چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 243503

فصل بهار ونوبرانه های خوشمزه وسبزی های رنگارنگی که از دشت های مناطق مختلف کشور جمع آوری می شود بانوان هرمنطقه را سرذوق می آورد تا غذا، مربا، ترشی، خورش، لواشک و...انواع تنقلات را تهیه کنند. تهیه خوراک مناسب فصل ازچند جهت پسندیده است.

غذاهای بهاری

سلامت نیوز:  فصل بهار ونوبرانه های خوشمزه وسبزی های رنگارنگی که از دشت های مناطق مختلف کشور جمع آوری می شود بانوان هرمنطقه را سرذوق می آورد تا غذا، مربا، ترشی، خورش، لواشک و...انواع تنقلات را تهیه کنند. تهیه خوراک مناسب فصل ازچند جهت پسندیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان، یکی این که ازمیوه ها وسبزی جات که ممکن است خانواده ها شناخت کافی نداشته باشند غذا، دسر ، کیک و... تهیه می شود وبچه های خانواده با سبزی ومیوه های اقلیم خود آشنا می شوند، چون سبزی مناسب منطقه خود را مصرف می کنند با سیستم دستگاه گوارش شان سازگاری دارد، خلاقیت کدبانوها برای تهیه بهتر وبیشتر فراورده های این محصولات و تعامل با خانم های مسن تربرای کسب اطلاع بیشترهم جای خودش را دارد .در ادامه به بعضی از این غذاها اشاره می کنیم .
 

   آش گوجه‌سبز
مواد لازم
گوجه ‌سبز- 750 گرم
گوشت چرخ‌کرده - 300 گرم
سبزی آش - یک کیلوگرم
بلغور گندم - 2 پیمانه
لوبیا قرمز - یک پیمانه
عدس - یک پیمانه
نعناع خشک - 3 قاشق سوپ‌خوری
پیاز- نیم کیلوگرم
نمک و فلفل به مقدار لازم
روغن مایع


روش تهیه:
لوبیا قرمز را در یک کاسه آب به مدت 24ساعت و بلغور وعدس را هم به صورت جداگانه به مدت یک‌ساعت خیس کنید.
یکی از پیازها را پوست بکنید و پس از خرد کردن، درتابه‌ای حاوی مقداری روغن داغ شده، بریزید تا نیمه‌سرخ شود. سپس گوشت چرخ‌کرده را به پیاز اضافه کنید و همراه با آن تفت دهید. اضافه کردن کمی نمک و فلفل به گوشت را نیز فراموش نکنید. در تابه را بگذارید تا گوشت همزمان با سرخ شدن بپزد. در این فاصله زمانی، بقیه پیازها را پوست کنده و به صورت خلالی خرد کنید.
یک قابلمه بزرگ مخصوص آش آماده کنید و در آن کمی روغن بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید. پیازهای خلالی‌شده را داخل روغن سرخ کنید و بعد یک قاشق از نعناع خشک را نیز در روغن تفت دهید؛ البته پیش از آن، کمی از پیاز داغ را برای تزیین روی آش بردارید. حالا لوبیا را همراه دو لیوان آب اضافه کنید و بگذارید نیم‌پز شود.
عدس و بلغور را اضافه و صبر کنید تا این حبوبات هم نیم‌ پزشود. در فاصله زمانی لازم برای پخت حبوبات، سبزی را پاک کنید و پس از شستن، به صورت درشت خرد کنید. بعد از این که همه حبوبات نیم‌پز شدند، سبزی را همراه دو لیوان آب جوشیده به غذا اضافه کنید. گوجه‌سبزها را بشویید و هسته آن ها را جدا کنید. بعد از این که سبزی پخته شد، گوجه‌ها را همراه گوشت چرخ‌کرده سرخ شده به آش اضافه کنید. در این مرحله، حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا آش کاملا جا بیفتد.
در پایان در تابه کوچکی مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس دو قاشق باقی مانده نعناع خشک را در آن تفت دهید. حالا روی آش را با نعناع داغ و پیاز داغ تزیین کنید.


   کوکوی والک
مواد لازم برای 4 نفر:
والک - 300 گرم
تخم مرغ - 4 عدد
گردوی خرد شده - 3 قاشق غذاخوری
زرشک - 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل - به میزان دلخواه
روش تهیه :
والک را تمیز و خرد کنید. این گیاه بسیار لطیف است و با خرد کردن زیاد له می‌شود. پس حواستان موقع خرد کردن به این موضوع باشد. پس از خرد کردن، تخم‌مرغ‌ها را به آن بیفزایید و با هم مخلوط کنید. گردو و زرشک را به میزان دلخواهتان به مایه کوکو بیفزایید و نمک و فلفل را به میزان لازم به آن اضافه کنید و در یک تابه با روغن کاملا داغ بریزید و سرخ کنید. پس از سرخ شدن کوکو را برگردانید و طرف دیگر آن را کامل سرخ و سرو کنید. این کوکو را می‌توانید در قالب‌های کوچک نیز سرخ و سرو کنید.
 

«والک» یا سیر کوهی، گیاهی بهاری است که خواص فراوانی دارد. این گیاه سرشار ازکلسیم و برای تصفیه خون و کاهش فشار خون بسیار مفید است و خواص پیاز آن تا حدود زیادی شبیه سیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha