کارآگاهان پلیس فتا سه کلاهبردار را دستگیر کرده‌اند که جرائم خود را از طریق تلگرام انجام می‌دادند.

سلامت نیوز: کارآگاهان پلیس فتا سه کلاهبردار را دستگیر کرده‌اند که جرائم خود را از طریق تلگرام انجام می‌دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق یکی از این افراد پسری 13 ساله است که طعمه‌های خود را به بهانه فروش گیفت‌کارت فریب می‌داد. شخصی چند روز قبل به پلیس فتای استان مازندران رفت و در شکایتی گفت: چندی پیش در شبکه اجتماعی تلگرام با شخص ناشناسی که اقدام به تبلیغِ فروش استیم گیفت‌کارت (کد فعال‌سازی بازهای آنلاین) می‌کرد، آشنا شدم و برای خرید، مبلغ صد‌هزار تومان به شماره کارتی که اعلام کرده بود، واریز کردم ولی بعد از واریز وجه، من را بلاک کرد و دیگر پاسخ‌گو نیست. کارشناسان پلیس فتا بعد از دریافت این شکایت با هماهنگی مقام قضائی به تحقیق پرداختند و هویت متهم را شناسایی کردند.

 آنها ضمن جمع‌آوری تمام سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی موجود در منزل متهم، او را به پلیس احضار کردند. متهم در تحقیقات به‌عمل‌آمده عنوان کرد صفحه تلگرام مورد نظر متعلق به پسر 13 ساله‌اش است. در ادامه متهم اصلی پرونده پس از حضور در پلیس فتا، به جرمش اقرار کرد و گفت: در آبان سال گذشته با ایجاد کانال تلگرامی با تعداد دو‌هزار عضو، اقدام به تبلیغِ فروش استیم گیفت‌کارت کردم.

شیوه کارم به این صورت بود که بعد از جلب اعتماد مشتریان، شماره‌کارتی را که متعلق به فروشنده اصلی گیفت‌کارت بود، به آنها اعلام و بعد از واریز وجه، تصویر فیش واریزی را از مشتریان دریافت می‌کردم و برای آنها ارسال و کد استیم را دریافت می‌کردم و سپس به گیم‌نت‌های سطح شهر می‌فروختم. متهم در اظهارات خود گفت تاکنون از این راه مبالغ زیادی به دست آورده است.


در پرونده‌ای دیگر فردی که اطلاعات هزار و ۶۰ شهروند را با استفاده از یک روبات تلگرام جعلی سرقت و بیش از ۷۰۰‌میلیون ریال از حساب آنان برداشت کرده بود، در تحقیقات تخصصی کارشناسان پلیس فتا دستگیر شد. در پی شکایت فردی مبنی بر برداشت سه‌میلیون ریال از حساب بانکی‌اش ازسوی شخصی ناشناس، بررسی موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتای استان مرکزی قرار گرفت.

در تحقیقات کارشناسان پلیس، مشخص شد متهم چندی پیش از روبات تلگرامی که با عناوینی، چون رفع ریپورت اکانت تلگرام، روبات ماهواره جیبی و... فعالیت دارد، استفاده کرده و مدتی بعد از واردکردن اطلاعات حساب بانکی‌اش در این روبات، مبلغ سه‌میلیون ریال به صورت غیرمجاز از حسابش برداشت شده است.

با تحقیقات تخصصی پلیس، متهم شناسایی و دستگیر و تعداد ۶۸ سیم کارت تلفن‌همراه از او کشف شد و در بررسی تجهیزات مخابراتی توقیف‌شده از این فرد، تعداد هزار و ۶۰ مورد اطلاعات حساب بانکی و مبلغ ۷۰۰‌میلیون ریال برداشت غیرمجاز که از حساب‌های متعدد افراد برداشت شده بود، به دست آمد.


سرگرد «احسان آنقی»، رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان مرکزی، با اشاره به این پرونده هشدار داد: در هیچ‌کدام از شبکه‌های اجتماعی، درگاه پرداخت بانکی وجود ندارد و تبلیغات با عناوین فروش محصولات و شارژ با قیمت پایین و این قبیل موضوعات تبلیغاتی دروغین و بستری برای کلاهبرداری و سرقت اطلاعات حساب‌های شهروندان است.

سومین متهم به شیوه‌ای تکراری دست به ارتکاب جرم زد. او به بهانه ازدواج عکس‌های خانوادگی کاربری را دریافت و با تهدید به انتشار آنها در فضای مجازی، اقدام به اخاذی از دختر جوان کرد.

دختری به پلیس فتای استان کردستان مراجعه کرد و مدعی شد فردی در فضای مجازی اقدام به اخاذی از او کرده است. شاکی در اظهارات خود بیان کرد: مدتی پیش در شبکه اجتماعی تلگرام با شخصی که خود را مجرد و خواهان ازدواج با من معرفی کرده بود، آشنا شدم و در حین ارتباطات آنلاین تصاویری را برای این فرد ارسال کردم که اکنون طرف مقابل از عکس‌های من و پیام‌های ردوبدل‌شده سوءاستفاده کرده و 80‌میلیون تومان باج می‌خواهد تا آنها را منتشر نکند.


کارآگاهان با اقدامات فنی، علمی و اطلاعاتی متهم را شناسایی و در عملیاتی غافلگیرانه در سنندج دستگیر کردند. این مرد پس از مواجهه با دلایل و مدارک موجود، به جرمش اعتراف کرد و در نهایت تحویل مراجع قضائی شد.

سرهنگ شاکری، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان کردستان، درباره این پرونده گفت: متهم که متأهل است و چند سال پیش ازدواج ‌کرده است، انگیزه خود را از سوءاستفاده از اعتماد شاکی با وعده ازدواج، کسب منافع مالی و برقراری رابطه عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha