سلامت نیوز: یك متخصص بیهوشی گفت: سن زیر یك سال و بیش از 70 سال به خودی خود برای بیهوشی ریسك محسوب می‌شود. البته سن، ریسك چندان تعیین كننده‌ای برای بیهوشی نیست.

دكتر محمد عاشوری در گفتگو با  ایسنا افزود: ریسك ناشی از بیهوشی محدود به گروه سنی خاصی نیست و عوامل زیادی باعث افزایش این گونه ریسك برای بیماران می‌شود كه ابتلا به بیماریهای زمینه‌ای، سابقه عمل جراحی و سن بیمار از جمله آنهاست.

وی با بیان اینكه عاملی به عنوان ریسك در بیهوشی مطرح است، گفت: متخصصان بیهوشی پیش از عمل جراحی ابتدا میزان ریسك بیهوشی برای بیمار را تعیین می‌كند. ریسك بیهوشی به 5 دسته تقسیم می‌شود كه ریسك 5 بیشترین خطر را برای بیمار به همراه دارد به گونه‌ای كه او به احتمال زیاد زنده نخواهند ماند.

دبیر انجمن بیهوشی استان خراسان رضوی با اشاره به داروها و تكنیك‌های بیهوشی اظهار كرد: دوز و نوع داروها و تكنیك بیهوشی برای كودكان و سالمندان، متفاوت است. به عنوان نمونه بی‌حسی نخاعی یا موضعی، روشی ایمن‌تر برای برخی از اعمال جراحی مانند آپاندیست و پروستات در مردان سالمند است.

عاشوری تاكید كرد: نوسانات فیزیولوژیك زیادی در بدن انسان از بدو تولد تا دوره سالمندی رخ می‌دهد بنابراین به منظور بیهوش كردن یك بیمار باید به وضعیت بدن او از جنبه‌های مختلف توجه شود.

وی در ادامه گفت: یكی از تفاوتهای اساسی متخصصان بیهوشی و جراحان این است كه یك جراح تنها به عضوی كه قرار است تحت عمل جراحی قرار گیرد، توجه می‌كند اما متخصص بیهوشی تاثیر عملكرد سایر اندامها بر روند بیهوشی را زیر نظر دارد.

عاشوری در پایان با اشاره به بیهوشی سالمندان اظهار كرد: بیماری‌های سیستمیكی مانند فشار خون، عوارض قلبی و ریوی در میان سالمندان شایع است بنابراین بیهوش كردن این گروه سنی با مخاطراتی همراه است و همین امر باعث تمایز بیهوشی آنان با افراد گروه‌های سنی دیگر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha