بعد از حدود یك ماه از بسته شدن مرزهای شهرهای غربی كشور و تعطیلی طولانی مدت بازار بانه و كوتاه‌مدت بازار شهرهای غربی دیگر كشور، بالاخره نمایندگان مجلس طرح حمایت از كولبران را به‌طور جدی پیگیری و برای رفع مشكل آنها قدم برمی‌دارند.

شغل نخواستیم، هفت میلیون نفر را بیكار نكنید

سلامت نیوز:  بعد از حدود یك ماه از بسته شدن مرزهای شهرهای غربی كشور و تعطیلی طولانی مدت بازار بانه و كوتاه‌مدت بازار شهرهای غربی دیگر كشور، بالاخره نمایندگان مجلس طرح حمایت از كولبران را به‌طور جدی پیگیری و برای رفع مشكل آنها قدم برمی‌دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، «رسول خضری» نماینده دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه پیرانشهر و سردشت در استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با «اعتماد» از مسوولان فقط صداقت می‌خواهد. خضری می‌گوید: «مردمان این منطقه سال‌های زیادی از مرزهای ما دفاع كرده‌اند. این مردم زحمتكش برای تامین معاش و گذران زندگی دست به انتخاب «كولبری» به عنوان شغل زده‌اند. آنها از مسوولان حمایت و صداقت می‌خواهند.» این نماینده مجلس به نمایندگی از مردم این منطقه و خطاب به مسوولان تاكید می‌كند: «ما شغل نخواستیم، هفت میلیون نفر را بیكار نكنید.» او تصمیم غیركارشناسی بستن مرزها را نامردی در حق مردم این منطقه می‌داند و مدعی است كه مدت‌هاست برای رفع مشكل آنها تلاش می‌كند اما متاسفانه با وجود اینكه در حرف از حل مشكلات این مردم زیاد سخن می‌گویند، اراده‌ای عملی برای حل مشكل آنها وجود نداشته است.

 طرح حمایت از كولبران در سه كمیسیون‌ مجلس به تصویب رسیده. ادامه این روند چقدر زمان می‌برد؟

این طرح را خیلی وقت است كه دنبال می‌كنیم. الان ۱۴۱ امضا از نمایندگان مجلس برای این طرح گرفته‌ایم. از قبل از تعطیلات هفته گذشته مجلس، این پیگیری‌ها را داشتیم. سه كمیسیون اجتماعی، بهداشت و درمان و برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خوشبختانه مواد مربوطه را مصوب كردند. قرار است دفاعیات‌مان را در كمیسیون شوراها هم ارایه كنیم. كمیسیون اقتصادی می‌ماند كه جلسه آن هفته آینده برگزار می‌شود.

مواد این طرح چیست؟

این طرح ۹ماده است كه در خصوص ساماندهی معابر كولبری تنظیم شده است. این طرح مشكلات و مسائلی كه در سه چهار استانی كه مرز كولبری وجود دارد و هم بحث‌های «ته لنجی» را مد نظر قرار داده است و بیشتر حول این قضیه است كه ما بتوانیم مرزها و كولبران را به روش درست ساماندهی كنیم. به این موضوع كه كولبران بارهای سنگینی برمی‌داشتند یا اینكه درآمدهای ناشی از این معابر به كجا می‌رفته. افرادی كه مشغول به این كار هستند باید مرزنشین و عضو شهرهای مرزی باشند نه اینكه كسانی از جاهای دیگری بیایند و به نوعی سوء‌استفاده شود. باید بتوان با ایجاد شغل مناسب این عزیزان را ساماندهی كرد. به واسطه اینكه اشتغالزایی در مرزهای ما ناقص و كم است، دولت باید تمهیداتی بیندیشد و ما هم به دولت كمك كنیم تا برای این افراد شغل و درآمد مناسب ایجاد شود. باید برنامه‌ریزی‌ای صورت بگیرد كه هر سال ١٠ درصد از این افراد ساماندهی شوند نه اینكه دولت به شكل چكشی معابر را ببندد و باعث این سطح از اعتراضات و اتفاقات در مرزهای غربی كشور شود كه معلوم نیست به كجا كشیده شود. به نظرم استان‌های شمال و جنوب غربی و شرقی و هم خود جنوب، به نوعی با این مصوبه اشتباه و نسنجیده و ن‍پخته دولت متاسفانه دچار مشكل بسیار جدی شده‌اند.

بحث منطقه آزاد شدن برخی شهرهای مرزی غرب كشور مدت‌هاست كه مطرح شده و خود مرزنشینان هم بسیار از این طرح استقبال می‌كنند.

بله. یكی از مواد همین است كه اگر دولت می‌خواهد تمام معابر كولبری را به صورت درست ساماندهی كند، می‌تواند مناطق آزاد تجاری - صنعتی را به این مناطق كه واقعا صادرات محور هم هستند، بیاورد. یكی از فلسفه‌های وجودی منطقه آزاد در اصل این بوده كه صادرات‌محور باشند و ارز‌آوری داشته باشند و بتوانند سرمایه‌گذار خارجی جذب كرده و بازارهای مشترك ایجاد كنند. هفته قبل چهار-پنج روز در كنفرانسی در كردستان عراق بودیم و خیلی از مسوولان در آن كنفرانس حضور داشتند. در آنجا هم از بحث منطقه آزاد صنعتی شدن بعضی از این شهرها استقبال شد. خصوصا سردشت و پیرانشهر كه منتهی‌الیه مرزهای ما با استان عراق هستند. این بحث از طرف دولت اقلیم كردستان هم بسیار مورد استقبال واقع شد. درباره بحث كولبری هم مطرح كردند كه به همان اندازه كه این طرف بیكاری داری، آن طرف هم مشكل بیكاری و معیشت ایجاد شده است. یكی از مواد اصلی این طرح هم همین است. دولت چرا به این همه جاهایی كه پتانسیل صادرات محور و ارزآوری دارد، مناطق آزاد نمی‌دهد ولی به جاهایی منطقه آزاد می‌دهدكه واردات محور هستند و كمر تولید داخلی را می‌شكند؟

فكر می‌كنید اراده‌ای برای تبدیل آن مناطق به منطقه آزاد وجود دارد؟

معاون اول رییس‌جمهور، آقای جهانگیری به این مناطق سر زدند و خیلی از منطقه آزاد شدن‌شان استقبال كردند. آقای لاریجانی هم سه بار به این مناطق آمدند. تمام وزرای اقتصادی؛ صنعت و معدن، جهاد و كشاورزی، اقتصاد، به این منطقه آمدند و اذعان كردند كه بهترین مرز برای منطقه آزاد تجاری شدن است اما نمی‌دانم چرا در عمل عكس این عمل می‌كنند.

شرایط این طرح در مجلس به چه صورت است؟ نمایندگان با تصویب این طرح موافقند؟

در دولت قبل هم به این دلیل كه مناطقی كه لازم بود كم دیده شده بود، این طرح رد شد. من برای تبدیل سردشت و پیرانشهر به منطقه آزاد خیلی اصرار كردم، بازدید هم صورت گرفت اما نگذاشتند. ٨٥ درصد از مردم آن منطقه به آقای روحانی رای دادند اما او خلاف وعده‌هایش به این مردم حركت می‌كند. این تصمیم باعث شده ٨-٧ میلیون مرزنشین بیكار شوند. این شعارهای ایجاد شغل فراگیر را فراموش كنید، نون این همه آدم را نبرید.

اگر دولت می‌خواهد تمام معابر كولبری را به صورت درست ساماندهی كند، می‌تواند مناطق آزاد تجاری - صنعتی را به این مناطق كه واقعا صادرات محور هم هستند، بیاورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha