سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۷
کد خبر: 24301
 سلامت نیوز :قائم مقام وزیر بهداشت در امور بازرگانی گفت: 90درصد تجهیزات پزشكی مانند سی تی اسكن و ام آر آی در كشور كالیبره هستند و دقت عمل آنها كنترل می‌شود. بیشتر تجهیزاتی كه ممكن است خطا داشته باشند، تجهیزات كوچك و ظریف مثل فشارسنج و دستگاه‌های دیدن گوش و چشم است.

ابراهیم متولیان در گفت‌و‌گو با  فارس، افزود:‌ كالیبراسیون و كنترل دقت عملكرد تجهیزات پزشكی یكی از مهمترین اقدامات در استفاده از وسایل پزشكی است زیرا در صورت خطای عملكرد این دستگاه‌ها نتایج آنها در بررسی‌های تشخیصی به هیچ دردی نمی‌خورد و قطعاً پزشك در صورت مشاهده خطا آن را رد می‌كند و در مواقعی هم ممكن است منجر به تشخیص نادرست و خطای پزشكی شود.

وی ادامه داد: بر این اساس آیین نامه كالیبراسیون تجهیزات پزشكی از سال 85 همزمان با آیین نامه خدمات پس از فروش تجهیزات پزشكی به تمام شركتهای وارد و تولید كننده این وسایل ابلاغ شد و از این زمان به بعد در تمام قراردادهای خرید تجهیزات پزشكی علاوه بر یك تا 2 سال گارانتی محصول، فروشنده موظف به 10 سال خدمات پس از فروش است كه كالیبره كردن دستگاه، بازدید دوره‌ای و سرویس آن جزء این خدمات است.

مدیر كل هماهنگی امور بازرگانی و تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت گفت: از سال 86 به بعد تمام تجهیزات پزشكی كشور تحت این خدمات پس از فروش و كالیبره هستند. قبل از آن هم شركت‌های با سابقه كه برخی از آنها بیش از 25 سال سابقه دارند این كار را می كردند و این طور نیست كه همه دستگاههای قبل از سال 86 مشكل كالیبراسیون داشته باشند.

متولیان ادامه داد: بر این اساس اگر هر دستگاه و وسیله پزشكی خطا داشته باشد پزشك یا بیمار می‌تواند در صورت مطلع شدن از خطای آن دستگاه به مراجع قضایی شكایت كند.

وی اضافه كرد: متوسط عمر تجهیزات پزشكی سرمایه‌ای و بزرگ كشور بین 10 تا 15 سال است البته با توجه به نوع و شرایط كار با دستگاه این عمر ممكن است متفاوت باشد در صورتی كه از یك دستگاه بیش از 10 سال استفاده شود قرارداد خدمات پس از فروش آن برای 5 سال بعد تمدید می‌شود.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: در زمان حاضر بیش از 90 درصد تجهیزات پزشكی كشور به خصوص تجهیزات بزرگ و سرمایه‌ای كالیبره هستند و خطا ندارند فقط ممكن است وسایل كوچك و ظریفی مانند فشارسنج كه ممكن است از روی میز بیفتند و آسیب ببینند یا اتوسكوپ (دستگاه دیدن گوش) یا دستگاه دیدن ته چشم و از این قبیل وسایل پزشكی مشكل كالیبراسیون داشته باشند كه البته خطای این دستگاه‌ها نیز خیلی مهم است به همین علت برنامه‌هایی برای كالیبراسیون و مطالعه درباره وضعیت آنها در كشور داریم.

وی افزود: بیشتر تجهیزاتی كه خطا دارند همین وسایل كوچك یا تجهیزات كم مصرفی مانند وسایل تستهای عضلاتی یا عصبی هستند كه گروه‌های تحقیقات جداگانه‌ای مشغول مطالعه و بررسی وضعیت كالبیراسیون و عملكرد این وسایل در كشور هستند تا بر اساس نتایج این مطالعات برنامه‌ریزی كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha