یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 243184

سخن غیر دقیق رییس سازمان برنامه و سخنگوی دولت آقای نوبخت ممكن است منجر به بالا رفتن میزان مصرف آب بشود. شكرگزار این‌ بارش‌های بهاری باید بود اما «كفاف كی دهد این باده‌ها به مستی ما»؟

باران بهاری و عمق خشكسالی

سلامت نیوز: بارش باران‌های بهاری اگرچه كمبودی را جبران نمی‌كند اما لطافت هوای بهاری و پاكی هوا را در پی دارد. آقای نوبخت سخنگوی دولت لابد تحت‌تاثیر همین هوای لطیف گفته‌اند كه «بارش‌های بهار توانسته بخشی از كمبود آب را جبران كند.

1-به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد، بارش باران‌های بهاری اگرچه كمبودی را جبران نمی‌كند اما لطافت هوای بهاری و پاكی هوا را در پی دارد. آقای نوبخت سخنگوی دولت لابد تحت‌تاثیر همین هوای لطیف گفته‌اند كه «بارش‌های بهار توانسته بخشی از كمبود آب را جبران كند.

امیدواریم با مدیریت صحیح مصرف از تنگنای آبی عبور كنیم.» كاهش نزولات چند ساله در ایران و برداشت‌های عظیم و بی‌قاعده كجا و چند بارش بهاری برای جبران حتی بخشی از كمبودها كجا؟ در رد صحبت‌های آقای نوبخت، مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران كه لابد به حكم جایگاه تخصصی‌اش برای سخن گفتن درباره آب صالح‌تر است، گفته است: «بارندگی‌های اخیر تاثیر چندانی در حل بحران آب پایتخت ندارد

پیش‌بینی می‌كنیم ورودی سدها امسال نسبت به سال قبل ۳۵۰ میلیون مترمكعب كاهش داشته باشد.» و اضافه كرده «هنوز میزان بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد منفی است، لذا نباید فریب بارش‌های موقتی را خورد». سخن غیر دقیق رییس سازمان برنامه و سخنگوی دولت آقای نوبخت ممكن است منجر به بالا رفتن میزان مصرف آب بشود. شكرگزار این‌ بارش‌های بهاری باید بود اما «كفاف كی دهد این باده‌ها به مستی ما»1؟

اگر چه میزان مصرف آب شهری در مقابل آب كشاورزی حجم بسیار كوچكی است، اما صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف آب تصفیه‌شده، شرط عقل و انصاف است.

۲- آب‌گرفتگی میدان تاریخی مشق آن هم پس از بازسازی شهرداری، اتفاق ناخوشایندی است. از یكی دو روز پیش هواشناسی خطر آب‌گرفتگی و جاری شدن سیل را هشدار داده بود.

هواشناسی این هشدارها را جهت آمادگی دستگاه‌های مسوول صادر می‌كند نه برای تولید خبر و تفنن. آب‌گرفتگی این محوطه تاریخی نشان می‌دهد كه در هنگام بازسازی اخیر، بی‌توجهی و سهل انگاری سبب شده كه مجاری تخلیه آب برای میدان پیش‌بینی نشود یا به علت سهل انگاری شهرداری محترم و لابد بی‌سر و سامانی ناشی از نبود مدیریت، مجاری تخلیه دچار گرفتگی شده‌اند. به هر روی بی‌ترتیبی شهرداری تهران اندك‌اندك شهر را دچار مشكلات خواهد كرد. امید كه به دور از مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی و بر پایه منافع شهروندان، شهردار تهران انتخاب شود.

٣- از انتخاب شهردار گفتم، خواستم این نكته را هم بگویم، تهران شهری است كه باید سال‌ها در آن زندگی كرد تا با آن خو گرفت و آشنا شد وگرنه می‌شود آنچه شده است.‌ای كاش حتی در انتخاب شهرداران مناطق تهران شرط زندگی در همان منطقه درنظر گرفته می‌شد تا شهردار منطقه وقت و بودجه شهرداری را یكسره صرف آبادانی منطقه خود كند.

۴- تخریب خانه تاریخی حسام لشگر و تبدیل آن به بازار، خبر دردناك دیگری است كه به گوش می‌رسد. در همین چند روز این خانه تخریب خواهد شد تا به جای آن یك ساختمان زشت تجاری دیگر قد بكشد.

در حالی كه همین دور و بر ما، كشورهایی از شدت فقر پیشینه برای خود ساختمان‌هایی می‌سازند كه به نظر تاریخی و قدیمی بیاید یا آثار چهل، پنجاه سال گذشته خود را میراث تاریخی و فرهنگی به حساب می‌آورند و چنان آنها را می‌آرایند و برای‌شان جشنواره و فستیوال برگزار می‌كنند كه كرور كرور گردشگر برای دیدن آنها می‌آیند و پول خرج می‌كنند.

آیا واقعا هیچ جای دیگری در این شهر عظیم تهران برای ساخت پاساژ وجود ندارد كه باید این خانه قدیمی با آن معماری ظریف و نظیفش نابود شود؟ غم‌انگیز‌تر اینكه كارشناسان رسمی دادگستری این خانه را ساختمانی با قدمت كمتر از چهل سال ارزیابی كرده‌اند!

۵- به این گفته‌ها نگاهی بیندازید، آیا این سخنان زیبنده دولتی برآمده از رای اكثریت رای‌دهندگان است؟: «رسانه‌ها همه بیمارند و استثنا قائل نیستم و بیماری را پخش می‌كنند.»، «ایرانی‌ها زیاد مسافرت خارجی می‌روند»، «اگر مردم ندارند بخورند چرا چاق هستند؟».

این سخنان از نوع همان سخنان غیر دقیق وگاه بی‌منطقی هستند كه نشان می‌دهند كه بعضی تصمیم‌گیران، اطلاعاتی دقیق و درست از موضوعات حوزه مسوولیت خود ندارند. كاری به گوینده این سخنان ندارم كه همگی وزیر و رییس و مشاور و معاون هستند. اگر اخبار را هر روز جست‌وجو كنید ده‌ها اظهارنظر اینچنینی می‌یابید كه معمولا تصمیمات ناموفق را به دنبال دارند.

مثلا برای كنترل میزان خروج ارز از كشور ساده‌انگارانه‌ترین راه، وضع عوارض هنگفت و مانع‌تراشی برای جلوگیری از خروج شهروندان است. به جای این راهكارهایی كه از آن بوی لجبازی با مردم به مشام می‌رسد می‌توان با تمهیداتی، تعدد مسافرت به خارج را ساماندهی كرد. می‌توان با ابزار میهن‌دوستی، شهروندان را قانع كرد كه تصمیماتی برای بهروزی وطن بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha