پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱

تردیدی نیست كه معلمی در كشور ما حال و روز خوشی ندارد و این ناخوشی در ابعاد مختلف آشكار است و از حال و روز نهاد تعلیم و تربیت در كشور و دستگاه آموزش و پرورش می‌توان به ناخوشی حال معلم و بدی روزگار معلمی هم پی برد.

روز و روزگار معلمی

سلامت نیوز: تردیدی نیست كه معلمی در كشور ما حال و روز خوشی ندارد و این ناخوشی در ابعاد مختلف آشكار است و از حال و روز نهاد تعلیم و تربیت در كشور و دستگاه آموزش و پرورش می‌توان به ناخوشی حال معلم و بدی روزگار معلمی هم پی برد.

به گزارش سلامت نیوز ، اعتماد نوشت: با دعواهایی كه بر سر روز معلم است كاری ندارم، به اینكه چرا باید روز شهادت را به نام روز معلم نام گذاشت و اینكه مطهری معلم بود یا نبود یا اینكه چرا از دكترخانعلی كه در ١٢ اردیبهشت سال ٤٠ و ... در اعتراضات صنفی معلمان كشته شده یادی نمی‌شود هم كاری ندارم؛ یا اینكه با وجود روز جهانی معلم، ٥ اكتبر، كه مصادف با روزهای آغاز سال تحصیلی هم هست و مورد توجه قرار نمی‌گیرد. ترجیح می‌دهم به روزگار معلمی در كشورمان بپردازم و اینكه حال و روز معلمی چگونه است.

تردیدی نیست كه معلمی در كشور ما حال و روز خوشی ندارد و این ناخوشی در ابعاد مختلف آشكار است و از حال و روز نهاد تعلیم و تربیت در كشور و دستگاه آموزش و پرورش می‌توان به ناخوشی حال معلم و بدی روزگار معلمی هم پی برد اما برای خلاصه كردن و انسجام دادن موضوع، من روزگار معلم و معلمی را در سه محور مورد اشاره قرار می‌دهم.

١) معیشت معلم: محسوس‌ترین و ملموس‌ترین بعد حرفه معلمی و بخش آشكار كوه یخ مشكلات و مسائل معلمان مربوط به بعد اقتصادی حرفه معلمی و وضعیت حقوقی و رفاهی معلمان است كه در اعداد و ارقام و گزارش‌ها وجود دارد. اینكه میانگین دریافتی معلمان از میانگین دریافتی كاركنان دولت پایین‌تر است و بیش از ٨٠ درصد معلمان زیر خط فقر قرار دارند بر كسی پوشیده نیست. ضعف معیشتی معلمان در متغیرهای انگیزشی از نظر مدیریت منابع انسانی جزو متغیرهای بهداشتی است به این معنا كه تا مشكل معیشت معلم رفع نشود سخن گفتن از ارتقای نقش و جایگاه معلم بی‌مورد است چون این متغیر بهداشتی در مجموعه متغیرهای انگیزشی به این معنا است كه با تامین آن تازه معلم به نقطه صفر انگیزشی می‌رسد و بعد از آن می‌شود در مورد ارتقای كاركرد حرفه معلمی و ابعاد كیفیت بخشی به آن سخن گفت.

٢) معرفت و مهارت معلم: معلمی دو الزام اساسی دارد؛ یكی دانش و اطلاعات و دیگری مهارت كه می‌شود از آن به هنر معلمی هم تعبیر كرد كه متاسفانه می‌شود به جرات گفت روز به روز از این منظر معلمان ما افت كرده‌اند و حرفه معلمی از این جهت دچار آسیب جدی شده است چرا كه نخست فرآیند گزینش و جذب معلم و سپس فرآیند تربیت و ترغیب معلم دچار اشكالات اساسی است به همین دلیل است كه وقتی از معلم و معلمی سخن به میان می‌آید معلمان قدیمی‌تر بیشتر مورد تمجید و تحسین قرار می‌گیرند و اكثر افراد اذعان دارند كه در گذشته معلمان از لحاظ معرفتی و مهارتی و هنری جایگاه و شرایط بهتری داشتند.

٣) منزلت معلم: به جهت ماهیت كار معلمی، تردیدی وجود ندارد كه معلم اگر خودش احساس منزلت نكند و برای حرفه معلمی ارزش و اعتبار ماهیتی و اجتماعی قایل نشود، نمی‌تواند نقش تربیتی خود را به درستی ایفا كند به عبارتی وقتی معلمی با احساس حقارت نه منزلت با دانش‌آموز مواجه می‌شود دیگر توانی برای ایفای نقش معلمی به معنای واقعی را نخواهد داشت و نه تنها معلم خود باید این احساس منزلت را داشته باشد بلكه دانش‌آموزان و والدین و سایر افراد جامعه نیز چنین منزلتی را برای او متصور و قایل شوند.

در حالی كه به دلایل اقتصادی و معیشتی و دلایل گزینشی و تربیتی و اداری و ساختاری و جایگاه عنصر معلم در حال حاضر، از نظر منزلتی معلم و حرفه معلمی به‌شدت آسیب دیده است. به طور كلی وقتی در جامعه‌ای معلمان در این سه بعد اساسی در شرایط مناسبی قرار نداشته باشندباید گفت روزگار معلمی حالش خوب نیست و وقتی روزگار معلمی در كشوری حالش خوب نباشد باید گفت امیدی به آینده نمی‌توان داشت چرا كه آینده را باید در آیینه كودكان و نوجوانانی دید كه در مدارس و در ارتباط با معلمان ذهن و روان‌شان شكل می‌گیرد. امید می‌رود مناسبت‌ها بهانه‌ای شود تا تاملی بر مسائل و مشكلات معلمان و حرفه معلمی صورت گیرد و گام‌هایی برای رفع آن برداشته شود و در این راستا نقش صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت و نقش اندیشمندان و فعالان مدنی و تشكیلاتی و رسانه‌ای، چند برابر است تا ضمن هشدار به بد بودن روزگار معلمان و معلمی راه و چاره‌ای هم ارایه شود و نگذارند بیش از این فردای این مرز و بوم و سرنوشت نسل فردا قربانی ناكارآمدی نظام آموزشی و نهاد تعلیم و تربیت شود كه خود معلمان نیز یكی از قربانیان این اوضاع و احوالند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha