جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 24333
سلامت نیوز: با راه اندازی خط تولید داروی هورمون رشد در شرکت داروسازی اکسیر وابسته به صندوق تامین اجتماعی، کشورمان از واردات سالانه یک میلیون ویال هورمون رشد بی نیاز شد.

به گزارش مهر، مراسم افتتاح خط تولید داروی هورمون رشد با حضور دکتر رحمت الله حافظی، مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی، هادی مقدسی، نماینده مردم بروجرد در مجلس و تنی چند از مدیران استان لرستان در شرکت داروسازی اکسیر در شهرستان برجرود برگزار شد.

دکتر سیدحمید مصطفوی، مدیرعامل شرکت داروسازی اکسیر در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر شرکت داروسازی اکسیر تنها شرکتی است که هورمون رشد را به صورت ویال تحت لیسانس شرکت نونوردیسک دانمارک در دنیا تولید می کند.

وی با اشاره به ضرورت تولید هورمون رشد در کشور، افزود: این دارو برای کسانی کاربرد دارد که دچارنقص در رشد جسمانی هستند.

مصطفوی با اعلام اینکه سالانه یک میلیون ویال واردات هرومون رشد داریم که بابت آن 10 میلیون دلار ارز خارج می شود، گفت: با راه اندازی خط تولید ویال هورمون رشد در شرکت داروسازی اکسیر از واردات این محصول بی نیاز می شویم.

مدیرعامل شرکت داروسازی اکسیر پیش بینی کرد تولید انبوه هورمون رشد از ابتدای سال 90 وارد بازار دارویی کشور شود.

در این مراسم علاوه بر راه اندازی خط تولید ویال هورمون رشد، خط تولید ویال پودر (تزریقی) و همچنین خط تولید کارتریج انسولین نی به در این شرکت داروسازی راه اندازی شد.

به گفته مدیرعامل شرکت داروسازی اکسیر، راه اندازی خط 2 ویال آنتی بیوتیک از دیگر پروژه های آماده بهره برداری در این شرکت داروسازی است.

پروژه فاز یک استریل که بخش اول پروژه طرح توسعه بخش استریل شرکت داروسازی اکسیر است، شامل سه خط مختلف تولیدی به طور کاملا مجزا بوده که هر کدام از سه خط تولیدی توانایی تولید محصولات منحصر به فردی را دارد.

خط 1 برای تولید محصول هورمون رشد در نظر گرفته شده است. پروژه این واحد از سال 85 آغاز و در سال 89 به اتمام رسید. کل سطح مورد استفاده برای این بخش 400 متر مربع است که برای ساخت اتاقهای تمییز داروسازی آن مبلغ 13 میلیارد ریال هزینه شده و ماشین آلات خریداری شده جمعا مبلغ 12 میلیارد ریال هزینه داشته است.

برآورد می شود که در هر سال تعداد یک میلیون ریال لیوسیلیزه هورمون رشد به همراه حلال آن در این بخش تولید گردد.

احداث خطوط بعدی این فاز که مربوط به محصولات کارتریج و خط پودر استریل است از فروردین 87 آغاز و در بهمن 89 به پایان رسید. مساحت این دو بخش حدود 900 متر مربع است. برای ساختمان این دو بخش که شامل اتاقهای تمییز داروسازی با کلاسهای متنوع مبلغ 6 میلیارد ریال و برای تاتسیسات مربوطه مبلغ یک میلیارد ریال هزینه شده است.

این خطوط شامل خط کارتریج با ظرفیت 7 هزار و 300 کارتریج در ساعت و خط ویال با ظرفیت 7 هزار و 200 ویال در ساعت هستند که جمعاً به مبلغ 28 میلیارد ریال خریداری گردیده است و توسط پرسنل فنی این کارخانه کاملاً با الزامات GMP مطابقت داده شده است. برای خط کارتریج محصولاتی مانند انواع فرآورده های انسولین کارپول های مختلف دندانی و هیالررونیک اسید و... در نظر گرفته شده است. برای خط پودر استریل نیز محصولات تیوپنتال، ونکومایسین، هیدروکورتیزون و غیره در نظر گرفته شده است.

اکثر محصولات این دو خط برای اولین بار در ایران تولید می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha