سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 24274

کم خونی فقر آهن در کودکان 6 تا 24 ماهه و زنان در سنین باروری، بالاترین شیوع را دارد، ولی اغلب در کودکان بزرگ‏تر و نوجوانان نیز دیده می‏شود و ممکن است در مردان و سالمندان نیز وجود داشته باشد.

سلامت نیوز :کم خونی فقر آهن در کودکان 6 تا 24 ماهه و زنان در سنین باروری، بالاترین شیوع را دارد، ولی اغلب در کودکان بزرگ‏تر و نوجوانان نیز دیده می‏شود و ممکن است در مردان و سالمندان نیز وجود داشته باشد.

کمبود آهن، شایع‏ترین شکل سوء تغذیه در جهان است که در حدود دو میلیارد نفر به آن مبتلا هستند. کم خونی فقر آهن زمانی اتفاق می‏افتد که مقدار آهن جذب شده برای تامین نیاز روزانه کافی نباشد. كمبود آهن می‏تواند به دلایل دریافت ناکافی آهن، در دسترس نبودن آهن قابل جذب، افزایش نیاز به آهن ( در دوران بارداری ) و خون ریزی مزمن  در بدن افراد رخ دهد .

بنابراین گزارش، رنگ پریدگی پوست، زبان و مخاط داخل لب و پلك چشم‌ها، خستگی زودرس، سرگیجه و سردرد، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها، حالت تهوع و در كم‌خونی شدید گود شدن روی ناخن از جمله نشانه های كم خونی به شمار می رود كه  البته این یافته‏ها خیلی اختصاصی و دقیق نیستند و تشخیص کمبود آهن، اساسا بر آزمایش‏ها استوار است.

این گزارش می افزاید: برای درمان كم‌خونی از چند روش استفاده می‌شود كه بهترین و كم‌خطرترین آن‌ها استفاده از مكمل‌های خوراكی است. درمان با نمك‌های ساده آهن مثل سولفات فروی خوراكی كاملا موثر بوده و به شكل قرص، كپسول یا مایع است و باید مصرف آن‌ها تا چندین ماه ادامه یابد.

این گزارش حاكیست، ویتامینC جذب آهن را افزایش می‌دهد و به همین دلیل معمولا مصرف ویتامین C به همراه آهن پیشنهاد می‌شود. علاوه بر درمان دارویی باید به میزان آهن قابل جذب در غذا نیز توجه كرد.

گفتنی است، جگر، قلوه، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم‌مرغ، سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مانند جعفری، اسفناج و حبوبات، همچون  عدس و لوبیا همچنین میوه‌های خشك (برگه‌ها) بخصوص برگه زردآلو و دانه‌های روغنی از جمله منابع غذایی آهن‌دار به شمار می روند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha