شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 24356

مدیر پایگاه آموزش از راه دور دیابت گفت: تزریق انسولین سرد دردناک است و برای تزریق راحت و بدون درد نخست انسولین را باید از یخچال خارج کرد و صبر کرد تا به دمای اتاق برسد

سلامت نیوز :مدیر پایگاه آموزش از راه دور دیابت گفت: تزریق انسولین سرد دردناک است و برای تزریق راحت و بدون درد نخست انسولین را باید از یخچال خارج کرد و صبر کرد تا به دمای اتاق برسد همچنین سرنگ های انسولین با یک ماده لغزنده پوشانده شده اند که به راحتی وارد پوست می شوند و در صورت تمیز کردن سوزن با الکل، ماده لغزنده از بین می رود و تزریق دردناک می شود.
مرضیه معطری در گفت وگو با نظام پرستاری کشور اظهار کرد: برای داشتن تزریق راحت و بدون درد مطمئن شوید حباب هوا در سرنگ وجود ندارد، سوزن را به سرعت وارد پوست کنید، از سوزن های کند استفاده نکنید، هنگام تزریق، عضلات بدن (ناحیه تزریق) را شل بگیرید و هنگام داخل یا خارج کردن سوزن از پوست، سرنگ را تکان ندهید.

وی ادامه داد: پس از کشیدن انسولین در سرنگ، پوست قسمت مورد نظر را با پنبه حاوی الکل تمیز کنید، با استفاده از انگشت شست و اشاره یک چین پوستی درست کنید. البته اگر بخواهید تزریق را در بازو انجام دهید این کار را نمی توانید انجام دهید و اشکالی هم ندارد.

مدیر پایگاه آموزش از راه دور دیابت در ادامه توضیح نحوه تزریق انسولین گفت: سرپوش سوزن را بردارید و سوزن را به صورت عمودی (90 درجه) وارد پوست کنید. البته اگر لاغر هستید یا سوزن بلند باشد می توانید سوزن را به صورت مورب (45 درجه) وارد پوست کنید سپس انسولین را تزریق و سوزن را بدون تکان دادن خارج کنید و در پایان تزریق با پنبه الکل قسمت تزریق را فشار مختصری دهید، اما هرگز محل تزریق را ماساژ ندهید.

معطری با بیان اینکه سازندگان سرنگ های یکبار مصرف توصیه می کنند که سرنگ ها را فقط یکبار مصرف کنید، گفت: اما تحقیقات نشان می دهد بیماران معمولاً چندین بار از سرنگ خود استفاده می کنند. اگر می خواهید مجدداً از سرنگ استفاده کنید باید پس از تزریق، در پوش سوزن را روی آن قرار دهید و سوزن را در محلی مناسب و تمیز نگهداری کنید همچنین مراقب باشید سوزن جز با ویال انسولین و پوست تمیز محل تزریق با جای دیگری تماسی نداشته باشد.

این عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی شیراز یادآور شد: در صورت خم شدن یا تماس سوزن با هر چیزی جز پوست تمیز قسمت تزریق و ویال انسولین آن را دور بیندازید و هرگز سوزن را با الکل تمیز نکنید. سرنگ های انسولین با یک ماده لغزنده پوشانده شده اند و به راحتی وارد پوست می شوند. در صورت تمیز کردن سوزن با الکل، ماده لغزنده از بین می رود و تزریق دردناک می شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha