رئیس کارگروه مبارزه با مواد مخدر تشخیص مصلحت نظام گفت: برنامه های پیشگیرانه از اعتیاد بر 15 تا 20 درصد افراد پر خطر جامعه تاثیری ندارد و هر چقدر تلاش شود بی فایده است.

اقدامات پیشگیرانه اعتیاد بر20 درصد افراد پرخطر تاثیری ندارد

سلامت نیوز: رئیس کارگروه مبارزه با مواد مخدر تشخیص مصلحت نظام گفت: برنامه های پیشگیرانه از اعتیاد بر 15 تا 20 درصد افراد پر خطر جامعه تاثیری ندارد و هر چقدر تلاش شود بی فایده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سعید صفاتیان  این نکته را به عنوان یک تجربه جهانی بیان کرد که مختص کشورمان نیست.
وی اظهار کرد: عده ای از افراد جامعه ذاتا تمایل به مصرف مواد مخدر دارند و ذاتا به آن سمت می روند، بنابراین هرچقدر هم برای آنان برنامه ریزی شود تاثیرگذار نخواهد بود.


وی ادامه داد: این دسته از افراد پرخطر تحت هر شریطی و با اتخاذ هر نوع برنامه پیشگیرانه ای اقدام به یک بار مصرف مواد مخدر می کنند هر چند ممکن است این اقدام یک بار اتفاق بیفتد و یا آنکه به صورت تفننی به دفعات تکرار شود، به هرحال اینها همیشه بدنبال مصرف مواد مخدر هستند و با هیچ اقدامی از عمل خود منصرف نمی شوند.
وی درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به اذعان مسئولان آمار مصرف گل در کشور از سایر مواد پیشی گرفته است؛ آیا برنامه ریزی مناسبی برای مدیریت کاهش مصرف این ماده مخدر در کشور انجام شده است یا خیر، اینگونه جواب داد: با هیچ برنامه ای نمی توان میزان مصرف ماده مخدری از جمله گل را در کشور کاهش داد چراکه مصرف مواد بالاست و این امر شدنی نیست.
رئیس کارگروه مبارزه با مواد مخدر افزود: نمی توانیم به همین سادگی ادعا کنیم که می توانیم اقدام به کاهش مصرف مواد مخدر در کشور کنیم چرا که این تجربه منفی را سایر کشورهای دنیا نیز داشته اند.هیچ کشوری هم تاکنون نتوانسته است چنین ادعای کند که به اقدامات کاهشی روی آورده است.
وی تاکید کرد: در هیچ جای دنیا این فرضیه شدنی نیست و امری محال است و این موضوع را کارشناسان حوزه اعتیاد، بارها در سمینارهای علمی اعتراف کرده اند. درباره ماده مخدر گل هم چنین ادعایی محال است.
صفاتیان تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در بین مصرف کنندگان را از جمله روش های سایر کشورها در مقابله با مواد مخدر ذکر کرد و افزود: کشورها با استفاده از این روش تلاش می کنند که اگر جامعه به سمت مصرف مواد پر خطر صنعتی روی آورده است جو حاکم را به سمت مصرف مواد کم خطر ببرند و یا آنکه اگر جامعه اقدام به مصرف مواد کم خطر می کند کاری کنند تا به سمت مواد پر خطر روی نیاورند و اینگونه مصرف مواد مخدر را در کشورشان کنترل می کنند.
این مقام مسئول ادامه داد: روش کاهش آسیب هم راهکار دیگری است که کشورها برای کنترل مصرف کنندگان ماده مخدر در کشورها بکارمی برند یعنی با این روش تلاش می کنند تا دفعات مصرف را کاهش دهند و با آموزش به فرد مصرف کننده سعی می کنند تا او را از چنگال مواد مخدر برهانند.

** شناسایی 700 نوع مواد مخدر و روانگردان جدید در دنیا
رئیس کارگروه مبارزه با مواد مخدر درباره ورود مواد مخدر جدید به کشور هم افزود: در حال حاضر 700 نوع مواد مخدر و روانگردان جدید دردنیا شناسایی شده که تعدادی از آنها به روش های مختلف وارد کشور ما شده است.
صفاتیان درباره درصدر بودن مصرف گل درکشور هم گفت: این موضوع ثابت نخواهد ماند چرا که بصورت چرخشی مصرف مواد مخدر در پروسه های زمانی مختلف در جوامع تغییر می کند. درهمه جای دنیا این روال وجود دارد و خاص یک کشور نیست. یعنی در پروسه های زمانی مختلف تب و تاب مصرف یک نوع ماده مخدر به ماده ای دیگر تغییر می کند.
رئیس کارگروه مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: بهترین روش برای مدیریت اعتیاد به مواد مخدر برنامه ریزی در حوزه پیشگیری است که باید در کشور توسعه داده شود.
 در حال حاضر دو میلیون و 808 هزار نفر از جامعه اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و سنتی دارند .
طبق آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، مصرف ماده گل در پنجساله اخیر درکشور افزایش داشته است و رتبه دوم مصرف مواد را دارد.
هم اینک با تبلیغات دروغین راجع به اعتیاد آور نبودن ماده مخدر گل، شاهد تبعات منفی بسیاری دربین جوانان و مصرف این ماده مخدر هستیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha