شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 243137

مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد علی‌رغم فشارهای اجتماعی برای انتخاب رنگ صورتی برای دختران و آبی برای پسران، این موضوع هیچ زمینه علمی و روان‌شناختی نداشته و تنها ماحصل سلیقه و فشار اجتماعی است.

چرا آبی رنگ پسران و صورتی رنگ دختران است؟

سلامت نیوز: مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد علی‌رغم فشارهای اجتماعی برای انتخاب رنگ صورتی برای دختران و آبی برای پسران، این موضوع هیچ زمینه علمی و روان‌شناختی نداشته و تنها ماحصل سلیقه و فشار اجتماعی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، قطعاً تاکنون دیده‌اید که پدران و مادران برای فرزندان خود بر اساس جنسیت لوازم و لباس خریده و عمدتاً برای نوزادان دختر از رنگ صورتی استفاده کرده و رنگ آبی به نوزادان پسر تعلق دارد. نکته جالب در این میان، همه‌گیر بودن این سنت و سلیقه انتخاب رنگ در سراسر دنیا است و تقریباً در همه کشورها رنگ صورتی، ‌رنگی دخترانه محسوب شده و آبی رنگ ویژه پسران است.

ممکن است این سؤال برای بسیاری از افراد پیش‌آمده باشد که دلیل این تقسیم‌بندی و انتخاب رنگ چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید اعلام کرد که هیچ منطق علمی و روان‌شناختی در ورای این تقسیم‌بندی وجود نداشته و احتمالاً این موضوع بر اساس فشار اجتماعی و تحمیل سلیقه است.

 حال ممکن است این سؤال برای بسیاری از افراد پیش‌آمده باشد که دلیل این تقسیم‌بندی و انتخاب رنگ چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید اعلام کرد که هیچ منطق علمی و روان‌شناختی در ورای این تقسیم‌بندی وجود نداشته و احتمالاً این موضوع بر اساس فشار اجتماعی و تحمیل سلیقه است.

در دهه‌های گذشته، دختران در بریتانیا و ایالات‌متحده آمریکا به رنگ صورتی علاقه‌مند بودند و رفته‌رفته این علاقه تبدیل به یک عادت جمعی شده و همه از دختران انتظار داشتند تا رنگ صورتی را دوست داشته باشند. چندی پیش تیمی از دانشمندان برای بررسی علمی این موضوع، تلاش کردند تا دریابند آیا نوزادان دختر و پسر واقعاً به رنگ خاصی بیشتر توجه کرده و علاقه دارند؟ در این مطالعات از روش preferential looking task به معنی ترجیح از طریق نگاه کردن، استفاده‌شده و کودکان دوساله مورد آزمایش قرار گرفتند.‌

پژوهشگران در شرایط مختلف، رنگ‌های مختلفی را به کودکان نشان داده و نوع و نحوه نگاه آن‌ها را موردبررسی قراردادند. بر این اساس مشخص شد که جنسیت هیچ نقشی در نحوه انتخاب رنگ و علاقه نداشته و کودکان هر دو گروه جنسیتی، به یک‌میزان به رنگ‌های مختلف از قبیل آبی و صورتی توجه نشان می‌دهند. از سوی دیگر اما مشخص شد کودکان بر اساس جنسیت به اسباب‌بازی‌ها واکنش نشان داده و پسرها فارغ از نوع رنگ، بیشتر به اسباب‌بازی‌هایی مانند ماشین توجه کرده و دختران نیز به عروسک‌ها واکنش مثبت نشان می‌دهند.

در خاتمه ذکر این موضوع خالی از لطف نیست که در اوایل قرن بیستم میلادی و سال ۱۹۱۸، انتخاب رنگ برای نوزادان کاملاً متفاوت بوده و رنگ آبی روشن برای دختران و صورتی برای پسران استفاده می‌شد.

منبع: sciencefocus

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha