چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 24320
سلامت نیوز : استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: كودكان بیشتر با وایتكس یا همان مایع سفیدكننده مسموم‌ می‌شوند، البته به دلیل بوی تند وایتكس اطرافیان زودتر متوجه مسمومیت كودك با این ماده می‌شوند.

اكبر كوشانفر در گفت‌وگو با فارس: مسمومیت را یكی از بیماری‌های شایع در كودكان بیان كرد و اظهار داشت: بیشترین مسمومیت در كودكان در سنین 2 و 4 سالگی دیده می‌شود.

وی گفت: داروها و مواد شوینده بیشترین موادی هستند كه كودكان با آنها مسموم می‌شوند البته بی‌احتیاطی خانواده‌ها در خصوص نگهداری این مواد از مهمترین عوامل ایجاد مسمومیت در كودكان به شمار می‌رود.

این متخصص اطفال و سم‌شناسی ادامه داد: كودكان در سنین 2 تا 4 سال بیشتر حس كنجكاوی را دارند و اگر مواد مسمومیت‌زا در دسترس آنها قرار داشته باشد به خاطر غریزه‌ای كه دارند، آن را به سمت دهان خود برده و می‌بلعند؛ همین مسئله مسمومیت در كودك را به وجود می‌آورد.

كوشانفر میزان مسمومیت در كودكان را نسبت به مقدار و نوع ماده مصرفی متفاوت دانست و افزود: گیجی، سردرد، استفراغ‌، خواب‌آلودگی و تغییر در اندازه مردمك چشم از علائم مسمومیت با داروها در كودكان به شمار می‌رود.

استاد دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی با اشاره به اینكه 90 درصد مسمومیت‌ها در كودكان خفیف است، گفت: قرص‌های ضد بارداری و تیروئید از جمله ‌قرص‌هایی است كه به خاطر استفاده بیشتر مادران از آنها و در دسترس قرار دادن كودكان، موجب مسمومیت كودكان می‌شود.

وی در خصوص علائم مسمومیت كودكان با مواد شوینده اظهار داشت: در بین شوینده‌ها كودكان بیشتر با وایتكس یا همان سفیدكننده مسموم‌ می‌شوند، البته به خاطر بوی تند وایتكس اطرافیان زودتر متوجه مسمومیت كودك با این ماده می‌شوند؛ سوختگی اطراف دهان از علائم مسمومیت با این ماده است و از این رو اطرافیان باید سریع دهان را شسته و طفل را فوراً به نزدیك‌ترین مركز درمانی منتقل كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha