بیماران مبتلا به هپاتیت بی‌ که قریب به یک میلیون و 600 هزار نفر در کشور هستند حدود سه ماه است به آمپول «ایمونوگلوبولین» دسترسی ندارند.

رفع کمبودآمپول درمان «هپاتیت بی» از هفته آینده

سلامت نیوز: بیماران مبتلا به هپاتیت بی‌ که قریب به یک میلیون و 600 هزار نفر در کشور هستند حدود سه ماه است به آمپول «ایمونوگلوبولین» دسترسی ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از «ایران»، نوزادان مادران مبتلا به هپاتیت «بی‌‌» ناچارند برای پیشگیری از انتقال این ویروس که زمان تولدشان رخ می‌دهد علاوه برانجام واکسیناسیون، آمپول HBIG نیز دریافت کنند. آن طور که رئیس شبکه هپاتیت ایران خبر داده فقدان آمپول ایمونوگلوبولین اختصاصی هپاتیت بی‌ موجب سرگردانی و نگرانی مادران مبتلا و آسیب برنامه کنترل هپاتیت در کشور شده است. دکتر سید موید علویان در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت، نسبت به آسیب برنامه کنترل هپاتیت در کشور هشدار داده و گفته است عدم تنقیح این دارو تا 10 درصد خطر انتقال بیماری از مادر به نوزادان را به همراه دارد در حالی که هزینه تهیه این دارو بسیار پایین‌تر از هزینه کنترل هپاتیت بی‌ در درازمدت است. او فقدان آمپول ایمونوگلوبولین را ناشی از سوء تدبیرها دانست و گفت: در 25 سال گذشته غربالگری زنان باردار جهت تشخیص هپاتیت بی‌ و سپس تنقیح واکسن به تمامی نوزادان و ایمونوگلوبولین اختصاصی هپاتیت (HBIG)به نوزادان مادران مبتلا موجب شده تا میزان موارد جدید ابتلا در کشور از دو درصد به زیر این رقم کاهش یابد.

دکتر علویان با اشاره به اینکه در چند سال گذشته حدود 35 میلیون ایرانی از بدو تولد واکسن هپاتیت بی‌ دریافت کرده‌اند، گفت: در طول حاملگی خطر انتقال ویروس هپاتیت بی‌ به نوزاد وجود ندارد و انتقال ویروس در زمان تولد رخ می‌دهد. انجام واکسیناسیون میزان تولد نوزادان مبتلا به هپاتیت بی‌ را 90 درصد کاهش می‌دهد و 10 درصد خطر باقی مانده نیز از طریق تزریق آمپول ایمونوگلوبولین از بین می‌رود بنابراین طبق پروتکل جهانی و ابلاغیه وزارت بهداشت به مراکز درمانی، همه زنان باردار باید از جهت ابتلا به هپاتیت‌بی‌ کنترل شوند و نوزادشان موقع تولد این آمپول را دریافت کند. او با تأکید بر اینکه تنقیح آمپول HBIG از تولد نوزادان مبتلا به هپاتیت بی‌ پیشگیری می‌کند، افزود: قیمت هر ویال این آمپول زیر 50 هزار تومان است و به مقدار فراوان در دنیا تولید می‌شود و از کشورهای ایتالیا، فرانسه و هند قابل تهیه است.آمپول ایمونوگلوبولین در ایران نیز سال هاست در دسترس زنان باردار مبتلا قرار می‌گیرد. دکتر علویان عدم دسترسی زنان باردار مبتلا به هپاتیت بی‌ به این آمپول را ناشی از برخی بی‌توجهی‌ها دانست و عنوان کرد: مشکل نایاب شدن این دارو ربطی به مشکلات ارزی ندارد و حدود سه ماه است این دارو نایاب شده است. اگر فرض کنیم یک میلیون زن باردار در کشور وجود دارد یک و نیم درصد یا 15 هزار نفرشان مبتلا به هپاتیت بی‌ هستند با این حساب می‌توان گفت اگر آمپول ایمونوگلوبولین به میزان 10 درصد از تولد نوزاد مبتلا پیشگیری کند حاصلضرب این عدد در 15 هزار نفر مساوی با تولد یک میلیون و 500 هزار کودک مبتلا به ویروس هپاتیت‌بی‌ در کشور است. رئیس شبکه هپاتیت‌بی‌ با تأکید بر اینکه هزینه پیوند کبد برای درمان مبتلایان به هپاتیت بی ‌100 میلیون تومان است، گفت: این بیماران سالانه 2 تا 3 میلیون تومان برای دولت هزینه دارند اما ریشه کنی هپاتیت بی‌ به‌عنوان برنامه 15 ساله با وجود عدم دسترسی به دارو امکانپذیر نیست. دکتر کیانوش جهانپور مدیرکل روابط عمومی سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران نایاب شدن داروی ایمونوگلوبولین در بازار را رد کرد و گفت: زنان باردار مبتلا به هپاتیت‌بی‌ می‌توانند برای تهیه دارو با شماره 190 تماس بگیرند که اپراتورها داروخانه‌ای را به بیماران معرفی می‌کنند که داروی مورد نیازشان را داشته باشد.
به گفته دکتر جهانپور، کمیاب بودن داروی ایمونوگلوبولین در یک ماه اخیر به‌خاطر تغییر مقررات ناشی از جابه‌جایی ارز اتفاق افتاده به‌طوری که واردات دارو با تأخیر مواجه شده است.
مدیر کل سازمان غذا و دارو از ورود داروی ایمونوگلوبولین از روز شنبه به بازار دارویی کشور خبر داد و گفت: امروز( چهارشنبه) محموله دارو وارد کشور می‌شود و بعد از برچسب‌گذاری از روز شنبه وارد چرخه توزیع خواهد شد و عملاً همین کمبود را هم نخواهیم داشت.
 او درباره علت تأخیر واردات داروی بیماران هپاتیت بی‌ عنوان کرد: تنها یک شرکت واردکننده این دارو در ایران است و این شرکت از قبل مقدار نیاز دارو را تخمین می‌زند و سپس ثبت سفارش می‌کند، پس واضح است که به‌دلیل طولانی شدن عملیات بانکی و تغییر نرخ ارز دارو با تأخیر وارد می‌شود. اینگونه نیست که شرکت وارد کننده با شرکت تولید‌کننده تماس بگیرد و بلافاصله ثبت سفارش انجام شود. داروهایی که از برند اصلی تهیه می‌شوند روند بانکی‌شان زمان بر است.  دکتر جهانپور در پاسخ به اینکه آیا با تغییر نرخ ارز داروی بیماران هپاتیت بی‌ با نرخ جدیدی عرضه خواهد شد، گفت: ما قیمت مصوب جدید برای آمپول ایمونوگلوبولین نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha