آتش هرساله هزاران هكتار از جنگل‌های زاگرس را می‌بلعد و مسئولان نیز طبق روال همیشه غافلگیر می‌شوند. نقطه مشترك تمامی این آتش‌سوزی‌ها، نقش پررنگ مردم برای مهار آتش و تعلل مسئولان برای هماهنگی است.

آتش ناکارآمدی در مخمل سبز ایران

سلامت نیوز: آتش هرساله هزاران هكتار از جنگل‌های زاگرس را می‌بلعد و مسئولان نیز طبق روال همیشه غافلگیر می‌شوند. نقطه مشترك تمامی این آتش‌سوزی‌ها، نقش پررنگ مردم برای مهار آتش و تعلل مسئولان برای هماهنگی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، میانگین اعزام تجهیزات و بالگرد از نخستین پیام مخابره شده درخصوص آتش‌سوزی هفت ساعت است. در این مدت مردم بومی نیز با بیل یا حتی دست خالی به جنگ با آتش می‌روند. دولت هرساله با موجی از آتش‌سوزی‌ها در فصل بهار و تابستان مواجه است اما تاكنون اقدام عملی و البته موثر برای مهار به‌موقع آتش نكرده است. تصاویر دلخراشی كه هرساله از آتش‌سوزی منتشر می‌شود، گویای عمق فاجعه است.

حیواناتی كه سوخته‌اند؛ درختانی كه خاكستر شده‌اند.براساس آمار، یك میلیون و سیصد هزار هكتار از جنگل‌های زاگرس در هشت سال گذشته از بین رفته است كه آتش‌سوزی سهم بالایی در این آمار دارد. پس از آتش‌سوزی و از بین رفتن هزاران هكتار جنگل، مسئولان با ژست‌های دلسوزانه بهانه كمبود امكانات و تجهیزات را دلیل نابودی این میراث و سرمایه با ارزش ملی اعلام می‌كنند. به‌گفته رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، به‌طور معمول 70 درصد آتش‌سوزی‌های کشور در جنگل‌های زاگرس رخ می‌دهد.

طبق گفته مدیر طرح حفاظت از زاگرسی كه هزاران سال از قدمت آن می‌گذرد و حدود 6 استان كشور را در خود جای داده، تنها پنج میلیون هكتار از 12 میلیون هكتار جنگل‌های زاگرس باقی‌مانده است. این آمارها نشان‌دهنده بحران موجود در زاگرس نیمه‌ جانی است كه نفس‌های آخر خود را در برابر بی‌تفاوتی مسئولان می‌كشد.

امكانات و تجهیزات برای مهار آتش بسیار كم است؛ این كمبود تجهیزات به‌دلیل بی‌اهمیتی مسئولان به محیط‌زیست كشور است، چراكه تاكنون منابع پایه و زیستی در ایران ارزش‌گذاری نشده‌اند. نكته قابل توجه اینجاست كه اگر یك متر مربع از جنگل از بین برود، نمی‌توان آن را با میلیاردها تومان احیا كرد.

جنگل‌های زاگرس همچون مخمل سبزی در میانه ایران جلوه‌گری می‌كنند اما این بهشت سال‌هاست كه گرفتار آتش بی‌تدبیری مسئولان شده است. بسیاری از مناطق جنگلی كه دچار حریق شده‌اند، به‌دلیل شرایط اقلیمی منطقه، سال‌ها زمان نیاز دارند كه دوباره احیا شوند اما مساله مهم این است كه این مناطق تنها به‌صورت مرتع احیا خواهند شد و امكان رشد درخت بلوط در بسیاری از مناطق به‌دلیل خشكسالی دیگر وجود ندارد. بحران زاگرس به‌جایی رسیده است كه رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز به مدیریت اشتباه در این‌باره اعتراف كرده است.

 عیسی كلانتری در این‌باره گفته است:«هم اکنون ۳۰۰ تا ۴۰۰ نقطه از جنگل‌های زاگرس درگیر آتش سوزی است و امکان اطفای آن وجود ندارد. این مشکلات را خودمان ایجاد کرده‌ایم، ضوابط بین‌المللی می‌گوید ما بیش از ۴۰ درصد اجازه استفاده از آب‌های تجدیدپذیر را نداریم اما هم اکنون ۱۱۰ درصد استفاده می‌کنیم».از سال 88 تاكنون سازمان حفاظت محیط‌زیست رصد بر جنگل‌های زاگرس را برعهده گرفته است. آتش‌سوزی، انحراف سرشاخه‌های آب، تغییركاربری و خشكسالی موجب از بین رفتن حدود یك میلیون و سیصد هزار هكتار از عرصه جنگلی زاگرس شده است. این میزان از جنگل‌های زاگرس تنها به‌دلایلی كه بیان شد از بین رفته و دلایل دیگری همچون كرم چوب‌خوار و آفت جزو آن محسوب نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha