سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 243471

مجری طرح سلامت غذایی کشور، کنترل مصرف آنتی بیوتیک ها در مواد غذایی از جمله لبنیات و عسل را از اولویت های مهم وزارت بهداشت اعلام کرد و گفت: امکان شناسایی سریع 56 آنتی بیوتیک در مواد غذایی فراهم شده است.

امکان شناسایی 56 نوع آنتی‌بیوتیک در مواد غذایی

سلامت نیوز: مجری طرح سلامت غذایی کشور، کنترل مصرف آنتی بیوتیک ها در مواد غذایی از جمله لبنیات و عسل را از اولویت های مهم وزارت بهداشت اعلام کرد و گفت: امکان شناسایی سریع 56 آنتی بیوتیک در مواد غذایی فراهم شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر حسن یزدان پناه امروز سه شنبه در حاشیه کارگاه آموزشی شناسایی سریع آنتی بیوتیک در مرکز تحقیقات سلامت غذا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به خبرنگار علمی ایرنا، اظهار داشت: انتقال تکنولوژی این کار مهم به کشور انجام شده تا شاهد زمینه ارتقا و سلامت مواد غذایی کشور از نظر عدم وجود آنتی بیوتیک ها باشیم.


عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سلامت غذا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: آنتی بیوتیک هایی که در صنایع مواد غذایی باید شناسایی شوند 56 مورد است که با انتقال فناوری زمینه شناسایی سریع این تعداد آنتی بیوتیک در مواد غذایی فراهم شده است.


وی اظهار داشت: تعدادی از محققان مرکز تحقیقات سلامت غذا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و سازمان غذا و دارو در دوره های آموزشی این موضوع در داخل و خارج از کشور شرکت کردند تا زمینه های لازم برای شناسایی این تعداد آنتی بیوتیک در کشور فراهم شود.
یزدان پناه، بر لزوم کنترل و شناسایی سریع آنتی بیوتیک های غیر مجاز در مواد غذایی تاکید کرد و گفت: این آنتی بیوتیک ها نباید در مواد غذایی استفاده شوند و با انتقال این تکنولوژی ها زمینه شناسایی آنها هم در کشور مهیا می شود.


استاد گروه سم شناسی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توجه به پیشرفت های این حوزه لزوم بروز روسانی روش های شناشایی سریع آنتی بیوتیک ها در کشور ضروری دانست و گفت: شناسایی سریع و آنالیز آنها فوق العاده مهم و این موضوع در دنیا روبه گسترش است و باید با استفاده از روش های نوین و توانمندی های لازم آنتی بیوتیک های موجود را شناسایی کرد.


یزدان پناه به برگزاری نهمین دوره آموزشی با عنوان  شناسایی سریع آنتی بیوتیک ها در مواد غذایی  اشاره کرد و گفت: ارتقای سلامت مواد غذایی از جمله برنامه هایی است که با همکاری سازمان غذا و دارو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، مرکز تحقیقات سلامت غذا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سال 93 در دست اجرا است.


وی گفت: تاکنون 9 دوره آموزشی در زمینه شناسایی انواع سموم در مواد غذایی برگزار شده که 6 دوره آن در داخل کشور و 3 دوره آن در کشورهای هلند، مجارستان و اتریش برگزار شده است. از مجموع این دوره ها، 3 دوره مربوط به روش های شناسایی سریع و پیشرفته آنتی بیوتیک ها در مواد غذایی بوده است.
نهمین دوره آموزشی  شناسایی سریع در مواد غذایی امروز سه شنبه با حضور 2 نفر از متخصصان انستیتو سلامت غذایی هلند و جمعی از محققان ایرانی و با همکاری مرکز تحقیقات سلامت غذا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مرکز آزمایشگاه های مرجع کنترل غذا و داروی سازمان غذا و دارو برگزار شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha