جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 24336
سلامت نیوز: كارشناسان علوم پزشكی دانشگاه استانفورد چندین نسخه ژنتیكی متفاوت را در هورمون موثر در ترشح انسولین شناسایی ‌كرده‌اند كه این نسخه‌های متفاوت در برخی از جوامع انسانی بیشتر از جوامع دیگر مشاهده می‌شوند.

به گزارش ایسنا، این كارشناسان ادعا می‌كنند كه تكامل باعث ایجاد نسخه‌های ژنتیكی جهش یافته می‌شود و این جهش‌های ژنتیكی در بروز دیابت و نرخ شیوع این بیماری تاثیرگذار هستند.

بر اساس یافته اخیر،‌ افرادی كه دارای نسخه‌های جدید هستند، سریع‌تر از افرادی كه ژن‌های قدیمی و متعلق به اجدادشان را دارند، دچار افزایش قند خون می‌شوند.

به گفته محققان، تصور می‌شود كه نسخه‌های جدید و جهش یافته اولین بار حدود دو هزار تا 12 هزار سال پیش در بدن انسان‌ها به وجود آمده‌اند و جوامع و نژادهایی كه حامل ژن‌های جدید باشند بیشتر و زودتر مستعد ابتلا به دیابت هستند.

به گزارش پایگاه اینترنتی مرگورو،‌ این یافته به پزشكان كمك خواهد كرد كه نسبت به تغییرات بنیادی و اساسی در متابولیسم انسان یا «تنظیم تعادل انرژی» در بدن درك بهتری پیدا كنند. این احتمال وجود دارد كه تغییر سبك زندگی انسان از زمانی كه اجدادش كشاورزی می‌كرده به زندگی مدرن امروزی، عامل مهمی در بروز چنین روندهای تكاملی مضر است.

این یافته در مجله آمریكایی «دیابت» به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha