مژدهی آذر با اشاره به عوامل مصرف خود سرانه آنتی‌بیوتیک در افراد از سرمایه گذاری ناچیز در حوزه پژوهش و تحقیق دارو خبر داد.

سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهش و تحقیق دارو ناچیز است

سلامت نیوز:مژدهی آذر با اشاره به عوامل مصرف خود سرانه آنتی‌بیوتیک در افراد از سرمایه گذاری ناچیز در حوزه پژوهش و تحقیق دارو خبر داد.

،به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛رهبر مژدهی آذر عضو انجمن داروسازان کشور با بیان اینکه آمار مصرف خود سرانه دارو باتوجه به افزایش مواد سلامت و آگاهی مردم نسبت به سال گذشته کمتر شده است، گفت: اما عوامل متعددی زمینه‌ساز مصرف خودسرانه دارو هستند که باید متولیان سلامت و سازمان غذا و دارو در این زمینه تمهیداتی داشته باشند.

وی اظهار کرد: دسترسی مردم به پزشکان و قرار گرفتن آنها در صف‌های تحویل دارو و معالجه باعث شده تا بیماران در سیکل معیوب درمان قرار بگیرند و مصرف خود سرانه آنتی‌بیوتیک‌ها افزایش دهند.

مژدهی‌ آذر اظهار کرد: در شرایط اقتصادی کنونی کشور، مردم نیز اقتصادی فلج دارند و یک کارگر ساده حساب می‌کند که با استفاده از یک کپسول مشکل خود را حل کند و به پزشک معالج و نسخه پزشک توجهی نمی‌کند که در بسیاری از مواقع شاهد این موضوع هستیم.

وی گفت: در شرایطی که 5 تا 6 درصد مردم مصرف خودسرانه داروهایی نظیر آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای نسخه‌ای دارند، باید بحث داروهای نسخه‌ای و نظارت روی آن جدی‌تر مطرح  شود تا به مرور شاهد فرهنگ سازی سلامت و فرهنگ صحیح مصرف دارو باشیم.
نقش کلیدی دارو در روند درمان بیماری افراد

مژدهی‌ آذر اظهار کرد: در حوزه پژوهش و تحقیق دارو سرمایه‌گذاری ناچیزی داشتیم و در بسیاری از موارد در بحث رقابت داروها نیز شاهد بی‌توجهی‌هایی بوده‌ایم که این موضوع منجر به عدم نوآوری، کاهش سقف صادرات دارو و افزایش واردات خواهد شد.

مژدهی آذر گفت: شرایط اقتصادی کشور و نحوه پرداخت مطالبات از سوی سازمان‌های بیمه‌گر موجب می‌شود، نوسازی تجهیزات برخی از کارخانه‌های داروسازی به تعویق بیافتد و شاهد کاهش تولید دارو باشیم و از آنجا که دارو از ارکان درمان است، بسیاری از بیماران با کمبود و نبود دارو در سیکل معیوب درمان قرار می‌گیرند.

مژدهی آذر اظهار کرد: خوشبختانه کیفیت داروهای ایرانی، کارخانه‌های تجهیزات پیشرفته صنعتی و داروسازان در کشور مطلوب است و امید داریم بیمه‌گران با پرداخت به هنگام مطالبات داروخانه‌ها در امر سلامت گام‌های اساسی بردارند.

وی خدمات داروسازان کشور و داروخانه‌ها را با توجه به چالش‌های اقتصادی پیش آمده از سوی سازمان‌های بیمه‌گر مطلوب ارزیابی کرد و افزود: امیدواریم با توجه به نقش کلیدی دارو در روند درمان، مسئولان دولت، سازمان‌های بیمه‌گر و متولیان سلامت با همکاری‌های بین بخشی در جهت رفع مشکلات دارو سازمان و بیماران گام بردارند و شاهد جریانات خوبی در سلامت مردم و نظام سلامت باشیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha