶۶ برج، وزارت خارجه و وزارت نفت از جمله این ساختمان‌ها هس.

وجود ۱۲ هزار ساختمان در حریم گسل‌های پایتخت

سلامت نیوز:دبیر کارگروه ملی مخاطرات زلزله با بیان اینکه ۱۲ هزار ساختمان در حریم‌های گسلی تهران ساخته شده‌اند، گفت: ۲۴۵ ساختمان حساس در تهران در حریم‌های گسل قرار دارند که ۳۶ مدرسه، انبار نفت، ۶۶ برج، وزارت خارجه و وزارت نفت از جمله این ساختمان‌ها هس.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران، علی بیت‌الهی درباره میزان اماکن عمومی و ساختمان‌های شخصی حریم گسل‌های پرخطر تهران به ایلنا گفت: مجموع مساحت تعیین شده برای حرایم گسل‌های شهر تهران تا شعاعی در اطراف شهر بیش از 70 کیلومتر مربع است که عمده‌ترین بخش مساحت حریم گسل‌های شهری تهران را حریم گسل شمال تهران تشکیل می‌دهد که از شمال غرب تا شمال شرق شهر تهران در پای ارتفاعات گسترده شده است.

بیت‌الهی با تأکید بر اینکه آن قسمت از حریم گسل‌ها که داخل محدوده شهری تهران (مناطق 22 گانه) قرار می‌گیرند دارای مساحت 26 کیلومتر مربع هستند، گفت: درحالی‌که ساخت و ساز در حریم گسل، در نقاطی مانند کالیفرنیا از حدود 30 سال پیش ممنوع بوده اما متأسفانه ساخت و ساز به هر شکل و از هر نوع در حریم گسل‌های شهر تهران تا قبل از ابلاغ مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری (تابستان سال 1395) ادامه داشت.
وی تأکید کرد: براساس برداشت‌ها و مشاهدات میدانی در حریم گسل‌های شهر تهران 245 سایت مهم و حساس در 18 دسته‌بندی شناسایی شده و بر همین اساس، تعیین شد که نزدیک به 320 هزار مترمربع بافت فرسوده در محدوده حریم گسل‌های شهر تهران قرار دارند.


بیت‌الهی با بیان اینکه از نظر توزیع جغرافیایی(مناطق 22 گانه شهری تهران) ساختمان‌های واقع بر حریم گسل‌های منطقه یک شهر تهران با حدود 7600 بنا 65 درصد ساختمان‌های موجود در حریم گسل‌ها را دربرگرفته، گفت: براساس مشاهدات میدانی که انجام شده می‌توان گفت که تقریباً نیمی از ساختمان‌های موجود در حریم گسل‌های شهر تهران و در بافت‌های ناکارآمد، ساختمان‌های ضعیف و با کیفیت نازل و فاقد سطح مقاومتی لازم در برابر زلزله هستند. وی  اظهار داشت: براساس اطلاعات شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، مساحت بافت فرسوده در تهران برابر با 3268 هکتار است که نسبت مساحت بافت فرسوده به مساحت کل شهر تهران در حدود 5 درصد است.


وی با بیان اینکه به‌طور قطع خصوصیت اصلی و عمده بافت فرسوده از نظر مخاطرات لرزه‌ای ناپایدار است، ادامه داد: حدود 15 هزار هکتار از حریم شهری تهران (نزدیک به 20 درصد مساحت کل شهر تهران) دربردارنده حداقل 50 درصد بلوک‌های شهری ناپایدار است. تعداد بلوک‌های شهری ناپایدار نیز حدود 14 هزار بلوک است که در مناطق مختلف تهران بویژه در خط شمالی شهر و در مرکز و جنوب شهر پراکنده‌اند.

دبیر کارگروه ملی زلزله با بیان اینکه از نظر تعداد پلاک‌های ساختمانی واقع در بافت فرسوده از حدود یک میلیون و صدهزار پلاک، حدود 200 هزار پلاک در بافت فرسوده قرار می‌گیرند که ارقام بزرگی اند، تأکید کرد: بافت‌های فرسوده، به‌ دلیل ناپایداری، در برابر زلزله تاب مقاومت نداشته و اغلب، حالت تخریب آنها، به صورت فروریزش کامل است. وی تأکید کرد: نکته مهم در این تحقیق، واقع شدن 66 ساختمان مرتفع (با تعداد طبقات بالای 10 طبقه) در پهنه گسل‌های شهر تهران بود که از میان آنها درصد بالایی در حال ساخت بودند.

وجود چهار ساختمان‌موزه و 36 مدرسه نیز بر اهمیت توجه جدی به مناطق فصل مشترک بافت‌های فرسوده و حرایم گسل‌های شهر تهران می‌افزاید. بیت‌الهی با بیان اینکه تهیه برنامه مدیریت بحران براساس سایت‌های مهم و حساس شناسایی شده در محدوده حریم گسل‌ها بسیار ضرورت دارد، گفت: محلات گلاب‌دره، حصارک و فرحزاد که دارای بافت ناکارآمد شهری بوده و در حریم گسل شمال تهران واقع شده‌اند، جزء آسیب‌پذیرترین و ریسک بالاترین محدوده‌های بافت فرسوده تهران هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha