بهترین راه برای تغذیه افراد کم اشتها در درجه اول این است که علت کم اشتهایی فرد مشخص شود که عوامل مختلفی می تواند باعث کم اشتهایی شود

مسئول کمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار کرد: بهترین راه برای تغذیه افراد کم اشتها در درجه اول این است که علت کم اشتهایی فرد مشخص شود که عوامل مختلفی  می تواند باعث کم اشتهایی شود از جمله بیماری های عفونی مثل تب و یا کم خونی که در برخی افراد باعث کم اشتهایی می شود،‌بیماریهای اختلالات مزمن مثل گاستریت یا ورم معده و سایر اختلالات گوارشی که منجر به خوب ترشح نشدن اسید معده شده یا باعث می شوند شیره های گوارشی که بر روی هضم غذا اثر دارند خوب ترشح نشوند و اصولا هر عملی که در هضم و جذب دستگاه گوارش اختلال ایجاد کند باعث باقی ماندن غذا به مدت طولانی در معده فرد شده و باعث می شود فرد اشتهایی به غذا خوردن نداشته باشد.
دکتر برلیانت بزرگمهر درباره دیگر عوامل عنوان کرد: اختلالات جسمانی دیگری هم وجود دارد اما معمولا مهمترین علت کم اشتهایی علل روحی می باشد من جمله اختلالات روحی و آشفتگی های روحی و شرطی شدن فرد به غذا خوردن که از مهمترین عوامل بی اشتهایی در افراد می باشد.بنابراین گام مهم در در رفع کم اشتهایی علت یابی و سپس رفع علت می باشد تا فرد بتواند غذا بخورد و کمبود وزن خود را جبران نماید. بعد از شناسایی و رفع علت نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت این است که فرد کم اشتها نباید مقدار زیادی غذا را در یک وعده غذایی مصرف نماید بلکه بایستی تعداد وعده های غذایی بیشتر با حجم کمتر داشته باشد از طرفی فرد بایستی در هنگام غذا خوردن آرامش داشته باشد و فکرش مشغول نباشد بنابراین تماشای برنامه های تلویزیون و گوش دادن به رادیو و بحث های هیجان انگیز هنگام صرف غذا و بلند شدن از سر سفره در حین غذا خوردن از جمله کارهایی است که این افراد نباید انجام دهند.
وی در ادامه افزود: غذاهای مصرفی این افراد بایستی خوش آب و رنگ و مطلوب باشد تا باعث تحریک اشتهایش شود و از طرفی دیگر چربی زیادی نداشته باشد زیرا فرد را دلزده می کند. همچنین فرد نباید در زمان نزدیک به صرف وعده های اصلی غذایی میان وعده و مایعات و نوشابه مصرف کند زیرا جلوی اشتهای وی را می گیرد. پیاده روی و ورزش در طول روز از جمله فعالیت های مفیدی است که فرد کم اشتها  باید انجام دهد.
این مشاور تغذیه و رژیم درمانی توصیه کرد که افراد کم اشتها حتما به یک رژیم شناس مراجعه کنند تا برنامه غذایی مناسبی دریافت نمایند و از مصرف داروهای افزایش اشتها و وزن خودداری نمایند زیرا ترکیبات این داروها دقیقا مشخص نیست و فرد بعد از قطع مصرف این داروها مجددا با کم اشتهایی مواجه می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha