جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 24329

رئیس جمعیت و تنظیم خانواده وزارت بهداشت گفت: هر خانواده ایرانی به طور متوسط 8/1 فرزند دارد. قانون 3 فرزند را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد اما هرچه قدر میزان سواد خانواده‌ها بیشتر می‌شود، تعداد فرزندان كم می‌شود.

هر 10خانواده ایرانی 18 فرزند دارد
سلامت نیوز: رئیس جمعیت و تنظیم خانواده وزارت بهداشت گفت: هر خانواده ایرانی به طور متوسط 8/1 فرزند دارد. قانون 3 فرزند را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد اما هرچه قدر میزان سواد خانواده‌ها بیشتر می‌شود، تعداد فرزندان كم می‌شود.

به گزارش فارس، یكی از مهمترین دلایل تراكم پایین جمعیت در كشور وسعت سرزمین است. تراكم جمعیت ایران در سال 1380 به بیش از 40 كیلومتر مربع افزایش نیافت.

به افرادی كه با یكدیگر در یك خانه دركنار هم زندگی می‌كنند و با یكدیگر هم خرج هستند و معمولاً بر سر یك سفره می‌نشینند خانوار می‌گویند. در بحث خانوار باید به بعد و تعداد خانوار توجه كرد. جمعیت در مفهوم عام به مجموع زن و مرد اطلاق می‌شود.

محمد اسلامی، رئیس جمعیت و تنظیم خانواده وزارت بهداشت در گفت‌و‌گوی تفصیلی درباره میانگین رشد جمعیت در كشور می‌گوید: با استفاده از داده‌های ثبتی از جمعیت تفاضل تعداد ولاد‌ت‌ها منهای تعداد مرگ تقسیم بر جمعیت میانه سال ضرب در عدد ثابت ثبت به دست می‌آید.

*در سال 88 رشد جمعیت 1.3 درصد اعلام شده است
-----------------------------------------------------------------

به گفته وی متولی رشد جمعیت در ایران مركز آمار است، به دلیل اینكه سرشماری جمعیت را هر 10 سال یكبار انجام می‌دهد؛ میانگین رشد جمعیت 10 ساله را اعلام می‌كنند. رشد جمعیت در ایران در سال‌های 75 تا 85 به 1.61 رسیده بود و در سال 88 رشد جمعیت 1.3 درصد اعلام شده بود.

*وزارت بهداشت سیاستگزار رشد جمعیت كشور نیست
-----------------------------------------------------------------

رئیس جمعیت و تنظیم خانواده وزارت بهداشت اضافه می‌كند: در بحث جمعیت و افزایش جمعیت ما مداخله‌ای نداریم و وزارت بهداشت صاحبنظر نیست و به نظر من باید تعادلی در خانواده‌ها وجود داشته باشد و یك خانواده باید آن‌قدر فرزند داشته باشد كه سلامت خانواده تأمین شود.

اسلامی می‌افزاید: سلامت دارای ابعاد متفاوتی از جمله سلامت اجتماعی و سلامت معنوی است. در واقع سیاستگذار تعداد جمعیت در جانواده وزارت بهداشت نیست و خیلی دیگر از سازمان‌ها با همفكری یكدیگر تعادلی بین این امر ایجاد می‌كنند و سیاست‌های چند دستگاه زیر نظر ریاست جمهوری و معاونت راهبردی ریاست جمهوری تصمیم‌گیری می‌كنند كه چه میزان جمعیت افزایش پیدا كند. اگر امكانات توسعه‌ای فراهم باشد جمعیت جوان می‌توانند كار كنند و موجب پیشرفت كشور شوند.

*رشد جمعیت كشور بر اساس آخرین آمار 1.3 درصد است
------------------------------------------------------------------

وی می‌گوید: رشد جمعیت بر اساس آخرین آمار 1.3درصد است و در گذشته یك رشد جمعیت 3.2 درصدی را داشته‌ایم در بین سال‌های 65 تا 68 اطلاعات نشان می‌دهد كه قبل از اینكه برنامه تنظیم خانواده شروع شود مردم خودشان به تنظیم خانواده رو آورده بودند و تعداد فرزندان خود را كاهش دادند.

اسلامی اضافه كرد: حدود 960 تا 970 هزار نفر در كشور در سال گذشته به دنیا آمدند و حدود 400 هزار نفر فوت كردند و زمانی كه موالید پارسال را از مرگ كم كنیم رشد جمعیت به دست می‌آید.

رئیس جمعیت و تنظیم خانواده وزارت بهداشت می‌گوید: در بین سال‌های 75 تا 85 كاهش رشد جمعیت 0.3 درصدی را داشته‌ایم.

وی گفت: در مركز آمایش سرزمینی آمده است كه رشد جمعیت هیچ شهرستانی نباید بیشتر از 1.5 درصد باشد و رشد جمعیت كشور نیز نباید از یك درصد بیشتر شود و محدوده رشد یك درصدی را در نظر گرفته است و این نشان دهنده این است كه قانون تعادل را بین جمعیت برقرار كرده است و اینكه در شهری از كشور رشد جمعیت بیشتر و شهر دیگر رشد جمعیت منفی نداشته باشد.

اسلامی می‌افزاید: اطلاعات نشان می‌دهد كه در هیچ جای كشور رشد جمعیت منفی نیست و علی‌رغم اینكه سیستم‌های باروری در نقاط مختلف كشور متفاوت است، رشد جمعیت نیز در همه جای كشور مثبت است و اگر مهاجرت‌ها كمتر صورت گیرد، رشد جمعیت شهرها نیز تغییر می‌كند.

وی ادامه كرد: به عنوان مثال افرادی كه از گیلان به استان اردبیل مهاجرت می‌كنند یا افرادی از استان‌های دیگر به تهران مهاجرت می‌كنند، رشد جمعیت آنان كاهش پیدا می‌كند و می‌بینیم كه اگر این مهاجرت صورت نگیرد رشد جمعیت یك شهر به 0.7 یا 0.8 یا حتی بالاتر از یك درصد می‌رسد و اگر مهاجرت صورت گیرد، رشد جمعیت كمتر از یك درصد می‌شود.

*متوسط بعد خانواده‌ها بر اساس آخرین آمار 4 نفر است
----------------------------------------------------------------

وی معتقد است: متوسط بعد خانواده‌های ایرانی بر اساس آخرین آمار 4 نفر است و معمولاً خانواده‌ها دارای 2 فرزند هستند. سرشماری سال 86 نشان می‌دهد كه 1.96 فرزند برای هر خانواده بوده است و به نظر می‌رسد كه اكنون هر خانواده ایرانی به طور میانگین 1.8 فرزند دارد.

اسلامی می‌گوید: آمار سال 89 نشان می‌دهد كه هر خانواده ایرانی 1.8 فرزند دارند و طبق گزارشی كه آمده است هر 10 زوج ایرانی 18 فرزند دارند كه متوسط تعداد فرزندان در خانواده‌ها 3 فرزند است. قانون برای دوقلوها و چندقلوها استثنا قائل شده است اما محدودیت تعداد فرزند وجود ندارد. قانون 3 فرزند را برای خانواده‌ها معین كرده است ولی خانواده‌های هنوز همان 1.8 فرزند را دارند.

*سن و سواد خانواده‌ها با فرزندآوری ارتباط مستقیم دارد
------------------------------------------------------------------

رئیس اداره جمعیت و تنظیم خانواده وزارت بهداشت می‌افزاید: اشتغال، سلامت، سن ازدواج‌، تحصیلات بیشتر زنان، وضعیت اقتصادی خانواده‌‌ها در تعداد فرزندان اثرگذار است.

*در سال 88 یك میلیون و 348 هزار و 546 نفر تولد و 193 هزار و 514 مرگ ثبت شده است
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

اسلامی می‌گوید: سن ازدواج یكی از مسائل مهم در فرزندآوری است. سن و سواد خانواده‌ها با فرزندآوری ارتباط مستقیم دارد. رشد جمعیت در سال 87، 1،23 درصد در سال 86، 1.24 درصد در سال 85، 1.26 درصد و در سال 84، 1.23 درصد بوده است.

وی می افزاید: این آمار نشان می‌دهد كه جمعیت در سال 88 جمعیت نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا كرده است به دلیل اینكه افرادی كه در سال‌های 65 تا 68 به دنیا آمده‌اند؛ الان در سنین باروری قرار دارند در سال 88 یك میلیون و 348 هزار و 546 نفر به دنیا آمده‌اند و 193 هزار و 514 نفر فوت كرده‌اند.

وی می‌گوید: در صورتی كه تعداد جمعیت در همه سنین اعم از سنین منفرد یا گروه‌‌های سنی منظم 5 تا 10 ساله به تفكیك سن و جنس مشخص باشد، می‌توان از روی آن نموداری به عنوان هرم سنی جمعیت ترسیم كرد. در صورتی كه دامنه این هرم گسترده، بدنه آن لاغر و رأس آن بسیار باریك باشد، این هرم نشان دهنده جمعیت جوان است.

رئیس جمعیت و تنظیم خانواده وزارت بهداشت می‌افزاید: در این جمعیت‌ها حداقل 40 درصد افراد در سنین كمتر از 15 سال قرار دارند . جمعیت 65 ساله به بالای آنها از 3 تا 4 درصد تجاوز نمی‌كند اغلب كشورهای در حال توسعه از این هرم تبعیت می‌كنند. برعكس اگر هرم سنی افراد كمتر از 15 ساله به حدود 20 تا 25 درصد جمعیت یا كمتر و به نسبت افراد سالخورده 8 درصد یا بیشتر افزایش پیدا كند هرم سنی جمعیت سالخورده است مانند كشورهای توسعه یافته است. كه به این جمعیت‌ها در حال گذر می‌گویند.

* مهاجرت ساخت معمولی جمعیت را به هم می‌زند
------------------------------------------------------------

وی می‌گوید: مهاجرت ساخت معمولی جمعیت را به هم می‌زند به گونه‌ای در نواحی مهاجرپذیر به تجمع و تراكم افراد در برخی گروه‌های سنی منجر می‌شود و برخی نواحی كه مهاجرفرست هستند به كاهش جمعیت آن گروه سنی می‌انجامد.

* تعداد ازدواج از سال 55 تا 88 از 168 هزار مورد به 644 هزار مورد رسیده است
--------------------------------------------------------------------------------------------

رئیس جمعیت و تنظیم خانواده وزارت بهداشت می‌افزاید: ازدواج پیوند قانونی میان زن و مرد است كه بر اساس قوانین مذهبی، مدنی یا قوانینی دیگر موجب به رسمیت شناختن پیوند می‌شود. روند ازدواج‌های سالانه ثبت شده در ایران از سال 1355 تا سال 1380 یك روند صعودی بوده است و از 168هزار مورد به 644 هزار مورد رسیده است كه بیانگر 3.7 برابر افزایش در 25 سال اخیر در كل كشور است و با توجه به روند افزایش جمعیت و تغییر ساختار سنی آن و افزایش ضریب شهرنشینی، تغییرات مطلق ازدواج یا طلاق ثبت شده به تنهایی نشان دهنده تغییر وضعیت زناشویی جامعه نیست.

*بیشترین آمار مرگ و تولد مربوط به استان سیستان و بلوچستان است
-----------------------------------------------------------------------------------

اسلامی می‌گوید: بیشترین آمار مرگ مربوط به استان سیستان و بلوچستان است به دلیل اینكه محرومیت در این استان زیاد است و بالاترین موارد مربوط به استان تهران و سیستان و بلوچستان است. زمانی كه متوسط باروری در كشور رقم 6 را به خود اختصاص داده بود متوسط باروری در سیستان و بلوچستان 9 بود و امروز كه رقم باروری كشور به 1.8 فرزند رسیده است و 4.2 درصد كاهش پیدا كرده سیستان و بلوچستان رشد جمعیتی معادل 3.5 تا 3.7 را دارا است و حدود 5.4 درصد كاهش پیدا كرده است.

رئیس اداره جمعیت و تنظیم خانواده وزارت بهداشت می‌افزاید: در 40 سال گذشته جمعیت مناطق شهری بسیار بیشتر از مناطق روستایی افزایش یافته است اگر چه متوسط نرخ رشد جمعیت روستایی در فاصله بین 35 تا 55 نشان دهنده نوسانات چشمگیری است در همین فاصله زمانی جمعیت شهری با دامنه تغییرات كمی همواره رو به افزایش بود. و در سال 1355 تا سال 1365 نرخ رشد جمعیت در مناطق روستایی و شهری به نحوی استثنایی بالا رفت.

وی می‌گوید: در سال 1345 نرخ خام مرگ 16.2 درصد در هزار برآورده شده است كه این شاخص در سال 1350 به رقم 15.2 در هزار كاهش یافت . بر اساس نتایج به دست آمده از زاد و ولد بین سال 52 و 55 میزان نرخ خام مرگ 11.5 برابر شد كه بر این اساس مرگ در نقاط روستایی 13.9 درصد در هزار و در مناطق شهری 8.3 درصد در هزار بوده است.

*در سال 55 مرگ نوزادان 113در هزار تولد زنده بوده است
--------------------------------------------------------------------

اسلامی می‌افزاید: میزان مرگ كودكان زیر یك سال در زمانی كه گفته شد برای كل كشور رقمی معادل 113 در هزار تولد زنده بوده است و در سال 1375نرخ مرگ خام و مرگ كودكان زیر یك سال كشور به ترتیب 5.5 و 34 در هزار تولد برابر شده است.

وی می گوید: علت كاهش سریع میزان خام مرگ و میزان مرگ نوزادان زیر یك سال را می‌توان گسترش شبكه‌های منسجم بهداشتی و درمانی در سراسر كشور دانست.

تهران بیشترین تراكم نسبی جمعیت را دارا است
-----------------------------------------------------------

رئیس اداره جمعیت و تنظیم خانواده وزارت بهداشت اضافه می‌كند: بیشترین تراكم نسبی جمعیت (نفر در كیلومتر مربع) مربوط به استان تهران است كه بالغ بر 729.8 نفر است و بعد از آن استان گیلان با 174.5 نفر و استان مازندران با 126.3 نفر است.

وی می‌گوید: زاد و ولد یكی از 2 پدیده طبیعی و ذاتی جمعیت و عامل منحصر به فرد افزایش جمعیت در مقیاس جهانی است. این پدیده در جمعیت‌شناسی از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا كه با توجه به این پدیده می‌توان در خصوص حجم، توزیع یا تركیب جمعیت برآوردهای مهمی برای آینده جمعیت كه بحث روز جامعه ما نیز هست،‌ ارائه می‌شود.

رئیس جمعیت و تنظیم خانواده وزارت بهداشت می‌افزاید: ثبت ولادت در مهلت قانونی و ثبت جاری 2 شاخص مهم ثبتی است كه سازمان ثبت احوال اقدام به جمع آوری داده‌های آن می‌‌كند.

*در سال 1388 از هر 100 تولد 43.8 تولد در مناطق روستایی ثبت شده است
------------------------------------------------------------------------------------------

اسلامی می‌گوید: در سال 1388 به ازای هر 100 تولد ثبت شده در مناطق شهری 43.8 تولد در مناطق روستایی ثبت شده است. ثبت ولادت در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری طی سال‌های اخیر روند كاهشی را در پیش گرفته است كه عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از علل كاهش ثبت ولادت در نقاط روستایی طی سالیان اخیر است.

*میانگین سنی مادرانی كه در سال 88 فرزند به دنیا آورده‌اند، 27 سال است
------------------------------------------------------------------------------------------

وی می‌افزاید: با توجه به اینكه دوران بارداری از هفت گروه سنی پنج ساله منظم از سن 15 تا 49 سالگی تشكیل می‌شود، می‌توان هفت محاسبه جداگانه در این مورد انجام داد. با استفاده از داده‌های ثبتی سال 88 بیشترین میزان باروری ویژه سنی در سال 88 مربوط به گروه سنی 25 تا 29 ساله است و همچنین میانگین سنی مادرانی كه در سال 88 فرزند زنده به دنیا آورده‌اند برابر با 27 سال است.

* بیشترین تولد در سیستان و بلوچستان و كمترین در استان گیلان است
---------------------------------------------------------------------------------

رئیس جمعیت و تنظیم خانواده وزارت بهداشت می‌گوید: میزان باروری كل نشان دهنده سطح باروری است. میزان باروری كل از حاصل جمع باروری ویژه سنی واقع در سن باروری به دست می‌آید. میزان باروری كل با استفاده از اطلاعات ثبتی در سال 1388 مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان با 3 فرزند برای هر زن و بعد از آن استان‌های هرمزگان، كهگیلویه و بویراحمد و خوزستان با 2.2 فرزند برای هر زن محاسبه شده است.

اسلامی می‌گوید: كمترین میزان باروری در سال 88 مربوط به استان‌های گیلان با 1.2 فرزند برای هر زن و استان‌های تهران، مازندران و مركزی با 1.4 فرزند برای هر زن محاسبه شده است. این ارقام با ارقام به دست آمده از روش‌های غیرمستقیم برآورد باروری، تقریباً نزدیك است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha