سلامت نیوز: یك فوق تخصص ‌اطفال گفت: قرمزی، ترشح زرد رنگ، بوی غیر عادی از بندناف، تب و متورم شدن پوست اطراف بند ناف از علائم عفونت بندناف است.

هادی سمایی در گفت‌و‌گو با  فارس با بیان اینكه مراقبت نكردن صحیح از بند‌ناف نوزادان می‌تواند برای نوزاد و خانواده مشكلاتی را به وجود آورد، اظهار داشت: در صورت رسیدگی نكردن و درمان به موقع، عفونت بند ناف ممكن است به بستری شدن نوزاد در بیمارستان و مصرف آنتی‌بیوتیك منجر شود.

وی گفت: بندناف نوزادان باید خشك باشد و مادران هنگام تعویض پوشك نوزاد دقت داشته باشند تا قسمت بند ناف از پوشك بیرون باشد چرا كه فشار به بند ناف و آزاد نبودن آن موجب تجمع میكروب‌ها شده و به همین دلیل عفونت ایجاد می‌كند.

این فوق‌تخصص اطفال گفت: خشك‌ و تمیز نگه داشتن بند ناف نوزاد از مهمترین‌ اقداماتی است كه مانع از بروز عفونت در این زمینه می‌شود.

سمایی در خصوص اینكه آیا استحمام نوزاد می‌تواند منجر به عفونت بندناف در طفل شود، افزود: استحمام نه تنها باعث عفونت بند ناف نمی‌شود بلكه شست‌وشوی آن با آب و صابون از بروز عفونت در اطراف بندناف جلوگیری می‌كند؛ باید به این نكته توجه داشت كه پس از استحمام باید اطراف بند ناف نوزاد با احتیاط خشك شود.

وی اظهار داشت: متأسفانه در بعضی از خانواده‌ها خصوصاً در روستاهای كشور مرسوم است كه بند ناف نوزاد را خمیر گرفته یا برای زود افتادن آن از روش‌های نادرستی استفاده می‌كنند، در حقیقت انجام چنین كارهایی نه تنها موجب بهبود و زود افتادن بندناف نمی‌شود بلكه منجر به بروز كزاز در نوزاد می‌شود و سلامت او را به خطر می‌اندازد.

این فوق‌تخصص اطفال، قرمزی، ترشح زرد رنگ، بوی غیر عادی از بندناف، تب و متورم شدن پوست اطراف بندناف را از علائم عفونت بند ناف در نوزادان دانست و بیان كرد: اطرافیان در صورت مشاهده این علائم باید سریعاً به پزشك متخصص مراجعه كنند.
ً
وی اضافه كرد: زمانی كه بند ناف نوزاد دچار عفونت شود مسائلی نظیر بی‌قراری، گریه، بی‌حال و عدم خوردن شیر برای نوزاد به وجود می‌آید.

این فوق تخصص نوزادان بیان كرد: معمولاً بند ناف 10 تا 12 روز پس از تولد می‌افتد و در برخی از موارد تا 3 هفته به طول می‌انجامد؛ چنانچه بند ناف نوزاد تا یك ماهگی نیفتاد، باید نوزاد را نزد پزشك برده تا مسائلی كه موجب عدم افتادن بندناف می‌شود، شناسایی شده و مورد بررسی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha