سلامت نیوز :مسئول آموزش پرستاران بخش دیالیز گفت: بیماران مبتلا به نارسایی کلیه که تحت درمان با دیالیز صفاقی(شکمی) و خونی هستند در مصرف فسفر و پتاسیم محدودیت دارند و باید در مصرف برخی اقلام نظیر غذاهای دریایی؛ میگو، هندوانه، موز، مرکبات، انگور، گوجه فرنگی، آبمیوه، آجیل، تنقلات و نوشابه ها( مواد حاوی فسفر و پتاسیم) احتیاط کنند.

 ناصر طبخی اظهار کرد: این بیماران می توانند 2 ساعت پیش از دیالیز میوه مصرف کنند چون استفاده از مقادیر فراوان فسفر و پتاسیم در تنظیم کلسیم و فسفر اختلال ایجاد می کند و در نتیجه ارست قلبی (توقف قلبی) را سبب می شود.

وی نوشیدن فراوان مایعات را برای این دسته از بیماران ممنوع اعلام کرد و افزود: این افراد به علت نارسایی کلیه به آنوری(قطع ادرار) و الیگوری(کاهش حجم ادرار ) دچار می شوند بنابراین مبتلایان به نارسایی کلیه باید روزانه 500 تا هزار سی.سی مایعات اعم از آب، چای و شیر بنوشند و در صورت دفع ادرار به میزان حجم ادرار دفعی بر میزان مایعات اضافه می شود.

مسئول آموزش پرستاران بخش دیالیز در گفت وگو با نظام پرستاری کشور ادامه داد: همچنین بیماران مبتلا به نارسایی کلیه باید از خوردن غذاهای چرب و سنگین در زیر دستگاه دیالیز خودداری کنند چون احتمال افت فشار خون وجود دارد.

طبخی توضیح داد: پس از صرف غذا برای طی پروسه هضم، جریان خون به سمت احشای داخلی بدن شیفت می کند که این پدیده افت فشار خون را در پی دارد حال آنکه خواب آلودگی از دیگر عوارض مصرف غذاهای چرب و سنگین است.

وی با بیان اینکه حبوبات سرشار از فسفر هستند، گفت: از این رو این دسته از بیماران باید پیش از مصرف، حبوبات را به مدت 24 تا 48 ساعت در آب خیس کنند و پس از دورریز آب آن، برای طبخ استفاده کنند.

مسئول آموزش پرستاران بخش دیالیز تفاوت میزان انرژی دریافتی بین بیماران و افراد سالم را اندک برشمرد و یادآور شد: میزان کالری دریافتی برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه زیر 60 سال 35 کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است و این میزان برای افراد سالم بالای 60 سال 30 کیلو کالری انرژی به ازای هر کیلوگرم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha