سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 24289

لوپوس بیماری سیستم ایمنی بدن است و می‌تواند اعضای مختلف بدن شامل پوست، مفاصل، قلب، ریه‌ها، خون، كلیه‌ها و مغز را مبتلا سازد.

گروهی از متخصصان علوم پزشكی در آمریكا موفق به شناسایی یك نقص آشكار و مداوم شده‌اند كه منجر به بروز بیماری لوپوس می‌شود.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، پزشكان انستیتو سرطان دانا - كاربرد در كمبریج و متخصصان آزمایشگاه جكسون در این باره خاطر نشان كردند: اصلاح و ترمیم این نقص می‌تواند یك راه كار درمانی موثر برای معالجه لوپوس باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، لوپوس بیماری سیستم ایمنی بدن است و می‌تواند اعضای مختلف بدن شامل پوست، مفاصل، قلب، ریه‌ها، خون، كلیه‌ها و مغز را مبتلا سازد.

شایعترین علائم این بیماری شامل درد و تورم مفصلی است كه بیشتر مفاصل كوچك را دچار می‌كند.

این دردها ممكن است دائمی یا موقتی باشند. همراه با این دردها ضایعات پوستی در بیماران ایجاد می‌شود. این بیماران وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، پوست صورتشان قرمز رنگ می‌شود و ضایعاتی شبیه به بال پروانه ممكن است روی گونه‌ها و پل بینی ایجاد شود.

در بین سلول‌های ایمنی موسوم به سلول‌های فولیكولار كمك كننده T وجود دارد كه سلول‌های B را برای تولید آنتی بادی‌ها در بدن بوجود می‌آورند و این آنتی بادی‌ها با عفونت‌ها مقابله می‌كنند. اما در بیماری لوپوس سلول‌های B آنتی بادی‌های خطرناكی تولید می‌كنند كه به بافت‌های سالم و طبیعی خود بدن حمله ور شده و به آنها آسیب می‌رسانند.

به گزارش ایسنا، در این بیماری علاوه بر علائم فوق زخم‌هایی نیز در دهان بیمار بروز می‌كند و اغلب بیماری با ریزش مو همراه است. همچنین ممكن است در این بیماران علائم دیگری چون تب، خستگی و كاهش وزن بدون دلیل بروز كند.

علت بروز لوپوس هنوز ناشناخته است اما متخصصان معتقدند كه اغلب تركیبی از وراثت، محیط و عوامل هورمونی سبب ابتلا به این بیماری می‌شوند.

پزشكان تاكید دارند كه بیماری لوپوس واگیردار نیست. از دیگر علائم این بیماری می‌توان به درد قفسه سینه، حساسیت به نور خورشید، رنگ پریدگی یا بنفش شدن انگشتان دست‌ها و پاها در اثر سرما و استرس، سردرد، گیجی افسردگی و غش اشاره كرد. این یافته در نشریه دستاوردهای آكادمی ملی علوم آمریكا منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha