پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 242978

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تمرکز بر مسائل اجتماعی و تغییر رفتار جوامع محلی از نقاط قوت پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی» است.

کمک 4‌ میلیون‌دلاری ژاپن به دریاچه ارومیه

سلامت نیوز:رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تمرکز بر مسائل اجتماعی و تغییر رفتار جوامع محلی از نقاط قوت پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی» است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق، این پروژه با اختصاص بودجه چهار‌ میلیون‌دلاری از سوی دولت ژاپن در چهار سال گذشته اجرا شده است. سند فاز پنجم همکاری مشترک برنامه عمران ملل متحد، سازمان حفاظت محیط زیست و حمایت دولت ژاپن تحت عنوان پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی» به امضای عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، رسید.

کلانتری با بیان اینکه وضعیت حال‌حاضر دریاچه ارومیه، نتیجه مدیریت نامناسب منابع آبی حوضه آبریز، سد‌سازی و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی است، از همکاری‌های دولت ژاپن برای احیای این اکوسیستم مهم آبی تقدیر کرد. معاون رئیس‌جمهور تمرکز پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی» روی مسائل اجتماعی و تلاش برای جلب مشارکت مردم را یکی از مهم‌ترین نقاط قوت آن دانست و افزود: چنین فعالیت‌ها و اقداماتی، نیازمند صرف زمان و هزینه زیادی است و ازاین‌رو بسیار دشوار است.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به علاقه‌مندی ایران برای جلب حمایت‌های مالی و معنوی بین‌المللی برای احیای دریاچه ارومیه داشت و خاطرنشان کرد: دولت ایران عزم جدی برای احیای دریاچه ارومیه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌ها و پهنه‌های آبی خود دارد. حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، نیز در این مراسم با اشاره به برخی نتایج مثبت پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی»، از ادامه همکاری دولت ژاپن و ایران برای احیای دریاچه ارومیه، ابراز خرسندی کرد.

ظهرابی با اعلام اینکه به دنبال اجرای این پروژه تاکنون 110 روستا از سه‌هزار روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه، تحت پوشش پروژه قرار گرفته‌اند، ابراز امیدواری کرد: تداوم همکاری‌های ملی و بین‌المللی منجر به احیای دریاچه ارومیه شود.

هیرویاسو کوبایاشی، سفیر دولت ژاپن در ایران، از دیگر حاضران در این مراسم بود که با اشاره به شروع همکاری دولت‌های ایران و ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه پس از مذاکره رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر کشور ژاپن در سال 2013، گفت: تعداد روستاهای تحت پوشش پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی» از 110 روستا به 130 روستا افزایش خواهد یافت.

گفتنی است، پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی» بر اساس تعاملات متقابل انجام‌شده میان دولت‌های ایران و ژاپن برای همکاری در زمینه‌های محیط‌زیستی و همچنین به دلیل شرایط بحرانی دریاچه ارومیه، از سال 2014 آغاز شد.

ارتقای سطح اطلاعات و درک جوامع محلی از نقش مهمی که در استفاده از روش‌های کشاورزی پایدار و احیای دریاچه ارومیه دارند، گسترش کشاورزی پایدار در 130 روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه با هدف کاهش مصرف آب و نهاده‌های شیمیایی و بسیج اجتماعی به‌منظور انجام اقدامات احیایی دریاچه ارومیه و حفاظت از تنوع زیستی اهداف این پروژه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha