شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱

حادثه معدن یورت آزادشهر بزرگترین حادثه معدن در تاریخ کشور است و مسؤولان می‌توانند در سالروز آن یعنی 13 اردیبهشت‌ماه مقام شامخ معدنچی را ارج نهند و به مشکلات معدن و معدنچی بپردازند.

بی توجهی مسئولین به خانواده معدنچیان یورت

سلامت نیوز:حادثه معدن یورت آزادشهر بزرگترین حادثه معدن در تاریخ کشور است و مسؤولان می‌توانند در سالروز آن یعنی 13 اردیبهشت‌ماه مقام شامخ معدنچی را ارج نهند و به مشکلات معدن و معدنچی بپردازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون،  حادثه معدن یورت آزادشهر بزرگترین حادثه معدن در تاریخ کشور است و مسؤولان می‌توانند در سالروز آن یعنی 13 اردیبهشت‌ماه مقام شامخ معدنچی را ارج نهند و به مشکلات معدن و معدنچی بپردازند.

 عطر دل‌انگیز بهاری، طراوت و شادابی سبزه‌ها و هوای دل‌چسب بهاری همه در سرمای زمستان یورت آزادشهر برای خانواده 43 معدنچی تیره و تار شد.

یک‌ سال از ماجرا می‌گذرد اما هنوز هم صدای مهربان پدر و رو سیاهی‌اش از استحصال زغال‌سنگ از خاطره خانواده‌ معدنچیان سوسرا و وطن آزادشهر نرفته است.

کسی تصور نمی‌کرد که با وجود اعتراض‌های مکرر معدنچیان از مشکلات ناامنی معدن تا عقب‌افتادگی حقوق در روبه‌روی فرمانداری آزادشهر و اعتراض‌ها به استانداری فریاد رسای این معدنچیان و خانواده‌های آنها را هیچ مسؤولی نشنود و در دل زمین این فریادها مسیر ملکوتی را برای کارگران زحمت‌کش به ارمغان بیاورد.

حادثه زمستان یورت آزادشهر دلخراش‌ترین حادثه تاریخ استان گلستان است، اگرچه تلخی این حادثه کام بسیاری از هموطنان را تلخ کرد، اما منجر به اصلاح قوانین و بهبود شرایط معدن در کشور شد و به نظر می‌رسد بهترین روزی که در ایران می‌تواند برای معدنچی انتخاب کرد روز 13 اردیبهشت است که یاد این 43 معدنچی زنده می‌ماند.

حادثه زمستان یورت سبب شد نه تنها در گلستان بلکه در ایران اسم معدنچی یاد و خاطره 13 اردیبهشت و معدن یورت آزادشهر را متجلی کند، امروز این حادثه بزرگترین فاجعه معدن در کشور ما است که مسؤولان می‌توانند درس‌های زیادی از آن بگیرند.

پیش از حادثه معدن یورت آزادشهر بزرگترین حادثه معدن در کشور مربوط به حادثه‌های معدن زغال سنگ طبس، کرمان و کوهبنان استان کرمان است که در مجموعه 14 نفر جان باختند.

13 اردیبهشت‌ماه فرصت مغتنمی برای معدنچیان کشور به شمار می‌رود تا در این روز به مسائل ایمنی، حقوق و مشکلات معدن و معدنچی بپردازند و در این روز زحمات این معدنچیان که در سخت‌ترین شرایط برای پیشرفت و آبادانی کشور تلاش می‌کنند را قدر بدانند.

اما جای تأمل است که در استان گلستان بنا به گفته خانواده معدنچیان مسؤولان در مسیر فراموش‌شدن این روز تاریخی تلاش می‌کنند، خانواده معدنچیان که امروز با حضور در معدن یورت آزادشهر و اهدای شاخ گل بر سر تونلی که این حادثه اتفاق افتاده بود یاد عزیزان خود را زنده کردند و از بی‌توجهی مسؤولان به این روز گلایه‌مند بودند.

یکی از خانواده معدنچیان که نمی‌خواهد نامش عنوان شود در این روز و در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مسؤولان می‌توانستند امروز در کنار خانواده معدنچیان قرار بگیرند و یاد و خاطره جان‌باختگان معدن را گرامی بدارند.

وی همچنین عدم حضور مسؤولان را در این مراسم دلیلی بر مبرهن دانستن قصور در این حادثه دانست و افزود: هر یک از خانواده‌ها به شکل جداگانه برای عزیزان خود که در حادثه معدن یورت آزادشهر جان‌باخته بودند مراسم برگزار کرد و مسؤولان با بهانه‌تراشی و ترس از آشوب مانع برگزاری مراسمی متمرکز برای معدنچیان شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha