نایب‌رئیس انجمن پزشكان عمومی ایران گفت: مسئولان وزارت بهداشت توقع نابه‌جا دارند و می‌خواهند فقط درباره طرح پزشك خانواده كه اجرای آن غیر استاندارد است تعریف و تمجید كنیم و اشكالات آن را نگوییم.

سلامت نیوز : نایب‌رئیس انجمن پزشكان عمومی ایران گفت: مسئولان وزارت بهداشت توقع نابه‌جا دارند و می‌خواهند فقط درباره طرح پزشك خانواده كه اجرای آن غیر استاندارد است تعریف و تمجید كنیم و اشكالات آن را نگوییم.

مسعود مسلمی‌فرد در گفت‌وگو با فارس طرح فعلی پزشك خانواده كه در وزارت بهداشت مطرح شده است را استاندارد ندانست و گفت: این طرح در اصل، پزشك روستا یا بیمه روستاییان بود و نقایص برطرف‌نشده بسیاری نیز داشت؛ مسئولان وزارت بهداشت بدون برطرف كردن نقایص، نام طرح پزشك خانواده را بر آن گذاشتند؛ غافل از اینكه این طراحی انجام‌شده فاقد الگوهای شهری بوده و برای بافت روستا مناسب است.

وی اظهار داشت: با توجه به معیار‌های استاندارد طرح پزشك خانواده، طرحی كه در حال حاضر در 3 استان كشور به عنوان پایلوت اجرا می‌شود، طرح واقعی و كارشناسی‌شده پزشك خانواده نیست.

نایب‌رئیس انجمن پزشكان عمومی ایران افزود: این طرح با شتاب و عجله فراوان در دو ماه آخر وزارت وزیر وقت بهداشت و درمان در دولت هشتم اجرایی شد و تاكنون 11 آیین‌نامه و دستورالعمل برایش طراحی شده است كه نشان‌دهنده ناكافی بودن مطالعات اولیه و تحقیقات آن است.

وی گفت: طرحی كه راجع به آن مطالعه دقیق نشده بود، مسئولان ذی‌ربط تنها درصدد اجرای آن به هر قیمتی بودند. این‌گونه عملكردها باعث بی‌اعتمادی خدمات‌دهندگان و گیرندگان خدمات می‌شود؛ در حال حاضر پزشكانی كه درگیر این طرح هستند، اعتقادی به آن ندارند و آن را طرح پزشك خانواده نمی‌دانند.

وی با تأكید بر مفید بودن طرح واقعی پزشك خانواده و مزایای آن كه می‌تواند نظام سلامت ما را از ورشكستگی و درماندگی نجات دهد، ادامه داد: وزارت بهداشت اعلام می‌كند كه این طرح از 15 خرداد 1389 در 3 استان به صورت پایلوت در حال اجراست و در آذر این وزارتخانه اعلام كرد كه دستورالعمل‌های آن را به استان‌‌های محل اجرای طرح می‌فرستیم؛ در حالی كه 6 ماه قبل از ارسال دستورالعمل، اجرای طرح آغاز شده است.

مسلمی‌فرد اضافه كرد: مسئولان وزارت بهداشت توقع نابه حا دارند و می‌خواهند با تأیید این طرح غیر استاندارد و دارای نقص و تعریف و تمجید از آن، سكوت كرده و حرفی نزنیم؛ بعضی از كارشناسان و متخصصان هم تصور می‌كنند كه همان طرح با رعایت همه استانداردها در حال اجراست؛ در صورتی كه این‌گونه نیست.

نایب‌رئیس انجمن پزشكان عمومی ایران در ادامه ضمن اعلام آمادگی برای همكاری و مساعدت گسترده و همه‌جانبه برای خدمت به مردم گفت: آماده كمك و خدمت هستیم؛ مردم ما در همه صحنه‌ها پایبند نظام اسلامی هستند و توانمندی‌های بالایی دارند و باید افتخار كنیم كه لیاقت خدمتگذاری به آنها را داریم؛ حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری خود را خادم مردم می‌دانند و ما هم باید از این سیره پیروی كنیم و نوكر مردم باشیم و در سمت نوكری، به طور صحیح به مردم خدمت كنیم؛ نه اینكه هر كاری دلمان خواست را انجام دهیم.

وی در ادامه با انتقاد از كارشناسان طراحی‌كننده این طرح تأكید كرد: اگر كارشناسان، توانمند نیستند باید آنها را تغییر دهیم؛ نه اینكه یك كارشناس سال‌ها بر سر این طرح بماند و طرح‌هایش هم در زمان اجرا با مشكل مواجه شود.

مسلمی‌فرد با بیان اینكه دولت در اجرای طرح‌ها نباید هم مجری و هم ناظر باشد، عنوان كرد: جایگاه انجمن‌های علمی و تخصصی كه در مجامع علمی دنیا صاحب اعتبارند، در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها كجاست؟ باید به سازمان‌های مردم‌نهاد و انجمن‌های تخصصی، میدان داده شود و دولت هم بر آن نظارت داشته باشد.

وی خاطرنشان كرد: اگر قرار است طرح پزشك خانواده را اجرا كنیم باید تمام زوایای آن از جمله بودجه، طرح و ارجاع، به خوبی مدنظر قرار گیرد؛ نه اینكه دو وزارتخانه مدت‌ها در خصوص بودجه با هم درگیر باشند كه ضرر آن متوجه مردم باشد؛ ما نمی‌توانیم ساكت باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha