سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱

شبكه‌های اجتماعی، جولانگاه دلالان اعضای بدن و خریداران پولدار شده‌اند رئیس كمیسیون بهداشت مجلس در این خصوص به دادستان نامه نوشته است...

خریدار و فروشنده آنلاین بدن!

سلامت نیوز:شبكه‌های اجتماعی، جولانگاه دلالان اعضای بدن و خریداران پولدار شده‌اند رئیس كمیسیون بهداشت مجلس در این خصوص به دادستان نامه نوشته است....

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان، آخرین كالایی كه در بساط‌شان مانده، عضوی از بدنشان است. برای مشتری پیدا كردن هم دیگر نیازی نیست تا بیمارستان لبافی‌نژاد یا ساختمان انجمن حمایت از فلان بیماران بروند. فقط كافی است با تلفن همراه وارد شبكه‌های اجتماعی شد. كامپیوتر و اینترنت هم نبود مهم نیست؛ چراكه اكنون بازار فروش اعضای بدن و دلالی‌های كثیف در این رابطه گسترش یافته است. اخیراً رئیس كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به دادستان تهران، خواستار برخورد قانونی با یك سایت خرید و فروش كلیه شده است.


علی نوبخت، رئیس كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به جعفری دولت‌آبادی خواستار برخورد قانونی با یك سایت خرید و فروش كلیه شد.
در این ‌نامه آمده است: این حركت آثار زیانباری در داخل و در روابط بین‌الملل داشته است.
در انتهای نامه نوبخت هم تصریح شده است: دستور فرمایید اقدام قانونی عاجل برای رسیدگی به موضوع، اعمال و نتیجه به این كمیسیون منعكس شود. اما آیا با تنبیه و برخورد با این سایت ماجرای پلشت خرید و فروش عضو تمام می‌شود؟

افزایش قیمت به 18 میلیون تومان!

به‌رغم آنكه كشورمان در زمره كشورهایی از جهان قرار دارد كه در آن خرید و فروش اعضای بدن غیرقانونی ا‌ست، از چند دهه پیش تا‌كنون به شدت بازار این خرید و فروش در ایران داغ بوده است.
بر‌اساس طرحی كه سال ۱۳۷۶ به تصویب رسید، دولت موظف شد كه به ازای هر كلیه مبلغی را به اهداكننده بدهد و تا یك سال او را بیمه كند، اما در حال حاضر بیشتر پیوندها به شكل خصوصی انجام می‌شود. البته امروزه در دنیا نیاز بیشتری به كلیه احساس می‌شود و ایران تنها كشوری‌ است كه در آن دریافت پول برای اهدا كلیه غیرقانونی نیست.
مرداد سال گذشته براساس اعلام رسمی انجمن خیریه حمایت از بیماران كلیوی ایران، مبلغ هدیه اهدای كلیه از 15 میلیون تومان به 18 میلیون تومان افزایش یافت.

دلالی با هویت واقعی

سال گذشته سامانه آنلاینی برای خرید و فروش اعضای بدن در كشور دایر شد كه از كلیه و كبد گرفته تا دیگر اعضای بدن را می‌توان در آن خرید و فروخت! احتمالاً همین سایت هم مورد نظر رئیس كمیسیون بهداشت بوده و حكایت از قصورهای فراوانی چه قصور در مقوله آموزش و ترغیب مردم به اهدای عضو كه با توجه به مسائل گوناگون (از جمله آمار بالای تصادفات جرحی)، كشورمان را نیازمندتر از دیگر كشورها به این امر نشان می‌دهد و چه كوتاهی در مقابله با بازار خرید و فروش اعضا دارد.


همین موارد باعث شده عده‌ای به فكر دایر كردن بازار آنلاین خرید و فروش اعضا در كشورمان بیفتند و به این تجارت غیرقانونی، صورت امروزی و به‌روز ببخشند. بازار سیاه خرید و فروشی غیرمجازی كه قانونی و مجاز جلوه می‌كند و دایر‌كننده آن نیز نگرانی از مشخص شدن هویتش ندارد. انگار نه انگار كه به فعالیتی غیرقانونی مشغول است و باید هویتش را مخفی كند.

این را می‌شود از شماره تلفن درج شده از مدیران این مجموعه بر پیشانی سایتشان هم دریافت؛ سایتی كه آدرس دامنه آن، ایرانی است و نام انتخاب شده برایش نیز شباهت فراوان و انكارناشدنی با سایت نام‌نویسی از افراد متقاضی اهدای عضو دارد، اما نه برای اهدای عضو، كه برای خرید و فروش آن دایر شده است. مجموعه‌ای كه در آن از خرید‌و‌فروش تمامی اعضا و جوارح تا اجاره رحم و... تجارت‌های مختلفی هم در وب‌سایت و هم در كانال تلگرام به چشم می‌خورد.

اعضای بدن قیمت ندارد

قیمت اعضای بدن در این بازار نوسان دارد و ثابت نیست؛ یكی جانش را به 20 میلیون می‌فروشد و دیگری آن را 50 میلیون می‌خرد؛ این تغییر قیمت به وخامت حال بیمار بستگی دارد بازاری كه قیمتش با نزدیكی به مرگ بیشتر می‌شود و در این میان دلالانی كه سود اصلی این معامله نصیبشان می‌شود، كم نیستند.


به تازگی این بازار به شبكه‌های اجتماعی هم رسیده است، از تلگرام گرفته تا اینستاگرام شاهد آگهی‌های مختلف از فروش اعضای هستیم. آنچه در این بازار طرفدار بیشتری دارد، كلیه جوانان است.
امروزه پیوند اعضا تنها راه ادامه حیات برای بیماران دچار نارسایی قلبی، كبدی، كلیوی و بسیاری از بیماران دیگر است؛ همین هم باعث شده تا صفحاتی در اینستاگرام و كانال‌هایی در تلگرام از فروش اعضای بدن حتی مرگ مغزی شده خبر دهند. تا 48 ساعت پس از فوت بعضی از اعضای جسد قابل پیوند است و مهم‌ترین عضوی كه به درد می‌خورد و طرفدار دارد، پوست است! ظاهراً پیوند پوست هم برای افرادی كه به هر دلیل دچار آتش‌سوزی شده‌اند یا خانم‌هایی كه احساس افتادگی و چین و چروك می‌كنند، جذاب است.


در چند سال اخیر سرطان ریه زیاد شده و تازگی‌ها تقاضا برای این عضو خیلی بالا رفته به همین دلیل حتی تا 60میلیون هم خریدار دارد.
اعضای بدن قیمت ندارد و معمولاً دلال‌ها بر اساس مشتری قیمت تعیین می‌كنند و سود خود را به آن اضافه می‌كنند. بیشتر هم به دنبال خریداران پولدار هستند. خرید و فروش بعضی از گروه‌های خونی مثلB+ هم گران‌تر است.

بیمارستان‌های نفوذ‌ناپذیر

معمولاً چون حراست بیمارستان به واسطه‌ها و دلالانی كه اطراف بیمارستان‌ها پرسه می‌زنند، مشكوك می‌شوند، دلالان هر ماه واسطه‌های جدید استخدام می‌كنند.
ضمن اینكه ورود به بیمارستان‌های تهران خیلی سخت شده و در ضمن به‌دلیل تبلیغات تلویزیون و رسانه‌ها اكثر خانواده‌هایی كه فرد مرگ مغزی دارند به رایگان اعضای بدنشان را به افراد نیازمند می‌بخشند. این موارد هم موجب كمیابی و افزایش قیمت اعضای بدن می‌شود.


در مجموع فروش اعضا به طور كلی برای فرد خریدار مفید و برای فرد فروشنده با توجه به شرایط بهداشت و تغذیه مضر است.
زمانی كه مشكل مالی جدی پیش می‌آید در دسترس‌ترین و البته آخرین گزینه فروش عضوی از بدن می‌شود. نكته جالب در این آگهی‌ها این است كه تقریباً 90 درصد آنها زیر 30 سال سن دارند و معلوم نیست كه زندگی بدون یك عضو قرار است چگونه ادامه پیدا كند؟


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha