رئیس شورای دانشجویی نظام پرستاری قم، گفت: عدم ورود دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد قم به بیمارستان های دولتی برای گذراندن طرح، عواقب خوشایندی نخواهد داشت.

معاون پرستاری وزارت بهداشت به مشکل دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد قم ورود کند/ نباید با جان مردم بازی کرد

سلامت نیوز: رئیس شورای دانشجویی نظام پرستاری قم، گفت: عدم ورود دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد قم به بیمارستان های دولتی برای گذراندن طرح، عواقب خوشایندی نخواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، علیرضا قاسمپور با عنوان این مطلب که از سه سال پیش دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد برای گذراندن کارورزی در بیمارستان های دولتی ، افزود: تا قبل از اردیبهشت ۹۴ این مشکل وجود نداشت و دانشجویان دانشگاه آزاد به راحتی کارورزی خود را در بیمارستان های دولتی می گذارندند.

وی ادامه داد: متاسفانه از سال ۹۷ به دانشجویان دانشگاه آزاد اجازه ورود به بیمارستان های آموزشی را ندادند و نزدیک به سه سال است که کارورزی دانشجویان دانشگاه آزاد فقط در بیمارستان های خصوصی انجام می شود. ما این مسئله را از چندین ارگان پیگیر شدیم که در پاسخ به پیگیری های مکرر عنوان شد عرصه برای دانشجویان دانشگاه های دولتی نیز وجود ندارد و ظرفیت پذیرش دانشجویان دانشگاه آزاد را نداریم.

رئیس شورای دانشجویی نظام پرستاری قم افزود: دانشجویان دانشگاه آزد در سال های گذشته در کنار دانشجویان دولتی در بیمارستان های بخش دولتی مشغول کارورزی بودند و می توان گفت که عرصه خالی برای دانشجویان دانشگاه آزاد در بیمارستان های دولتی قم وجود دارد و هیچ مشکلی از لحاظ ظرفیت و عرصه نداریم.

وی ادامه داد: با مراجعه به معاونت دانشگاه آزاد و پیگیری مشکل موجود دریافتیم که مشکل، مسائل مالی است بدین منظور که دانشگاه علوم پزشکی قم در مقابل پذیرش دانشجویان در بیمارستان های دولتی خواستار هزینه گزافی از دانشگاه آزاد است که در مقابل این خواسته دانشگاه آزاد گفته بودجه ای برای پرداخت ندارد.

قاسمپور تاکید کرد: مشکل اساسی که دانشجویان دانشگاه آزاد با آن دست به گریبان هستند این است که بیمارستان های خصوصی به دلیل هزینه های سنگین  و تعرفه های پرداختی بیماران،  مراجعه کننده کمتر و بخش های محدودتری دارند و دانشجویان به دلیل محدودیت در انتخاب بخش های مختلف بیمارستانی، بالاجبار وارد بخش های غیر مرتبط شده و بر اساس دروس تئوری نمی توانند  کارورزی خود را بگذرانند بنابراین کار عملی آنها به نوعی همراه با نقص خواهد بود. برای مثال بیمارستان های خصوصی بخش سوختگی یا ارتوپدی و عفونی ندارند و تمام کارورزی دانشجویان در یک بخش غیر مرتبط انجام می شود.

وی افزود: مسئولین دانشگاه آزاد می بایست از اجحافی که در حق دانشجویان روا می شود مطلع باشند زیرا دانشجویان دانشگاه آزاد هزینه های هنگفتی را پرداخت می کنند که در مقابل این هزینه ها، خدماتی که در دانشگاه به آنان ارائه می شود تناسبی با آن ندارد و علت این امر هم بی تدبیری مسئولین دانشگاه آزاد است.

رئیس شورای دانشجویی نظام پرستاری قم گفت: مسئولین دانشگاه علوم پزشکی نیز باید بدانند که این امر باعث اجحاف در حق مردم خواهد بود زیرا دانشجویان پرستاری، در سال های آینده پرستارانی خواهند بود که قرار است به مردم خدمات مراقبتی ارائه دهند و اگر سطح علمی آنان بالا نباشد، جان مردم به خطر خواهد افتاد.

وی تاکید کرد: دانشجویان پس از پایان کارورزی برای کار وارد بیمارستان های دولتی خواهند شد و وقوع خطاها به دلیل کار نکردن با کیس های مختلف در دوران کارورزی  مشکلاتی ایجاد خواهد کرد که ریشه در آموزش دانشگاه ها دارد.

رئیس شورای دانشجویی نظام پرستاری قم ادامه داد: در این سه سال به نمایندگان مجلس و مسئولین ارگان های مختلف برای رفع این مشکل مراجعه شد اما متاسفانه جواب قانع کننده ای دریافت نکرده ایم و همچنان اختلافات دانشگاه های علوم پزشکی و آزاد قم ادامه دارد.

قاسمپور افزود: از معاونت پرستاری وزارت بهداشت درخواست داریم به این مشکل ورود کرده و دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد قم را حمایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha