آخرین تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان نشان می‌دهد بعضی از انسان‌ها نمی‌توانند برای حس بدبینی خود کاری کنند چرا که وجود برخی از مواد شیمیایی در مغز آن‌ها می‌تواند روی دید هر شخص نسبت به جهان اطرافش تاثیر گذار باشد.

سلامت نیوز :آخرین تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان نشان می‌دهد بعضی از انسان‌ها نمی‌توانند برای حس بدبینی خود کاری کنند چرا که وجود برخی از مواد شیمیایی در مغز آن‌ها می‌تواند روی دید هر شخص نسبت به جهان اطرافش تاثیر گذار باشد.

دانشمندان متوجه شدند میزان یک مولکول به نام نوروپپتیاد Y به طور مستقیم روی احساس هر شخص نسبت به دنیا تاثیر می‌گذارد. همین عامل باعث می‌شود برخی انسان‌ها فقط نیمه خالی لیوان را ببینند و برخی دیگر در هر شرایطی به بهتر شدن اوضاع امیدوار باشند.

هر چه میزان این مولکلول در مغز بیش‌تر باشد به همان اندازه دید فرد نسبت به وقایع روزمره بدبین‌تر است و در شرایط استرس‌زا بیش‌تر تحت تاثیر افکار منفی قرار می‌گیرد. این افراد هم‌چنین با احتمال بیش‌تری نسبت به دیگران به افسردگی مبتلا می‌شوند.

تیمی از محققان در دانشگاه میشیگان معتقدند میزان NPY موجود در مغز به طور ژنتیکی تعیین می‌شود و دانشمندان امیدوارند بتوانند با این کشف، روش‌های جدیدی برای پیشگیری، شناسایی و درمان بیماری‌های روانی داشته باشند.

دانشمندان با استفاده از اسکن‌های مغزی مغناطیسی (fMRI) متوجه شدند برخی از کلمات که بار معنایی خنثی دارند در ذهن افراد بدبین به همان اندازه بار منفی به همراه دارد که شنیدن کلماتی مانند قتل یا کشتار حساسیت در ذهن ایجاد می‌کند. اما در عوض همین کلمات در ذهن افراد خوش‌بین بیش‌تر احساسات مثبت را بر‌می‌انگیزد.

قسمتی از مغز به نام کوتکس پری‌ فرانتال که مسوولیت پردازش احساسات را دارند در مغز افراد خوش‌بین فعال‌تر است ولی در عوض در افرادی که مقادیر مولکول‌های NPY بیش‌تر است، این بخش عملکرد ضعیف‌تری دارد.

دکتر برایان میکی روانشناسی که در این مطالعات شرکت داشته است در این باره گفت: شاید با این کشف ما بتوانیم خطر ابتلا به افسردگی و ناامیدی را در انسان‌ها کاهش دهیم. میزان برخی از مواد شیمایی در مغز نقش مهمی در بروز حس‌های مثبت و منفی در مغز دارند و شاید بتوان با ساخت داروهایی مقادیر این مواد را تنظیم کرد.
منبع :خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha