مدیر عامل خانه قلب سالم شیراز با ابراز نگرانی از شیوع بالای عوامل خطر بیماری‌های قلبی از قبیل چاقی، چربی خون و دیابت از اجرای طرح ملی غربالگری دیابت و شناسایی عوامل خطر با هدف پیشگیری از سكته‌های قلبی زودرس خبر داد.

سلامت نیوز :مدیر عامل خانه قلب سالم شیراز با ابراز نگرانی از شیوع بالای عوامل خطر بیماری‌های قلبی از قبیل چاقی، چربی خون و دیابت از اجرای طرح ملی غربالگری دیابت و شناسایی عوامل خطر با هدف پیشگیری از سكته‌های قلبی زودرس خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز محمد علی بابایی بیگی، دبیر اجرایی پنجمین كنگره قلب و عروق خاورمیانه خاطرنشان كرد: با توسعه شهرنشینی و صنعتی شدن نظام اجتماعی به همراه تغییر در ساختار سنی جامعه كه رو به پیر شدن می‌رود، جمعیت كشور ما نیز با افزایش بروز و شیوع بیماری‌های غیر واگیر به ویژه بیماری‌های قلب و عروق مواجه شده است.

وی گفت: شیوع جاقی، دیابت، فشار خون و چربی خون به عنوان عوامل خطر زمینه را جهت بروز بیماری (آترواسكلروز) یا تصلب شرایین فراهم آورده است و افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلب و عروق كه به 50 درصد مرگ‌های سالانه رسیده است، بهترین گواه این ادعا خواهد بود.

وی تصریح كرد:اجرای طرح ملی غربالگری دیابت در سراسر كشور كه در استان فارس با تلاش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شیراز منطبق با موازین علمی و مطابق با استانداردهای جهانی به اجرا گذاشته شده است تاكنون قریب به 100هزار نفر از جمعیت استان را زیر پوشش قرار داده و طبق برنامه می‌بایستی طی 3 سال پس از شروع این طرح، حدود 700هزار نفر مشمول این طرح باشند.

مدیرعامل خانه قلب سالم شیراز خاطرنشان كرد: (خانه قلب شیراز) كه به عنوان مركز پیشگیری اولیه از سكته‌های قلبی زودرس از 2 سال قبل تاكنون سرویس‌های بهداشتی رایگان در اختیار مردم قرار داده همگام با طرح ملی غربالگری استان فارس، به منظور شناسایی عوامل خطر فعالیت درخشان در این زمینه ارائه كرده است.

وی تصریح كرد: انتخاب 4 هزار نفر از دبیران آموزش و پرورش شیراز و انجام غربالگری اولیه و پیگری آنان در كلینیك‌‌های تخصصی و ارائه خدمات در راستای اصلاح ریسك فاكتورهای قلبی اعم از فشار خون، دیابت،‌چاقی و چربی خون، ترك سیگار، استرس زدایی صورت گرفته است. شیوع نگران كننده چاقی (26 درصد) و بالا بودن شاخص چاقی BMI و افزایش دور كمر و بزرگی شكم زمینه را برای افزایش چربی، اختلال در قند خون و بروز دیابت و نیز افزایش تری گلیسیرید و كلسترول به ویژه كاهش كلسترول مفید HDL فراهم كرده است.

وی گفت: تشویق مردم به كم خوری و ورزش روزانه،‌ كاهش استرس‌های خانوادگی شغلی و اجتماعی و ترك سیگار به آن مبانی و اصول پیشگیری از سكته‌های قلبی زودرسی می‌تواند تأثیر بسیار مثبت در ارتقاء سطح سلامت اجتماع و كاهش بروز سكته‌های زودرس قلبی و مغزی داشته باشد.

پنجمین كنگره قلب و عروق خاورمیانه از 4 تا 6 اسفند در جزیره كیش برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha