دانشمندان موفق شده‌اند که مغز خوک را به مدت 36 ساعت پس از مرگ این موجود، زنده نگاه‌دارند و این امر هم دروازه‌های تحقیقاتی جدیدی را بازکرده و هم با اعتراض‌های اخلاقی روبرو شده است.

زنده نگه‌داشتن مغز تا دو روز پس از مرگ

سلامت نیوز: دانشمندان موفق شده‌اند که مغز خوک را به مدت 36 ساعت پس از مرگ این موجود، زنده نگاه‌دارند و این امر هم دروازه‌های تحقیقاتی جدیدی را بازکرده و هم با اعتراض‌های اخلاقی روبرو شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، دانشمندان از دیرباز به دنبال روش‌هایی بوده‌اند که بتوانند به کمک آن مغز انسان را به‌صورت بهتری تحلیل کنند. این امر بسیاری دشوار است و آسیب‌های احتمالی به مغز در این تحلیل‌ها به‌عنوان یک سد بزرگ در مسیر دانشمندان قرار دارد. بااین‌وجود یک دانشمندان آمریکایی به نام دکتر سستین و تیم همراه او موفق شده‌اند تا گام‌هایی موفق در این زمینه بردارند.

بر اساس اعلان رسمی این دانشمند، آن‌ها توانسته‌اند تا مغز خوک‌ها را پس از مرگ برای مدت 36 ساعت فعال نگاه‌دارند. این امر به‌واسطه سیستمی به نام برین اکس (BrainEx) انجام شده است که بااتصال مجموعه‌ای از حسگرها، سیستم حرارت دهنده و پمپ شدن خون مصنوعی غنی از اکسیژن به مغز این موجود، آن را فعال نگاه داشته است.

البته فعالیت مغز این حیوانات دقیقا از لحظه مرگ صورت نگرفته است بلکه کشتار خانه محلی این تیم تحقیقاتی در اورگان آمریکا با ارسال کردن سر بریده شده 200 خوک به این مرکز، 4 ساعت بین کشتار و اتصال به برین اکس فاصله انداخته‌اند. به‌این‌ترتیب مشخص نیست که این موجودات را باید زنده به‌حساب آورد یا مرده.

البته عملکرد مغز در این دوره دارای امواج مغزی بود ولی مغز فاقد ادراک بوده و نمی‌توانست به رخدادهای محلی و محیطی عکس‌العمل نشان بدهد. نتایج این تحقیقات قرار نیست تا به‌صورت عمومی منتشر شود و تنها دانشمندان از آن آگاه خواهند بود ولی مشکل اصلی این است که بسیاری از افراد این نوع تحقیقات را اخلاق محور نمی‌دانند.

این نخستین باری نیست که انسان‌ها به چنین کاری دست‌زده‌اند و در دهه 90 نیز روشی مشابه برای فعال نگاه‌داشتن مغز خوکچه‌هندی به کار گرفته شده بود. بااین‌وجود این بار یک پستاندار بزرگ به‌عنوان سوژه این آزمایش بوده است و به همین دلیل نیز می‌توان انتظار داشت که این روش بر روی انسان‌ها نیز قابل‌اجرا باشد.

مشکل اصلی این است که دانشمندان نمی‌دانند که در طول آن 4 ساعت چه اتفاقی برای مغز افتاده است و از سوی دیگر نمی‌توانند تخمین بزنند که آسیب وارد شده به مغز در طول این فرایند چقدر است.

منبع: Gizmodo

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha