استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۴۸۰ روستا در خراسان جنوبی با بحران صددرصدی آب مواجه هستند و از طریق تانکر به آن‌ها آب‌رسانی می‌شود، تأکید کرد: برای مسئله آب به‌ویژه امسال که بارش‌ها بیش از ۴۰درصد کاهش دارد، باید چاره‌اندیشی شود.

هشدار "بحران آب" در شرق کشور؛ ۴۸۰ روستای استان "فاقد یک قطره آب"

سلامت نیوز: استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۴۸۰ روستا در خراسان جنوبی با بحران صددرصدی آب مواجه هستند و از طریق تانکر به آن‌ها آب‌رسانی می‌شود، تأکید کرد: برای مسئله آب به‌ویژه امسال که بارش‌ها بیش از ۴۰درصد کاهش دارد، باید چاره‌اندیشی شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، محمدمهدی مروج‌الشریعه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های کشور، با اشاره به مشکل عمده این استان اظهار داشت: برای نگه‌داشت جمعیت در شرق کشور باید چاره‌اندیشی شود وگرنه همین مقدار داشته رو به زوال می‌رود، از این رو باید واقعیت‌های موجود در شرق کشور را صریح بیان کرد.

وی بیان کرد: اگر از منتهی‌الیه جنوب شرق یعنی چابهار به منتهی‌الیه شمال شرق کشور یعنی سرخس را به‌عنوان یک خط در نظر بگیریم ثروت‌های قابل توجهی نهفته است که توجه دقیق مسئولان در مجلس و دولت را می‌طلبد چراکه 10 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت در این خط ساکن هستند.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به مبادی مرزی با کشورهای همسایه افزود: در این خط مرزهایی با پاکستان، افغانستان و آسیای میانه داریم که مبدأ خروجی و صادرات کالایی با 2 هزار کیلومتر مساحت و بیش از 7 هزار و 670 واحد صنفی و معدنی است که بخش مهم اشتغال را به خود اختصاص داده و حدود 900 هزار نفر جمعیت نیز در حوزه صنعت، معدن و صنایع دستی در این خط شاغل هستند.

مروج‌الشریعه ادامه داد: 9 میلیون هکتار از مساحت این خط زیر کشت آبی با 11 میلیون تن محصولات زراعی و باغی است که بیش از 700 هزار جمعیت بهره‌بردار را در بخش‌های مختلف کشاورزی و عمدتاً اقتصاد روستایی دربرمی‌گیرد که برای بقای این جمعیت و پیشگیری از مهاجرت‌های نامتناسب و مخرب تعادل اکولوژیک، محیط زیست و بهره‌برداری از زمین باید به مسئله مهم آب توجه کرد.


مهم‌ترین معضل در محور شرق کشور مسئله آب است

وی با اشاره به اینکه از دیرباز مهم‌ترین معضل در محور شرق کشور مسئله آب است تصریح کرد: برای اینکه از داشته‌های شرق کشور به‌بهترین شکل استفاده کنیم باید به مسئله آب پرداخته شود، متأسفانه در شرایط سال‌های پرآب و ترسالی از سیاست‌های کلان از جمله آنها اصلاح الگوی مصرف آب غفلت می‌کنیم که همین امر مشکلات را تشدید می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در شرایطی که با سختی‌ها، محدودیت‌های آبی و کسری سفره‌های آب زیرزمینی مواجه هستیم اولین مسئله‌ای که به ذهن می‌رسد اصلاح الگوی مصرف است، برای مسئله آب به‌ویژه امسال که بارش‌ها بیش از 40 درصد کاهش دارد باید چاره‌اندیشی شود، به‌ویژه در حوزه‌ کشاورزی که بالاترین مصرف آب را دارد نیازمند برنامه بلندمدت با شیب ملایم هستیم.


اصلاح الگوی مصرف به‌ویژه در بخش کشاورزی مشارکت و همکاری مردم را می‌طلبد

مروج الشریعه با اشاره به کارگروه ملی سازگاری با کمبود منابع آبی و شورای حفاظت از منابع آبی به‌عنوان برش استانی تأکید کرد: سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف را در بخش کشاورزی به‌کمک و مشارکت مردم دنبال می‌کنیم، چراکه شرط تحقق این امر حضور تمام‌عیار و مشارکت مردم در اجرای سیاست‌های کلان و اصلاح الگوی مصرف است.

وی با بیان اینکه باید مسئله کمبود آب در نهبندان مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: در سال 78 و بر اساس سفر مقام معظم رهبری به خراسان جنوبی طرح توسعه نهبندان به‌اجرا درآمد و در محدوده این شهرستان 50 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد که بیشتر آن به زیرساخت‌های عمرانی اختصاص داده شد و به زیرساخت اشتغال توجه نشد.


7هزار نفر در 5 سال کوچ دائم از شهرستان نهبندان داشتند

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در فاصله سال‌های 90 تا 95، حدود 7 هزار نفر کوچ دائم از این شهرستان داشتند که عمدتاً به‌دلیل فقدان اشتغال بوده است؛ این مسئله باید مورد توجه جدی قرار گیرد، به‌علاوه یکی از دلایل گسترش حاشیه‌نشینی در مشهد که عمدتاً از درون این خطه بوده، همین معضل بیکاری است که سبب شده پراکنش جمعیت، توزیع و استقرار دیرینه آن به‌هم بخورد.

مروج‌الشریعه با بیان اینکه 480 روستا با بحران صددرصدی آب مواجه هستند و از طریق تانکر به آنها آبرسانی می‌شود خاطرنشان کرد: مسئولان باید برای انتقال آب از گزینه‌های مختلف اقدام کنند، در این راستا تأمین آب از تاجیکستان، خزر و از دشت‌های پرآب همسایه شرقی پیشنهاد می‌شود، البته بهترین و امن‌ترین راه تأمین آب از دریای عمان است، کاری که کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می‌دهند.


تأمین آب برای شرق کشور از مکران ضروری است

وی با اشاره به اینکه برخی کشورهای عربی 7 میلیارد مترمکعب آب از حوزه عمان تأمین می‌کنند، گفت: هدف از تأمین آب از سواحل مکران تأمین آب کشاورزی نیست چراکه فراهم‌کردن این آب مترمکعبی 12 تا 15 هزار تومان هزینه دارد، ازاین‌رو فقط برای بخش شرب و صنعت و معدن باید آب تأمین شود، باید سریع و در زمانی کوتاه به‌فوریت برای تأمین منابع آب و حفاظت آن چاره‌اندیشی شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در همین رابطه نامه‌ای به مقام معظم رهبری ارسال کردیم تا 2 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به‌عنوان آورده دولت به سازمان توسعه‌گر، سرمایه‌گذار و بهره‌بردار اختصاص یابد، 750 مترمکعب آب برای این جمعیت نیاز است که باید تأمین شود و بهترین راه استقرار تصفیه‌خانه‌هایی در ساحل چابهار است.


راه‌آهن چابهار، بیرجند و کالشورسنگ گناباد نیازمند تأمین اعتبار است

مروج‌الشریعه در زمینه کریدور ترانزیتی منطقه بیان کرد: 5 مبدأ مهم با چند کشور داریم چراکه از بندر چابهار تا سرخس با کشورهای مختلف هم‌مرز هستیم، بیش از 400 کیلومتر مرز داریم، بالاترین ظرفیت برای چابهار با 80 میلیون تن مبادلات کالا است در همین راستا باید چابهار را سریع به آسیای میانه متصل کرده و در این حوزه پیشگام شویم، جهت این کار می‌توان راه‌آهن چابهار به سرخس را فعال کرد.

وی همچنین اظهار داشت: باید مشکلات این راه‌آهن حل شود و نسبت به تأمین فاینانس اقدام کرد تا راه‌آهن چابهار، بیرجند و کال‌شورسنگ گناباد به سرانجام برسد، تنها راه تأمین منابع این راه‌آهن نیز سرمایه‌گذاران خارجی است، در همین راستا فقط طول راه‌آهن بیرجند به کالشورسنگ 1200 میلیارد منابع مالی نیاز دارد.


 سنگ‌های قیمتی، تزئینی و گوهرسنگ ظرفیت مهم خراسان‌جنوبی است

استاندار خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ویژگی‌های این استان در زمینه معادن عنوان کرد: معادن سنگ‌های گرانبها مثل طلا، مس و آهن و سنگ‌های تزئینی و ساختمانی و همچنین سنگ‌های قیمتی و گوهرسنگ از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان هستند که شاغلان زیادی در این بخش‌ها مشغول می‌باشند.

مروج‌الشریعه با ابراز اینکه این استان واجد صنایع بزرگ از جمله کاشی، کویرتایر و زغال‌سنگ در غرب استان به‌ویژه طبس است ادامه داد: صنایع دستی و مشاغل خانگی از دیگر ویژگی‌های خراسان جنوبی است، به‌علاوه گردشگری شامل میراث فرهنگی، مشاهیر تاریخی، بوم‌گردی و کویر از دیگر ظرفیت‌های استان است که در همین زمینه از 27 اسفند تا 15 فروردین بیش از 1 میلیون و 554 گردشگر وارد استان شدند که باید به این حوزه بیشتر توجه شود.


زرشک، عناب بیرجند و زعفران ظرفیت مهم خراسان‌جنوبی در بخش کشاورزی است

وی در زمینه تنوع محصولات کشاورزی استان خاطرنشان کرد: حوزه کشاورزی با تنوع فعالیت به‌ویژه با ثبت جهانی زرشک، عناب بیرجند و زعفران ظرفیت مهم استان است، که در سال 96 با صادرات 3.4 میلیون تن کالا در بخش‌های مختلف از معبر ماهی‌رود بیش از 896 میلیون دلار به دست آمده که نشان از اهمیت اقتصاد مرز برای تولیدات استان و معبر‌بودن استان دارد.

استاندار خراسان‌جنوبی همچنین با اعلام اینکه "در مورد تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی برق تولید و به بقیه نقاط کشور صادر می‌کنیم" گفت: 65 درصد صنایع استان در ارتباط با صنایع ساختمان هستند؛ به‌علاوه چهار بازارچه مهم مرزی داریم منتها 3 بازارچه غیرفعال شده و فقط معبر ماهی‌رود فعال است که باید برای این امر چاره‌اندیشی شود.


مهم‌ترین مانع در توسعه استان فقدان و عدم‌تکافوی زیرساخت‌هاست

مروج‌الشریعه با بیان اینکه حاکم بودن بوروکراسی اداری برای 40 سال در کشور کافی است، تأکید کرد: تمرکزگرایی در تمام شئونات کشور سبب مشکلات زیادی شده، در همین زمینه اختیار می‌خواهیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم، چراکه مهم‌ترین مانع در توسعه استان به‌ویژه پس از تقسیم فقدان و عدم تکافوی زیرساخت‌ها است.

وی با ابراز اینکه "25 تا 27 هزار نفر بیکار داریم که درصد بالایی از آن‌ها فارغ‌التحصیلان دانشگاه هستند"، اضافه کرد: جوانان این خطه استعداد زیادی دارند که باید برای ایجاد اشتغال مناسب برای آ‌ن‌ها چاره‌اندیشی کرد که ظرفیت‌های استان جهت ایجاد اشتغالزایی باید به‌خدمت گرفته شود.

استاندار خراسان‌جنوبی در خاتمه با اشاره به امنیت بالای این استان خاطرنشان کرد: به‌رغم هم‌مرز بودن با افغانستان شرایط امنیت این استان بسیار خوب و جزء امن‌ترین نقاط کشور است، هرچند برخی درگیری‌های کوچک در حوزه قاچاق مواد مخدر داشتیم اما در مجموع وضعیت امنیتی استان مثبت ارزیابی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha