در سال 1372 كه موبایل به ‌تازگی وارد ایران شده بود، چهار دكل مخابراتی تمام پایتخت را پوشش می‌داد، اما اكنون با افزایش تعداد مشتركان تلفن‌ همراه و ظهور اینترنت بی‌سیم طی ٢4‌ سال گذشته تعداد آنتن‌ها به بیش از 10 هزار دكل افزایش یافته است.

تخلف‌های واضح در نصب دكل‌های مخابراتی/تهدید سلامت شهروندان

سلامت نیوز: در سال 1372 كه موبایل به ‌تازگی وارد ایران شده بود، چهار دكل مخابراتی تمام پایتخت را پوشش می‌داد، اما اكنون با افزایش تعداد مشتركان تلفن‌ همراه و ظهور اینترنت بی‌سیم طی ٢4‌ سال گذشته تعداد آنتن‌ها به بیش از 10 هزار دكل افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، نصب دكل‌های مخابراتی به محل درآمد سرشار برای شهرداری‌ها تبدیل شده و همین موضوع اراده شهرداری برای ساماندهی دكل‌های مخابراتی غیراستاندارد را كاهش داده است.


برخلاف هشدارهای كارشناسان نسبت به خطری كه دكل‌های مخابراتی می‌توانند برای سلامت افراد ایجاد كنند، در كلانشهرها تعداد دكل‌های مخابراتی كه به صورت غیر‌استاندارد نصب شده با رشد چشمگیری روبه‌روست. از طرفی افزایش نیافتن دكل‌های مخابراتی متناسب با بالا رفتن تعداد مشتركان، كیفیت آنتن‌دهی را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و همین مسئله به زیان اپراتورهای تلفن ‌همراه است؛ چراكه در این شرایط مشتركان قادر به برقراری تماس مطلوب نخواهند بود. اما اپراتورهای موبایل به‌رغم بالابودن قیمت دكل‌ها، برای پایین ‌آوردن هزینه‌های خود از كاهش نصب دكل‌ها و افزایش قدرت سیگنال‌ها برای پوشش‌ دادن كاربرانشان استفاده نمی‌كنند؛ چراكه هزینه ناشی از افت كیفیت شبكه برای اپراتورها بیش از ایجاد دكل است.

2 هزار دكل بدون مجوز داریم

در حال حاضر رقابت سنگینی در میان اپراتورهای تلفن ‌همراه برای جذب مشتركان ایجاد شده است و هر كدام تلاش می‌كنند با بالا بردن كیفیت شبكه و كاهش اختلالات مشتركان خود را افزایش دهند.
دكل‌های مخابراتی باید در ارتفاعی با رعایت فاصله استاندارد (30متر) با مردم و توجه به شرایطی نصب شوند كه انرژی پخش شده از آنها از حد مشخصی تجاوز نكند، اما این موضوع از سوی شهرداری و اپراتورها نادیده گرفته می‌شود.
ضمن اینكه بسیاری از مالكان ساختمان‌ها به دلیل دریافت اجاره‌بهایی بین ۲۰تا چند صد میلیون تومان در سال وسوسه می‌شوند پشت‌بام ساختمان خود را برای نصب دكل به شركت‌های مختلف اجاره دهند، شهرداری نیز با گرفتن عوارض بابت این دكل‌های مخابراتی برای خود درآمدزایی می‌كند و شهروندان قربانی می‌شوند. به گزارش «مهر» ناهید خداكرمی، عضو شورای شهر تهران به تازگی از وجود بیش از ۲هزار دكل بدون مجوز در شهر تهران خبر داده است. این عضو شورای شهر تهران بی‌خطر بودن همه دكل‌های نصب شده در شهر تهران را تأیید نكرده و افزوده است: تلاش می‌كنیم كه دكل‌های غیراستاندارد نیز‌استاندارد شوند و همین‌طور دكل‌های غیرقانونی نیز جمع‌آوری خواهد شد. هر چند ناهید خداكرمی اكثر دكل‌های نصب شده را در شهر تهران بی‌خطر دانسته، اما علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با «ایسنا» بر زیان‌های ناشی از این دكل‌ها تأكید كرده و گفته است: نصب این دكل‌ها در فاصله‌های نزدیك به واحدهای مسكونی اثرات سوء و مخرب دارد.

غفلت سازمان‌های نظارتی

اپراتورهای تلفن همراه و شركت‌های مخابراتی برای نصب دكل‌ها ملزم به اخذ مجوز از شهرداری هستند. در همین حال علیرضا رحیمی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با تأكید بر سودی كه از راه اخذ عوارض از دكل‌ها نصیب شهرداری می‌شود، می‌گوید: شركتی زیرمجموعه شهرداری تهران از گذشته مجوز نصب این دكل‌ها را صادر كرده كه در همین راستا عوارضی نیز بابت فعالیت این دكل‌ها دریافت می‌كند، در حال حاضر این قانون باید اصلاح شود. رحیمی همچنین با اعلام اینكه در طول سال‌های گذشته محدودیت و استانداردها برای نصب دكل‌ها برداشته شد، گفت: اپراتورها بر اساس توپوگرافی و نقشه عملیاتی خود تصمیم به نصب آنتن می‌كنند، اما سازمان‌های نظارتی مانند محیط‌زیست و انرژی اتمی هیچ ورود مؤثری برای جلوگیری از این تعرض به فاصله‌ها نداشتند؛ تنها سازمان ناظر، شهرداری بوده كه بر‌اساس قانون عوارض را دریافت كرده و اجازه نصب دكل‌ها را داده است. همانطور كه این نماینده مجلس اشاره كرده است مجوزدار بودن دكل‌های مخابراتی به معنای بی‌خطر بودن و استاندارد بودن آنها نیست و بسیاری از هزاران دكل سر برآورده از ساختمان‌های تهران كه مجوز شهرداری را نیز گرفته‌اند با پخش امواج زیانبار، سلامت شهروندان را نشانه گرفته‌اند.

نبود استاندارد مناسب برای نصب دكل‌

ساكنان ساختمان‌های اطراف دكل‌های مخابراتی در معرض عوارض امواج پخش شده از این دكل‌ها قرار دارند و در حالی كه بر‌اساس استاندارد ملی، نصب آنتن و دكل‌های مخابراتی میزان انرژی پخش شده از این دستگاه‌ها نباید بیشتر از 0/4 وات بر متر مربع باشد، اما این استاندارد در برخی از دكل‌ها رعایت نشده است. در ایران كمتر از 50 هزار دكل فعال است، درحالی‌كه درچین تا پایان سال 2017 حدود 1/5 میلیون دكل مخابراتی و در هند هم حدود 900هزار دكل نصب بوده است.
مقایسه كلانشهرهای ایران با دیگر شهرهای بزرگ جهان نشان می‌دهد كه تعداد دكل‌های موجود در شهرهای كشور به نسبت بسیار كمتر از آنهاست، اما مشكل اصلی به این برمی‌گردد كه هنوز استانداردهای مناسبی برای نصب صحیح دكل‌ها در كشور رعایت نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha