دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 243374

حساسیت فصلی یکی از مشکلاتی است که با آغاز فصل بهار و گرده افشانی گیاهان، بسیاری از افراد را درگیر میکند، به منظور کاستن از شدت حساسیتهای فصلی، پیروی از یک سری رژیم‌های غذایی خاص ضروری است.

رابطه آلرژی و تغذیه در فصل بهار

سلامت نیوز:حساسیت فصلی یکی از مشکلاتی است که با آغاز فصل بهار و گرده افشانی گیاهان، بسیاری از افراد را درگیر میکند، به منظور کاستن از شدت حساسیتهای فصلی، پیروی از یک سری رژیم‌های غذایی خاص ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر «حسن فرهاد غیبی»، متخصص تغذیه ، در این‌باره اظهار کرد: فصل بهار، فصل بیداری طبیعت بوده و با آغاز گردهافشانی گیاهان، برخی افراد دچار آلرژی میشوند، رعایت برخی رژیمهای غذایی میتواند در کاهش شدت و پیشگیری از حسایت فصلی موثر باشد.

وی  با تأکید بر ضرورت خودداری از استفاده از مواد غذایی کهنه و انبار شده گفت: برخی میوههای خارج از فصل مانند مرکبات، در فصل بهار نیز در بازار موجود هستند، اما ویتامینهای این میوهها به خصوص ویتامین C بسیار کم شده و ارزش غذایی چندانی نخواهند داشت، از این‌رو توصیه میشود از میوه و سبزیجات تازه در این فصل استفاده شود.

وی با بیان این‌که برای پیشگیری از حساسیت فصلی و کاستن از شدت آن نیاز به تقویت سیستم ایمنی بدن است، گفت: ویتامینهای A، C و زینک، نقش مهمی را در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا میکنند و استفاده از برخی گوشتها، سبزیجات تازه و محصولات لبنی تا حد زیادی این مواد را برای بدن تأمین میکنند.

این متخصص تغذیه افزود: مصرف منابع غذایی و میوههایی که منبع ویتامین هستند، گام موثری در پیشگیری از آلرژی به شمار می‌آید، ویتامین A در محصولاتی به رنگهای زرد، قرمز و نارنجی یافت شده و بتاکاروتن موجود در این محصولات در بدن، تبدیل به ویتامین میشوند.

وی در ادامه با اشاره به حساسیت برخی به میوههایی مانند خربزه گفت: این افراد میتوانند با جایگزین کردن سایر میوهها و مصرف غذا بر حسب هرم غذایی، رژیم غذایی متعادل و مناسبی داشته و از حساسیت نیز پیشگیری کنند.  

غیبی خاطرنشان کرد: توصیه میکنیم افراد، حتی‌الامکان از میوههای نوبرانه استفاده نکنند، چون اکثر این میوهها نارس بوده و علاوه‌بر تحمیل هزینه‌ی زیاد به خریدار، از ویتامینهای چندانی نیز برخوردار نیستند، از این‌رو مصرف آن به خصوص توسط گروههای پرخطر، کودکان و سالمندان، توصیه نمیشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha