شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 24352

راهکار جدید در استانداری تهران برای کاهش آلودگی هوا انجام می شود ولی جزئیات آن برای کسی مشخص نیست

سلامت نیوز :27 راهکار جدید در استانداری تهران برای کاهش آلودگی هوا انجام می شود ولی جزئیات آن برای کسی مشخص نیست
امیدسلیمی بنی: ذرات آلوده هوا، باردار می شوند تا تهرانیها سالم نفس بکشند. این آخرین روشی است که قرار است آلودگی هوای پایتخت ایران را رفع کند. هر چند این روش قطعی نشده، ولی مسئولان امیدوارند بتوانند با این کار، پاییز و زمستان سال آینده، هوای پاک را مهمان ریه های مرکز نشینان کنند.

محمدرضا محمودی، معاون استاندار تهران در حالی این موضوع را به خبرآنلاین گفت که هنوز آلودگی هوا به عنوان یکی از تهدیدهای اصلی محیط زیست در کلانشهر اول ایران، شمرده می شد و حالا استاندار تهران می گوید خرید دستگاه های تهویه ای در دست بررسی است تا به عنوان یکی از راهکارهای کوتاه مدت مبارزه با آلودگی، نقش بازی کند.

مرتضی تمدن درباره جزئیات این طرح می گوید:"مصوبه «تهیه تهویه برای کاهش آلودگی هوای تهران» جزو اقدامات بلند مدت برنامه کاهش آلودگی هوای تهران نبوده، اما در حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست در حال بررسی این پروژه است."

با این وجود، طرحهایی که تاکنون برای جابه جایی هوای تهران، پیشنهادشده، هنوز نتوانسته عملا کارایی خود را نشان دهد. نصب 100 دستگاه بادساز در مناطق مختلف، باران مصنوعی و باردار کردن ابرها و حالا که گفته می شود دستگاه هایی توسط کارشناسان ایرانی ساخته شده که می توانند ذرات کوچکتر از 2 و نیم میکرون را در هوا، یونیزه کنند و باعث صعود آنها به طبقات بالای جو شوند.

محمودی در بیان جزئیات دیگر این طرح گفته بود: "این دستگاه ها هر کدام توانایی تاثیرگذاری در محیطی به اندازه 5 کیلومتر مربع را دارد و به اندازه ای کوچک است که به کارگیری آن در فضاهای شهری، هیچ مشکلی را به وجود نمی آورد."

شاید این نیز بخشی از پروژه های متعددی است که استانداری تهران می گوید برای مشکل آلودگی هوا در دست اقدام دارد. چنانکه به گفته تمدن: "27 پروژه بلند مدت برای کاهش آلودگی هوای تهران در دست اقدام است و در عین حال به تناسب شرایط هوای تهران تعدادی از پروژه‌های کوتاه مدت نیز اجرایی می‌شود."

بی برنامه، به سمت راهکارهای جدید

راهکارهای کاهش آلودگی هوا در تهران، همچنان ذهن کارشناسان و مسئولان را مشغول کرده، هر چند کسی مسئولیت برنامه ریزی برای این موضوع را بر عهده نگرفته و دستگاه های مختلف، آن را به گردن هم می اندازند، با این وجود از استانداری شلوغترین استان کشور مدام خبر می رسد که طرحهای جدید برای حل این مشکل در راه است. طرحهایی که معلوم نیست بر چه اساسی و به کدام کارشناسی و بر اساس کدام هماهنگی، تهیه و اجرا شده، زیرا از یک سو وزارت بهداشت به عنوان بخشی از دولت می گوید برنامه ریزی جامع برای رفع آلودگی هوا در مجلس و مرکز پژوهشهای این نهاد انجام می شود و از سوی دیگر، مرکز پژوهشهای مجلس می گوید هیچ طرح و وظیفه ای برای این کار ندارد.

اکنون مشخص نیست آیا 27 راهکار مورد اشاره تمدن، در چارچوب چه برنامه ای اجرایی می شود؟ شاید این راهکارها، مانند سایر اقداماتی که اثربخشی چندانی در 10 سال اخیر نداشته اند، از حد چند نشست اداری و مصوبات محدود در دستگاه های دولتی فراتر نرود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha