مدیر گروه روانپزشكی دانشكده بهزیستی و توانبخشی گفت: 10 دقیقه خوابیدن در طول روز موجب افزایش قوای ذهن می‌شود.

سلامت نیوز :مدیر گروه روانپزشكی دانشكده بهزیستی و توانبخشی گفت: 10 دقیقه خوابیدن در طول روز موجب افزایش قوای ذهن می‌شود.

فربد فدایی در گفت‌وگو با  فارس افزود: تغییراتی كه در زندگی افراد بروز پیدا می‌كند ممكن است مشكلات بی‌خوابی را در افراد ایجاد كند.

وی گفت: نگرانی از امتحان، مشكلات شغلی و زناشویی و گاهی مسافرت با هواپیما در مدارهای شرقی و غربی زمین موجب به هم خوردن خواب انسان می‌شود كه البته این موارد پس از مدتی برطرف می‌شود.

مدیر گروه روانپزشكی دانشكده بهزیستی و توانبخشی گفت: گاهی ناراحتی‌های روحی یا بیماری‌های كه همراه با درد است موجب بی‌خوابی در افراد می‌شود. پركاری تیروئید، مشكلات دستگاه گوارش،‌افسردگی شدید، بیماری‌های اضطرابی از جمله بیماری‌هایی است كه با مشكلات خواب توأم است.

فدایی گفت: آپنه یا وقفه تنفسی در برخی از افراد مانع خوابیدن در شب می‌شود بنابراین این افراد روزها خواب آلوده هستند. استفاده زیاد از مواد غذایی مانند چای، قهوه یا كشیدن سیگار و مصرف غذاهای سنگین نیز پیش از خواب می‌تواند بی‌خوابی را به همراه آورد.

وی اضافه كرد: گاهی فرد به علت كابوس‌هایی كه می‌بیند نمی‌تواند به خوبی بخوابد كه معمولاً عوامل روانی موجب بروز این قضیه می‌شود حتی ممكن است كه فرد را نسبت به خوابیدن دچار وحشت كند.

مدیر گروه روانپزشكی دانشكده بهزیستی و توانبخشی گفت:‌ برای خوابیدن باید بهداشت خواب را رعایت كرد تا شخص عادت كند كه هر شب در ساعت معینی به رختخواب رود و صبح در ساعت معین ازخواب بیدار شود.

وی گفت: در هنگام خواب اتاق باید تاریك باشد و سر و صدا نباشد. نوشیدن یك لیوان شیر نیمه گرم و گرفتن دوش آب گرم نیز پیش از خواب می‌تواند سبب تسریع در خواب شود.

فدایی اضافه كرد: استفاده از داروهای خواب‌آور در صورت تجویز پزشك برای مدتی كوتاه مجاز است اما حتماً قبل از مصرف این داروها باید با پزشك مشورت كرد.

فدایی گفت: نوجوانان احتیاج به 8 ساعت خواب در شبانه روز دارند و یك فرد میانسال 7 ساعت خواب برای او كفایت می‌كند. با بالا رفتن سن نیاز به خواب كمتر می‌شود و معمولاً افراد سالمند با 6 ساعت خواب شبانه احساس راحتی می‌كنند.

فدایی اضافه كرد: یك خواب 10 دقیقه‌ای در طول روز می‌تواند موجب افزایش قوای ذهن و شادابی در طول روز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha