دبیر علمی هفته سلامت گوارش با اشاره به موفقیت 98 درصدی در درمان هپاتیت C، گفت: برای از بین بردن زنجیره انتقال هپاتیت C شناسایی این بیماران را در زندان‌ها و ندامتگاه‌ها آغاز کرده‌ایم.

موفقیت ۹۸ درصدی پاسخ به درمان در مبتلایان به هپاتیت C

سلامت نیوز:دبیر علمی هفته سلامت گوارش با اشاره به موفقیت 98 درصدی در درمان هپاتیت C، گفت: برای از بین بردن زنجیره انتقال هپاتیت C شناسایی این بیماران را در زندان‌ها و ندامتگاه‌ها آغاز کرده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حسین پوستچی در نشست خبری هفته سلامت گوارش اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی سال 2030 را به عنوان سال ریشه‌کنی بیماری هپاتیت B و C در دنیا اعلام کرده و بر همین اساس در ایران نیز برنامه‌ریزی‌هایی آغاز شده و موفقیت‌هایی در این راستا حاصل شده است.

وی افزود: البته ریشه‌کنی به معنای عدم وجود این بیماری به صورت کامل نیست و برای هپاتیت C واکسن نداریم ولی انقلاب بزرگی در درمان آن حاصل شده است و می‌توان گفت که به موفقیت 98 درصدی پاسخ به درمان دست یافته‌ایم.

دبیر علمی هفته سلامت گوارش ادامه داد: مهمترین مشکل در موضوع درمان هپاتیت C برای افرادی است که مواد مخدر مصرف می‌کنند و تقریباً این افراد به سمت درمان نمی‌آیند و ما خودمان تلاش می‌کنیم که این افراد را شناسایی تا زنجیره انتقال هپاتیت C را از بین ببریم. بر همین اساس برنامه‌هایی را بر اساس پایلوت در زندان‌ها و ندامتگاه‌ها آغاز کرده‌ایم.

پوستچی با بیان اینکه با بنیاد جانبازان نیز در این زمینه مذاکره داشته‌ایم، گفت: در زمان جنگ تحمیلی ممکن است برخی از جانبازان به دلیل دریافت خون و یا تماس با خون آلوده مبتلا به هپاتیت شده باشند که ما شناسایی و اقدام برای درمان را در این قشر نیز مدنظر قرار دادیم.

وی اضافه کرد: برای مبتلایان به HIV نیز برنامه داشته‌ایم و با همکاری وزارت بهداشت مراکز تحقیقاتی و سازمان‌های مردم‌نهاد برنامه بزرگ ریشه‌کنی هپاتیت B و C مدنظر قرار گرفته شده است.

دبیر علمی هفته سلامت گوارش بیان داشت: در دهه 70 واکسیناسیون کودکان برای هپاتیت B و غربالگری مادران باردار انجام شد همچنین واکسیناسیون نوجوانان متولد 68 تا 71 نیز صورت گرفته است ولی برای هپاتیت C واکسنی وجود ندارد و از زمانی که داروهای جدید خوراکی تولید شده به موفقیت 98 درصدی پاسخ به درمان هپاتیت C دست یافته‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha