سلامت نیوز :در پی اظهار نظر مدیرعامل سازمان خدمات درمانی درباره پرداخت تمام هزینه‌های عمل پیوند كلیه از سوی این سازمان بیمه‌گر، رییس انجمن حمایت از بیماران كلیوی گفت: سازمان بیمه خدمات درمانی 80 درصد از هزینه عمل پیوند كلیه را پرداخت می‌كند. در این شرایط بیمار پیش از بستری شدن باید 400 هزار تومان بابت فرانشیزعمل پیوند بپردازد.

مصطفی قاسمی در گفت وگو با ایسنا، افزود: بیماران باید چند میلیون تومان برای خرید كلیه بپردازند. علاوه بر آن برای انجام آزمایشهای پیش از عمل، هزینه پرداخت كنند. دراین شرایط بیماران تحت پوشش بیمه خدمات درمانی باید بخشی از هزینه عمل پیوند كلیه را نیز متحمل شوند. همین مساله باعث شده است بسیاری از بیمارستانها به علت ناتوانی بیماران در پرداخت هزینه عمل پیوند از سویی و نحوه پرداخت هزینه‌های این عمل از طرف بیمه خدمات درمانی از سوی دیگر، بیماران تحت پوشش این بیمه را نپذیرند.

وی در ادامه پیشنهاد كرد: بیمه خدمات درمانی می‌تواند ساز و كاری را فراهم كند كه افراد تحت پوشش این بیمه بتوانند همانند افراد تحت پوشش بیمه‌های دیگر با در دست داشتن برگه‌ای مربوط به هزینه عمل خود به هیات امنای ارزی برای دریافت هزینه این عمل مراجعه كنند.

قاسمی با اشاره به ارایه درخواستی از سوی انجمن حمایت از بیماران كلیوی درباره افزایش داروهای تحت پوشش به سازمان بیمه خدمات درمانی گفت: با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها بودجه خوبی به سازمانهای بیمه گر تزریق شده است بنابراین حدود 10 روز پیش با ارسال نامه‌ای برای محمد باقر هداوند - مدیر عامل سازمان خدمات درمانی- از او درخواست كردیم كه 10 تا 30 درصد داروهای بیماران خاص به ویژه داروهای پیوند كلیه و دیالیز به صورت رایگان در اختیار افراد تحت پوشش این بیمه قرار گیرد.

وی افزود: پیگیری‌های ما برای دریافت پاسخ این نامه تاكنون بی‌نتیجه باقی مانده و هنوز نامه ما روی میز مدیرعامل سازمان خدمات درمانی است و به آن پاسخی داده نشده است.

رییس انجمن حمایت از بیماران كلیوی، با بیان اینكه داروهای جدید این بیماران زیر پوشش هیچ یك از سازمانهای بیمه گر قرار ندارد، ‌گفت: داروهای ایرانی مانند ساندیمون رایگان هستند این در حالیست كه امكان دارد بدن یك بیمار نسبت به این نوع داروها واكنش مناسبی نشان ندهد و او مجبور به مصرف داروهای خارجی شود اما داروهای جدید خارجی مانند پروگراف زیر پوشش بیمه نیستند و بسته به نیاز یك بیمار به این دارو، او باید بیش از 200 هزار تومان به طور ماهانه برای خرید آن بپردازد.

وی افزود: برخی از داروهای حیاتی مانند CMV تحت پوشش هیچ ‌یك از بیمه‌ها نیستند. مصرف این دارو برای درمان ویروس «سایتومگال» و پس زدن كلیه ضروری است اما بیمار باید حدود 6 میلیون تومان برای یك «دوز درمانی» هزینه كند.

قاسمی در پایان گفت: وزارت بهداشت خوشبختانه برای برخی از داروهای خارجی بیماران كلیوی، یارانه‌ای را اختصاص داده است البته بهتر است سازمانهای بیمه‌گر نیز در این زمینه بودجه‌ای را اختصاص دهند تا این داروها به صورت رایگان در دسترس بیماران قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha